rss

Electrificarea forțată a flotelor rent-a-car riscă să saboteze un sector esențial pentru diaspora romaneasca

  1. 22/07/2025
    Vezi toate fotografiile (1)

    Discuțiile purtate cu aproape 100 de companii din sectorul închirierilor auto au scos în evidență un lucru clar: în principiu, companiile de rent-a-car au un interes direct în electrificarea flotelor, pentru că mentenanța mașinilor electrice este mult mai ieftină — reviziile, piesele și consumabilele sunt reduse semnificativ.

    Totuși, realitatea pieței este alta.

    În 2021, am efectuat un studiu intern pe circa 3.000 de clienți din diaspora, consumatori frecvenți de servicii de închirieri aeroportuare prin Unirent, broker de inchirieri auto. Rezultatul a fost fără echivoc: peste 99,5% dintre clienți refuză explicit opțiunea unei mașini electrice chiar si atunci cand aceasta este oferita ca upgrade gratuit.

    În ciuda intenției de a promova mobilitatea verde, realitatea de pe teren arată că majoritatea covârșitoare a consumatorilor nu o consideră viabilă, în special din cauza autonomiei reduse, a timpilor mari de încărcare și a lipsei unei infrastructuri de încredere în România. Clienții — români sau străini — vin pentru distanțe lungi (Transilvania, Maramureș, litoral), unde încărcătoarele fie lipsesc, fie sunt nefuncționale.

    Chiar și în țările cu infrastructură avansată (ex: Germania), serviciile rent-a-car cu mașini electrice sunt o nișă, nu o regulă.


    Realitatea ignorată: rent-a-car-ul nu este problema

    Forțarea electrificării flotelor rent-a-car este o măsură care ignoră complet realitatea pieței și riscă să genereze costuri uriașe și nemulțumiri în rândul clienților, fără un beneficiu real pentru mediu – la nivel international.

    Astăzi, la nivel european, flotele de închirieri auto (inclusiv leasing operațional și închirieri corporate) reprezintă sub 0,8% din numărul total de mașini.
    La nivelul României, flotele rent-a-car însumează sub 20.000 de vehicule, adică ~0,15% din parcul auto național.

    În medie, mașinile de închiriat sunt deja în avangarda ecologică:

    • Vechime medie: 1–1,5 ani
    • Normă de poluare: Euro 6 sau hibride în peste 95% din cazuri

    Diferența reală vine din vârsta parcului auto

    În timp ce mașinile de închiriat din România au 0–2 ani vechime, parcul auto general e mult mai îmbătrânit:

    • România: vechime medie ~12,5 ani, peste 70% din mașini au peste 10 ani
    • Italia: vechime medie ~12,2 ani
    • Spania: vechime medie ~13,5 ani
    • Olanda: vechime medie ~11,5 ani

    Așadar, mașinile de închiriat sunt printre cele mai curate din întreaga Europă. Interzicerea lor ca argument ecologic, in contextul in care parcul general european are 10–13 ani vechime, este complet lipsita de logică si viabilitate economica.


    Impact real vs. gest simbolic

    • Eliminarea motoarelor termice din rent-a-car → reducere estimată de ~0,8% din emisiile auto
    • Interzicerea mașinilor mai vechi de 12 ani → reducere estimată de ~42%

     Diaspora: utilizatori frecvenți, penalizați artificial

    În România, o astfel de măsură ar distruge complet mobilitatea celor 3,1 milioane de români din diaspora (16,3% din populație), care revin periodic în țară pentru concedii, familie sau afaceri. În realitate, diaspora activă depășește 5 milioane de persoane — una dintre cele mai solide categorii de investitori în imobiliare, turism și consum.


    În contextul in care in Europa, mașinile din rent-a-car au o vechime medie de 1–1,5 ani — sunt cele mai curate și moderne vehicule de pe șosele. Interzicerea motoarelor termice din argumente ecologice este complet lipsit ade logică atunci când parcul auto general are 10–13 ani vechime. Dacă vrem cu adevărat să reducem emisiile, trebuie să ne uităm la sursele majore: traficul urban, transportul marfă și vechimea medie a parcurilor auto in europa – Romania fiind deja pana acum printre tarile UE cu cea mai buna gestionare a acestor probleme. 

    Vizualizari: 83