rss

Test-drive: Noua Skoda Superb - Superb, pe intelesul tuturor

  1. 28/10/2008
  2. Categoria: Skoda
  3. Tags: Skoda, Superb
    Vezi toate fotografiile (21)

    Am spus-o de nenumarate ori (si asta nu pentru ca detin si eu una...) ca Skoda este o alegere foarte buna daca doriti sa va achizitionati o masina eleganta care ofera un excelent raport calitate-pret, raport care era pana nu demult marca inregistrata Volkswagen.

    Insa nu m-am gandit ca cehii, fie ei patronati de nemti, vor reusi vreodata sa produca un model de lux. Mai ales daca acesta a fost botezat Superb. Si, totusi...

    Acest nume, unul naiv, cel putin la prima vedere, dar perfect echilibrat avand in vedere ca are aceeasi acceptie in multe dintre limbile europene, a fost intampinat cu zambetul pe buze atunci cand precedenta generatie a varfului de gama Skoda a fost lansata in 2001.

    Insa, nu-i asa, cine rade la urma, rade mai bine, si asta pentru ca acea Skoda Superb, bazata pe platforma Passat-ului anterior, era o masina mai buna decat VW-ul din care deriva. Nu radeti, pentru ca asa a fost! Ea oferea un inalt nivel de confort, materiale si finisaje de o calitate excelenta, dar si o experienta unica la condus, ceea ce i-au ridicat numele.

    Ulterior, Superb a suferit o operatie de restilizare pentru a se alinia designului afisat de noua Octavia, insa, in mare, nu era schimbata. Pana acum... Cea de-a treia generatie a Skodei Superb (prima dateaza din 1934!) este mult schimbata in bine, atat la exterior, cat si la interior, si nimeni nu ma poate convinge de contrariul...

    Cehii sunt extrem de mandri de faptul ca masina asta este complet noua, nu doar un VW Passat cu caroserie de Skoda. Si pe dedesubt totul este nou, noua Superb folosind o combinatie de piese si componente de Passat si Octavia, insa cehii sustin ca platforma tehnica pe care a fost construita este complet noua... care, in paranteza fie spus, este mai lunga cu 6 cm decat cea pe care a fost realizat Ford Mondeo, ceea ce inseamna spatiu mai mare in habitaclu.

    Spatiul interior, coroborat cu imensul spatiu pentru picioare, mai ales in spate, face din noua Skoda Superb lider in segment la acest capitol. Apropo, poate unii dintre dumneavoastra va intrebati din ce segment face parte noua Skoda Superb? Practic, avem de-a face cu o masina de segment D, la pret de segment C pentru ca unul dintre primele lucruri pe care le remarci la aceasta masina – desi poate nu este cel mai important – este pretul.

    Versiunea entry-level, care este propulsata de excelentul motor 1.4 TSI de 125 CP are un pret de doar 15.951 de euro fara TVA (18.982 de euro cu TVA inclus) si, chiar daca modelul de la celalalt capat al gamei are un pret de 28.750 de euro fara TVA (34.213 euro cu TVA inclus), varful de gama vine cu un propulsor V6 3.6 FSI de 260 CP, transmisie automata DSG si tractiune integrala.

    In 2001, atunci cand s-a relansat, Superb afisa un design care insemna, practic, aceeasi linie stilistica pe care Skoda o adoptase si pentru gama Octavia, modele care, privite de la distanta, pareau identice, marimea fiind cea care facea diferenta la exterior.

    Noua generatie Superb nu mai are nici o legatura cu Octavia in ceea ce priveste designul, ea inscriindu-se in linia actuala a constructorului de la Mlada Boleslav. Principala caracteristica a noului model o reprezinta portbagajul cu deschidere dubla, care il si face atat de deosebit.

    Cu ce masina avem de-a face: cu un sedan ori cu un hatchback? Raspunsul este foarte simplu. Aceasta noua masina extrem de eleganta, spatioasa si confortabila dispune de un sistem inovator de deschidere al portbagajului denumit Twindoor, care permite deschiderea in doua moduri.

    Este suficient sa apasati un buton si portbagajul se deschide ca la o berlina clasica, adica doar capacul portbagajului. Dar, daca apasati un alt buton, asteptati pana cand se aprinde al treilea stop de frana, apoi apasati din nou primul buton si capacul se va deschide cu tot cu luneta, ca la un hatchback. Totusi, acest sistem are si un oarecare dezavantaj.

    Deschizatura relativ redusa a capacului portbagajului in „varianta” berlina ingreuneaza accesul in fundul portbagajului, insa daca te gandesti ca Twindoor este oferit de un constructor care vinde modele la preturi accesibile treci cu vederea acest mic neajuns. Daca ar fi sa ma intrebati, sistemul este genial, bine executat si, sincer, as fi surprins daca alti producatori nu s-au gandit deja sa-l copieze.

    Alte sisteme inteligente sunt disponibile contra cost. Este vorba despre farurile bi-xenon adaptive, care ofera diferite extinderi si directii ale razei luminoase daca rulati in oras, pe sosea sau pe autostrada, ori daca abordati un viraj sau chiar daca ploua sau conduceti peste hotare (spre exemplu, aceste faruri pot fi reglate foarte usor pentru tarile unde se conduce pe partea stanga).De asemenea, clientii pot opta pentru pachetul de asistenta la parcare, care simplifica manevrele in cazul unei parcari laterale actionand automat volanul, o tehnologie preluata de la compania-mama Volkswagen.

    La interior, noua Superb este mai eleganta decat oricare alta Skoda si, in afara de spatiul extrem de generos pentru pasagerii din spate despre care am amintit deja, masina ofera destul spatiu si pentru sofer si pasagerul din dreapta.

    Interesant este cehii n-au facut nici un compromis pentru ca spatiul la interior sa fie atat de mare, iar marturie in acest sens sta imensul portbagaj de 565 de litri, care se poate mari prin rabatarea banchetei pana la 1.670 de litri, un volum apropiat de cel al unui monovolum.

    Interiorul limuzinei abunda in materiale care ii fac cinste modelului ceh, extrem de placute la atingere, care satisfac chiar si cele mai exigente cerinte venite din partea clientilor. Plansa de bord are un design ondulat, iar comenzile sunt concentrate in jurul volanului, pozitia logica a acestora facand sa fie usor de folosit in timpul calatoriei.

    Apropo de volan, acesta are un aspect complet nou, iar nivelurile de echipare superioare ofera volan din piele multifunctional pentru „butonarea” radioCD-ului sau a telefonului mobil. In sfarsit, consola centrala a primit la randu-i un nou design si include un sistem de climatizare bi zona si un nou sistem de navigatie Columbus cu display „touch-screen” si hard disk de 30 Gb.

    Habitaclul noii Skoda Superb ofera de asemenea suficiente spatii de depozitare si suporturi pentru pahare, precum si locuri speciale destinate stocarii umbrelelor care sunt ascunse in interiorul portierelor si pot fi accesate doar cand usile sunt deschise.

    Noua Skoda Superb este... Superba de oriunde ai privi-o, afisand un design caruia, daca este sa ma intrebati, nu i-am gasit cusur. Liniile conturate ale capotei motorului se intind catre farurile care amintesc de cele de pe Passat, accentuand directia orizontala a acestora, forma tridimensionala a grilei radiatorului si numeroasele ornamente cromate care se regasesc la exterior confera masinii un aspect deosebit de stilat.

    De asemenea, aripile fata evidentiate puternic subliniaza caracterul robust al Skodei Superb. Daca generatia anterioara era prevazuta cu un plafon rotunjit si bombat, acoperisul noului model este alungit si se integreaza elegant in raza montantilor C. Ornamentul cromat din jurul geamurilor, disponibil doar pentru nivelurile de echipare Ambition si Elegance, se imbina cu montantul C intr-un element tridimensional care ii da masinii un aspect asociat de obicei modelelor din clasele superioare. La spate, se remarca blocurile optice formate din doua parti, una pe capacul portbagajului, iar cealalata integrata in aripi, care raman fidele designului specific modelelor Skoda.

    Sa vorbim putin si despre modul in care se comporta noua Skoda Superb la drum lung. Directia electromecanica amplifica dinamismul in timpul calatoriei, sensibilitatea acesteia fiind optimizata, in timp ce tinuta de drum se adapteaza in functie de suprafata de rulare si la conditiile de transmitere a puterii motorului catre rotile din fata.

    In cele doua zile ale evenimentului de lansare al modelului in Romania ne-am convins de faptul ca inginerii cehi au realizat o masina care mizeaza pe echilibru, agilitate si confort. Noi am testat, pe ruta Bucuresti-Brasov, versiunea pe benzina echipata cu motorul 1.8 TSI de 160 CP si cutie manuala cu 6 trepte, iar la intoarcere modelul propulsat de turbodieselul 2.0 TDI de 170 CP, care este conectat la transmisia automata DSG de provenienta Volkswagen. De altfel, aceste doua modele promit sa fie „best-seller”-uri si vi le recomand cu incredere.

    Ambele variante ofera suficienta putere pentru a impinge cele 1.500 de kilograme ale masinii, varianta pe benzina cu transmisie manuala cu 6 trepte atingand „suta” in 8,6 secunde, in timp ce dieselul echipat cu transmisie DSG sprinteaza de la 0-100 km/h in 8,8 secunde. In plus, consumul afisat de computerul de bord al celor doua versiuni ne-a lasat cu gura cascata – 6,5 litri/100 km pentru versiunea 1.8 TSI si, respectiv, 4,9 litri/100 km pentru dieselul de 170 CP (!) – in conditiile unui condus cuminte. Cutia automata de pe varianta diesel (care este disponibila si pe versiunea 1.8 TSI) este perfect etajata pentru un astfel de model, iar motorul dispune de cuplul (350 Nm) de care ai nevoie si pe care il ofera in momentele oportune, cum ar fi depasirile, la turatii joase, intre 1.750 si 2.500 rpm.

    DETALII TEHNICE
    Skoda Superb Elegance 1.8 TSI 160 CP

    Motor: 4 cilindri in linie, montat fata transversal
    Combustibil: benzina
    Cilindree: 1.798 cmc
    Putere maxima: 160 CP/5.000 rpm
    Cuplu: 250 Nm/1.500-4.200 rpm
    Demaraj 0-100 km/h: 8,6 secunde
    Viteza maxima: 220 km/h
    Consum mediu: 6,5 litri /100 km
    Transmisie: manuala, 6 trepte
    Lungime: 4.838 mm
    Latime: 1.817 mm
    Inaltime: 1.462 mm
    Ampatament: 2.761 mm
    Ecartament fata/spate:
    1.545/1.518 mm
    Greutate: 1.529 kg
    Rezervor: 60 litri
    Portbagaj: 565 litri
    Pret: 21.290 euro fara TVA (25.335 euro cu TVA inclus)

    DETALII TEHNICE
    Skoda Superb Ambition 2.0 TDI 170 CP

    Motor: 4 cilindri in linie, montat fata transversal
    Combustibil: motorina
    Cilindree: 1.968 cmc
    Putere maxima: 170 CP / 4.200 rpm
    Cuplu: 350 Nm / 1.750-2.500 rpm
    Demaraj 0-100 km/h: 8,8 secunde
    Viteza maxima: 222 km/h
    Consum mediu: 4,9 litri/100 km
    Transmisie: automata DSG, 6 trepte
    Lungime: 4.838 mm
    Latime: 1.817 mm
    Inaltime: 1.462 mm
    Ampatament: 2.761 mm
    Ecartament fata/spate: 1.545/1.518 mm
    Greutate: 1.573 kg
    Rezervor: 60 litri
    Portbagaj: 565 litri
    Pret: 21.890 euro fara TVA (26.049 euro cu TVA inclus)

     

    Vizualizari: 3395