rss

Conceptele Simple si Clever prezentate la muzeul BMW

  1. 14/10/2009
  2. Categoria: BMW
  3. Tags: BMW
    Vezi toate fotografiile (5)

    De-a lungul istoriei sale, BMW a prezentat, in repetate randuri, concepte inovatoare de automobile si de transmisii care au impulsionat dezvoltarea de automobile. "Concept Vehicles", expozitia speciala ce a fost gazduita anul trecut de muzeul BMW, a prezentat cateva dintre cele mai reprezentative prototipuri. Acum, alte doua automobile din trecutul cel mai recent se vor adauga acestei expozitii. Cunoscute drept SIMPLE (SIMPLU) si CLEVER (INTELIGENT), aceasta pereche de prototipuri s-a alaturat expozitiei din cadrul Muzeului la 9 octombrie, ca dovezi elocvente ale fortei inovatoare BMW.


    SIMPLE – masa redusa,  consum redus de energie

    Simple combina caracteristicile si avantajele automobilelor cu cele ale motocicletelor. Conceptul imprumuta celula pasagerilor de la automobil, ceea ce ofera protectie la vant si la intemperiile vremii, dar protejeaza si conducatorul de zgomotul ambiental si ofera pasagerilor un grad ridicat de siguranta in cazul unui accident. Motocicletele au inspirat designul cu linii simple al prototipului Simple (cu o latime de numai 110 centimetri) si configuratia pentru numai doi ocupanti care stau unul in spatele celuilalt. In plus, conceptul dispune de stilul dinamic atat de specific unui vehicul cu doua roti, ceea ce permite aplecarea in viraje atat cat doreste cel care conduce. Denumirea "simple" este acronimul numelui pe care l-a avut proiectul "A sustainable and innovative mobility product for low energy consumption" (Un produs de mobilitate sustenabil si inovator pentru un consum redus de energie).

    Initial, designerii BMW au proiectat un vehicul mic, cu o masa scazuta si proprietati de rezistenta aerodinamica minima. Dupa o faza initiala ce s-a intins pe mai multe luni, cerintele si ideile de baza au dat roade in 2005, ceea ce a dus la un vehicul bazat pe tehnologia oscilanta. In contrast cu alte prototipuri in care numai celula pasagerilor oscileaza in timpul virarii, tot ce are de facut conducatorul in acest caz este sa determine o schimbare de directie pentru ca oscilarea potrivita sa fie urmata automat. Caracteristica deosebita a prototipului SIMPLE este ca activeaza hidraulica numai in situatii exceptionale, spre exemplu daca vehiculul risca sa devina instabil in timpul deplasarii la viteza foarte mica, la verticalizarea acestuia in momentul opririi sau in situatii extreme cum ar fi la derapaj controlat. Altfel, Simple ruleaza precum o motocicleta si, in afara de gravitatia naturala si fortele giroscopice, nu necesita energie suplimentara pentru a te apleca in viraj. Pasagerul beneficiaza de aceasta tehnologie oscilanta prin faptul ca nu resimte vreo forta transversala si nu trebuie sa compenseze miscarile laterale, in special in cazul schimbarilor rapide de directie.

    Tot ceea ce este necesar pentru a propulsa acest vehicul usor, cu o masa proprie de circa 450 kilograme, este un motor cu combustie cu puterea de 36 kW. Accelerarea de la 0 la 100 km/h este estimata a se realiza in mai putin de 10 secunde, iar prototipul are un excelent coeficient aerodinamic de 0,18. Prin utilizarea motorului electric si a celui cu combustie, SIMPLE ar avea nevoie de numai 6 kWh (echivalentul a 0,7 litri de benzina) sau doi litri pentru a parcurge 100 km.

    CLEVER - placere cooperanta a condusului

    CLEVER este acronimul pentru "Compact Low Emission Vehicle for Urban Transport" (Vehicul compact cu emisii reduse pentru transport urban) si se refera la un proiect de cercetare care avea ca scop producerea unui vehicul urban, practic si cu emisii reduse. Proiectul CLEVER a fost lansat in 2002, la initiativa Universitatii Tehnice din Berlin, si a fost sponsorizat de al cincilea Program Cadru al Comisiei Uniunii Europene. Alti parteneri de cercetare au fost Universitatea din Bath (Anglia), Institutul Francez de Petrol si Universitatea de Resurse Naturale si Stiinte Naturale Aplicate din Viena. Implicarea din partea industriei a venit de la Cooper-Avon Tyres Ltd.,  ARC Light Metal Competence Centre Ranshofen GmbH, TAKATA-PETRI AG si WEH GmbH. BMW Group a preluat gestiunea tehnologica si constructia sasiului, a interiorului si a exteriorului. Designul si prototipurile au fost, de asemenea, responsabilitatea BMW Group.

    A fi CLEVER (INTELIGENT) inseamna a sta unul in spatele celuilalt, intr-un vehicul cu trei roti ce este propulsat de un motor cu gaze naturale, cu emisii reduse. Iar aceasta se adauga unui coeficient aerodinamic scazut, unei mase minime si unei suprafete de contact cu soseaua: prototipul de cercetare a avut o lungime de aproximativ trei metri, o latime de un metru si o inaltime de 1,4 metri, a cantarit mai putin de 400 de kilograme, iar suprafata frontala expusa curentului de aer nu era mai mare de un metru patrat. Dar a fi CLEVER (INTELIGENT) inseamna si a te bucura de placerea condusului unei motociclete, combinata cu siguranta unui automobil. Pentru aceasta, conducatorul si pasagerul stau intr-o celula de aluminiu optimizata pentru accidente, cu oscilatie controlata de computer in timpul virajelor, care ofera ocupantilor experienta specifica pentru calatoria cu o motocicleta.

    Accentul acordat principiilor calatoriei in traficul urban a deschis drumul unor noi tehnologii si unor solutii inovatoare. Tehnologia oscilanta, in special, a fost atunci o noutate in aceasta forma: motorul cu un singur cilindru si transmisia liniara CVT sunt montate intr-un cadru auxiliar la care sunt atasate rotile spate - controlate de brate oscilante. Conexiunea la cadrul principal din fata se realizeaza printr-un bulon central, cu doua mecanisme hidraulice. In functie de conditiile de trafic, acestea asigura ca inclinarea pe care conducatorul si pasagerul o efectueaza la viraje este de maximum 45 de grade. De asemenea, confera o calatorie in care nu se resimt nici un fel de forte transversale si, in premiera, oscilarea este complet controlata de computer.

    Inginerii de cercetare au venit cu o solutie la fel de neobisnuita pentru directia fata, care este controlata de un brat oscilant de forma literei H. Pentru a economisi spatiu si masa - pe de-o parte - si pentru a crea o conexiune sigura care sa absoarba energia in cazul unei coliziuni frontale - pe de alta parte -, acestia au dezvoltat un nou tip de directie al butucului rotii. Axul de pivotare in jurul caruia roata se misca in timpul virarii este localizat in interiorul butucului, ceea ce permite axului fata sa fie atasat la bratul oscilant existent pe ambele parti. Cand conducatorul roteste volanul - care, ca o caracteristica speciala, provine de la modelul BMW Z4 -, transmisia directiei cu control al bratului transmite comenzile de directie. Aceasta nu numai ca face ca roata sa vireze, dar, in functie de viteza, induce si efectul oscilant al celulei pasagerilor in timpul virajului.

    Un obiectiv suprem al prototipului CLEVER a fost sa utilizeze un sistem de transmisie cu emisii minime. Obiectivul unor emisii CO2 reduse in jurul a 60 grame per 100 kilometri a fost parte a proiectului inca de la inceput. Cercetatorii au optat pentru un motor cu un singur cilindru, o dezvoltare integrala cu o capacitate de 230 centimetri cubi si o putere de 12,5 kW, propulsat de gazul natural oferit de doua recipiente sub presiune. Prototipul de cercetare accelereaza de la 0 la 60 km/h in circa 7,0 secunde, iar viteza maxima atinsa este de aproximativ 100 km/h. Cele doua recipiente de gaz au fiecare o capacitate de 1,7 kilograme CNG (gaz natural compresat) pentru o autonomie de circa 200 kilometri. Aceasta inseamna ca cei doi pasageri au de platit un euro pentru a calatori aproape 100 kilometri. Recipientele sunt concepute sa poata fi reincarcate cu usurinta la orice statie de combustibili, dar si la domiciliu.

    Pe langa protectia mediului si utilizarea eficienta a energiei, un nivel ridicat al sigurantei pasive a fost printre principalele obiective ale proiectului. Ca si intr-un monopost de Formula 1, cadrul principal - care cantareste putin peste 60 kilograme - constituie celula de protectie, in timp ce roata fata si directia asigura o deformare de aproximativ 35 centimetri pentru a se absorbi suficienta energie in cazul unui impact. Gratie centurilor de siguranta speciale si airbagului special conceput pentru conducator, prototipul de cercetare indeplinea, la vremea respectiva, cerintele pentru testul de impact Euro NCAP pentru automobile mici: chiar si in cazul unei coliziuni frontale la o viteza de 56 km/h, prototipul cu trei roti oferea o celula de securitate extrem de sigura.

    Vizualizari: 1072