© 2025 Auto.ro
Discuțiile purtate cu aproape 100 de
companii din sectorul închirierilor auto au scos în evidență un lucru clar: în principiu, companiile de rent-a-car au un interes direct în
electrificarea flotelor, pentru că mentenanța mașinilor electrice este mult mai
ieftină — reviziile, piesele și consumabilele sunt reduse semnificativ.
Totuși, realitatea pieței este alta.
În 2021, am efectuat un studiu intern pe
circa 3.000 de clienți din diaspora, consumatori frecvenți de servicii de
închirieri aeroportuare prin Unirent, broker
de inchirieri auto. Rezultatul a fost fără echivoc: peste 99,5% dintre
clienți refuză explicit opțiunea unei mașini electrice chiar si atunci cand
aceasta este oferita ca upgrade gratuit.
În ciuda intenției de a promova mobilitatea
verde, realitatea de pe teren arată că majoritatea covârșitoare a
consumatorilor nu o consideră viabilă, în special din cauza autonomiei
reduse, a timpilor mari de încărcare și a lipsei unei infrastructuri de
încredere în România. Clienții — români sau străini — vin pentru distanțe lungi
(Transilvania, Maramureș, litoral), unde încărcătoarele fie lipsesc, fie sunt
nefuncționale.
Chiar și în țările cu infrastructură avansată
(ex: Germania), serviciile rent-a-car cu mașini electrice sunt o nișă,
nu o regulă.
Realitatea ignorată: rent-a-car-ul nu este
problema
Forțarea electrificării flotelor rent-a-car
este o măsură care ignoră complet realitatea pieței și riscă să genereze costuri
uriașe și nemulțumiri în rândul clienților, fără un beneficiu real pentru
mediu – la nivel international.
Astăzi, la nivel european, flotele de închirieri auto (inclusiv leasing operațional și
închirieri corporate) reprezintă sub 0,8% din numărul total de mașini.
La nivelul României, flotele rent-a-car însumează sub 20.000 de vehicule,
adică ~0,15% din parcul auto național.
În medie, mașinile de închiriat sunt deja în avangarda
ecologică:
Diferența reală vine din vârsta parcului
auto
În timp ce mașinile de închiriat din România
au 0–2 ani vechime, parcul auto general e mult mai îmbătrânit:
Așadar, mașinile de închiriat sunt printre
cele mai curate din întreaga Europă. Interzicerea lor ca argument ecologic, in
contextul in care parcul general european are 10–13 ani vechime, este complet
lipsita de logică si viabilitate economica.
Impact real vs. gest simbolic
Diaspora: utilizatori frecvenți, penalizați
artificial
În România, o astfel de măsură ar distruge
complet mobilitatea celor 3,1 milioane de români din diaspora (16,3% din
populație), care revin periodic în țară pentru concedii, familie sau afaceri.
În realitate, diaspora activă depășește 5 milioane de persoane — una
dintre cele mai solide categorii de investitori în imobiliare, turism și
consum.
În contextul in care in Europa, mașinile din rent-a-car au o vechime medie de 1–1,5 ani — sunt cele mai curate și moderne vehicule de pe șosele. Interzicerea motoarelor termice din argumente ecologice este complet lipsit ade logică atunci când parcul auto general are 10–13 ani vechime. Dacă vrem cu adevărat să reducem emisiile, trebuie să ne uităm la sursele majore: traficul urban, transportul marfă și vechimea medie a parcurilor auto in europa – Romania fiind deja pana acum printre tarile UE cu cea mai buna gestionare a acestor probleme.