rss

Test drive: Subaru Forester. Mai mult decat corect

  1. 02/04/2008
  2. Tags: Subaru forester
    Vezi toate fotografiile (43)

     

    Este din ce in ce mai greu sa fii un producator mic in aceasta lume "mare", mai ales acum ca "valul verde" matura tot in calea sa. Daca pana acum toti fabricantii auto sperau ca ecologistii sunt doar un vis urat si ca-i de ajuns doar sa deschizi ochii si vor disparea, ei bine, nu e chiar asa.

    Normele de poluare sunt inasprite pe zi ce trece, concurenta la sange nu destinde nici ea atmosfera incarcata, astfel ca e timpul ca producatori de nisa, cum e Subaru, sa recurga la solutii extreme.

    Cei care se-ngrijoreaza peste masura pot sa stea linistiti: Subaru n-a disparut inca, ba, mai mult, pentru prima oara in istoria sa n-are destule capacitati de productie ca sa faca fata cererii mari din ultima perioada. Totusi, aceasta veste buna are si nuante mai putin apreciate de fanii inraiti.
    Succesul recent a fost obtinut pe seama unui cost, o anume "democratizare" a ofertei, astfel ca noi cumparatori sa fie atrasi, din segmente demografice care, in mod normal, n-ar fi avut nimic de-a face niciodata cu un Subaru.

    Noul Impreza a fost primul din acest val si, desi a trecut destul de multa vreme de la lansarea sa, inca mai imparte tabara fanilor: unii il accepta, altii il urasc. Nu aud pe nimeni ca-i entuziasmat peste masura si acest lucru mi se pare destul de grav. Il accepta exact cum accepta alte produse bune, dar care fac anume compromisuri de dragul vanzarilor de ani buni. Adica cele care acopera o plaja mare de nevoi, dar care tocmai din aceasta cauza nu vor straluci niciodata cu adevarat, chiar daca vor aduce bani la "visterie". Iar Subaru, pana acum, stralucea, pentru ca nu se lasa corupt de alegerile evidente, trendy.

    Totusi, asta e este mersul lumii. "Be quick or be dead"... Daca Porsche s-a prostituat facand SUV (care mai nou, se pare, o sa aiba si diesel), atunci de ce n-ar face-o si Subaru. Sunt de acord, instinctele primeaza, dar pe langa o "vaca de muls", fa ca si aripa pasionatilor sa aiba destule motive ca sa ramana in ograda ta. Daca Impreza este prea "moale" pentru gusturile lor, atunci ofera kit-uri sport (fara sa ceri bani in plus) si toata lumea va fi foarte fericita. Garantez.

    Una peste alta, acum este randul lui Forester sa fie incadrat in noua filozofie Subaru. Si aici se complica un pic lucrurile. Nu stiam, dar Forester este cel mai vandut Subaru in Europa, deci este crucial ca noul model sa atraga in continuare pentru ca viitorul financiar al companiei sa fie cat de cat sigur.

    Datele problemei sunt cam aceleasi: se doreste atragerea unui spectru cat mai larg de cumparatori si armonizarea cu noile cerinte mondiale in ceea ce priveste emisiile de CO2. De asemenea, Forester va fi al doilea din familia sa care va primi si motorul diesel boxer, dupa Legacy.

    Masina a fost chiar repozitionata, nu mai este un crossover, ci un crossover-SUV. Ma rog, un tertip de marketing, zic eu, folosit sa ascunda faptul ca, pe undeva, masina a crescut prea mult in dimensiuni, in detrimentul look-ului masculin-sport. Datorita noilor proportii, poate fi confundata cu usurinta cu alte masini din segment si atunci hai sa fie un crossover-SUV, caci astfel nu mai esti unul si acelasi cu norodul, nu?

    Iar Forester a crescut binisor in toate directiile, mai ales in ceea ce priveste inaltimea: plus 11 cm, pentru un total de 1.700 mm. Ampatamentul a crescut si el semnificativ, cu 9 centimetri, mai exact. In latime expansiunea este mai moderata (4,5 cm), ceea ce da impresia, ce-i drept pe baza pozelor, ca masina este prea inalta pentru cat e de lata.

    In realitate, din fericire, acest lucru nu este foarte evident, astfel ca, daca nuanta caroseriei este bine aleasa, noul Forester arata bine, chiar daca nici vorba de vreo revolutie in ceea ce priveste designul.
    Mitsubishi Outlander pare ca a fost modelul urmat de cei de la Subaru, cele doua avand siluete aproape identice. Fata de concurenta autohtona, insa, Forester se "joaca" mai mult cu suprafetele rontunjite, remarcandu-se in acest sens extremitatile parasocurilor si bosajele generos dimensionate. Spoilerul fata a primit o "buza" de buldog, farurile sunt arcuite in stilul grupului Volkswagen, in timp ce spatele este de-a dreptul sters, situatie nerezolvata nici de stopurile cu geam clar, nici de cele doua evacuari.

    Cum spuneam, per total, noul Forester nu arata rau, doar ca a devenit ceva obisnuit, comun. In schimb, vechiul model nu semana cu nimic si asta conta foarte mult.

    Interiorul este un progres clar, in primul rand din cauza spatiului mult mai mare decat in trecut. Designul si materialele sunt din alta liga, ceea ce va conta in cercul CTC-istilor ce beau apa plata cu lamaie. Se remarca unghiurile organice preluate de la Tribeca, care Tribeca, sa nu uitam, a castigat mai multe premii prestigioase pentru interiorul absolut fabulos. In acest caz, realizarea nu este la nivelul SUV-ului mai mare, dar habitaclul da dovada de o fantezie care lipsea pana acum.

    Desi interiorul este centrat in jurul consolei, lucru accentuat si de faptul ca liniile sale sunt continuate de panoul usilor, taietura superioara pare ca obtine efectul consolei BMW indreptata catre sofer, ceea ce-i laudabil. Problema este ca nici panoul quartz gazduit acolo, nici display-ul multifunctional nu se vad prea bine in lumina puternica, situatie grea de evitat, mai ales ca Forester are o trapa uriasa si e pacat sa nu o folosesti.

    Inaltimea crescuta, pe langa spatiul interior generos, aduce si alte avantaje. Colturile masinii se vad relativ bine de pe locul soferului, fara ca scaunul sa fie montat exagerat de sus, in timp ce montantii subtiri si alungiti elimina cu brio unghiurile moarte.

    Materialele sunt decente, asamblarea milimetrica, totul pare solid si functioneaza cu finetea caracteristica instrumentelor din masinile japoneze. Doar ceasurile sunt un pic fortate, de vina fiind caligrafia caracterelor si albastrul tipator. De asemenea, nu pot sa inteleg de ce a ajuns si Subaru sa neglijeze indicatorul pentru temperatura apei, de parca ar economisi o avere.

    Potrivit noii orientari, Subaru se lauda ca usile se deschid la aproape nouazeci de grade si ca permit un acces foarte bun. E just ca, in aceste conditii, manevrarea unui scaun pentru copii este mult mai usoara, dar de ce au renuntat niponii si in cazul lui Forester la usile fara rame? Nu cred ca exagerez cand spun ca e ca si cum ar renunta la motorul boxer si la tractiunea integrala si, gata, Subaru ar fi ca orice Hyundai sau KIA. Minunat pentru dl. Nimeni, dar si la fel de fad.

    In cadrul prezentarii oficiale din Grecia am avut la dispozitie cele doua motoare pe benzina, de 2 si 2,5 litri, diesel-ul urmand sa vina mai tarziu, momentan fiind inca in teste. Primul este aspirat si dezvolta 150 CP, mai putin decat in trecut, din cauza faptului ca a fost aliniat la noile norme de poluare. Pentru un motor de baza este foarte bun, performantele fiind decente (0-100 km/h in 11 secunde, viteza maxima 185 km/h) si ne putem astepta ca pretul sa fie corect. Mai mult, chiar si in cazul sau, sunetul specific de motor boxer se aude foarte clar, ceea ce ii va incanta pe pasionati, fara ca sa-i deranjeze pe cei care nu se dau in vant dupa astfel de lucruri. De asemenea, nici consumul nu este foarte mare, cel mediu de-a lungul a o suta si ceva de kilometri fiind de 8,6 litri, absolut acceptabil pentru un Subaru, respectiv pentru un SUV de 1.500 kg.

    Lucrurile se incing odata cu vesiunea turbo de 2,5 litri (230 CP si 320 Nm), care accelereaza in doar 7,1 secunde pana la 100 km/h si trece binisor de bariera celor 200 km/h. Sunetul este si mai incitant, demarajele instante, iar suspensiile, desi mult mai moi decat te-ai astepta, sunt destul de stabile ca sa nu ai emotii majore. Totusi, caracterul sau este mult mai linistit, fiind un fel de grand tourer spatios, puternic, confortabil si rapid, dar nicidecum un vanator de viraje stranse. Pacat, caci restul set-up-ului e foarte bun: directia e exacta, pedalierul corect dispus, cutia bine etajata si cu o timonerie precisa.

    Ruta ne-a purtat si pe o portiune scurta de macadam, unde, in schimb, suspensia moale a fost o binecuvantare, iar tractiunea integrala Symmetrical AWD a stralucit. O caracteristica a unui Subaru adevarat e faptul ca simti rafinamentul tehnologiei inglobate, simti ce se intampla si, mai ales, te copleseste sentimentul ca ai sub tine ceva de o calitate rara. Acest lucru nu s-a pierdut in totalitate in cazul noului Forester, dar este cam diluat. Pe de alta parte, noul Forester multumeste intr-adevar nevoile unui public mai mare, ceea ce-i bine, caci banu-i ban.

    Atunci, si revin la solutia mea suprema, domnilor de la Subaru, oferiti un kit sport pentru aia dusi cu capul si toata lumea va fi multumita. Daca nu, eu pot sa zic ca-i o masina corecta, dar de ce sa nu zic ca-i perfecta?

    Vizualizari: 3057
    Peugeot 308

    Peugeot 308

    Pret: 8.500 EUR, An: 2016, Kilometri: 203.500 detalii »

    Toate anunturile »