rss

VW si Porsche il reinvie pe 914?

  1. 11/09/2008
  2. Tags: 912, 914, Karmann Ghia, Porsche, Volkswagen
    Vezi toate fotografiile (1)

    Pe la mijlocul anilor ’60, interesele comune ale lui Porsche – care dorea un inlocuitor pentru 912 – si cele ale lui Volkswagen – care vroia si el un urmas pentru Karmann Ghia – au dat nastere proiectului 914, incredintat lui... Ferdinand Piech (pe atunci seful departamentului de cercetare-dezvoltare al Porsche).

    Ei bine, se pare ca cei doi vechi (si noi) parteneri doresc sa reinnoade traditia modelelor Porsche ieftine, ce ar putea fi echipate cu motoare in patru cilindri de origine VW.

    Produs intre 1969 si 1976 in aproape 118.978 de exemplare (115.646 cu motor in patru cilindri – vandut in Europa sub logo-ul VW – si 3.332 cu motor in sase cilindri – vandut, evident, drept un Porsche), 914 nu a fost nici pe departe unul dintre cele mai bine "legate" modele realizate vreodata de cele doua companii, dar a solidificat bazele cultului masinii sport ieftine, inca activ si astazi printre pasionatii care nu au putut sa puna mana niciodata pe un 911 Carrera.

    Ceva mai aproape de vremurile noastre, 924 facea acelasi lucru, insa acum a venit vremea pentru un nou produs entry-level modern si performant. Iar zvonurile care tot spun de cateva zile incoace ca firma din Zuffenhausen se gandeste serios sa doteze modelele Boxster si 911 cu agregate in patru cilindri aproape ca il fac o certitudine.

    Aceste motoare urmeaza a fi preluate din imensul nomenclator al gigantului din Wolfsburg si exista deja doi candidati seriosi: TSI-ul de 1,4 litri de 170 CP si un diesel de 125 CP. Primul e binevenit, ultimul va fi probabil doar acceptat, dar lista cu delicatese nu se termina aici: se pare ca transmisia DSG cu sapte trepte isi va face si ea loc pe lista cu ingrediente, chiar daca purisitii ar fi dorit sa auda de o manuala cu cel putin sase rapoarte.

    Daca il vom vedea vreodata in serie, noul 914 va avea, ca si predecesorul sau, o caroserie foarte usoara – se vorbeste de o greutate de numai 1.000 kg –, ceea ce inseamna ca, in versiunea de 170 CP, ii va crea mari probleme lui Lotus Elise.

    Din pacate, tinuta de drum pe o suita de viraje rapide ar putea fi afectata de lipsa diferentialului cu alunecare limitata; chiar si asa insa, un 914 modern ar fi pe aceeasi lungime de unda cu anumite valori din filozofia Porsche (creatori de masini rapide, agile si extrem de manevrabile), ceea ce nu se prea poate spune despre "barci" precum viitorul Panamera sau Cayenne. Cu alte cuvinte – nu va mai ganditi, faceti-l odata!

    Vizualizari: 1435