© 2025 Auto.ro
Criza petroliera este o sintagma cu care Ford si consumatorii americani sunt prea bine – si nedorit – familiarizati, simptomele si consecintele ei fiind cunoscute inca de la inceputul anilor ’70.
Acum totul se intampla din nou, ba chiar cu un dramatism si mai intens, dar numarul patru mondial pare pregatit sa nu mai repete greselile din trecut.
Pe vremea cand pantalonii evazati si coafurile afro erau la moda, Ford – ca de altfel si ceilalti doi mari fabricanti din Detroit, General Motors si Chrysler – au incercat sa isi diminueze pierderile cauzate de deciziile OPEC-ului printr-o serie de modele la fel de mari ca si pana atunci, dar dotate cu motoare extrem de slabe in ceea ce priveste performantele dinamice.
Arbitrar privite drept cele mai nereusite realizari din istoria industriei auto americane (la mare concurenta cu masinile familiale rezultate in urma crizei energetice din 1979), produsele anilor ’70 au reprezentat fatidicul rezultat al unei combinatii intre tehnologia rudimentara si nepasarea vizavi de consum, mai precis o consecinta directa si aproape dezastruoasa a lipsei de interes fata de termenul eficienta.
Mai tarziu, japonezii aveau sa profite din plin de pe urma acestui fapt, actiunile lor finalizand practic 30 de ani de defazare la nivel de strategie pe termen lung. Se mai poate face ceva acum, cand lucrurile sunt chiar mai grave decat cu doua sau trei decenii in urma? Ford crede ca da...
Focusat ca niciodata pe gasirea unui punct optim de echilibru intre putere si economia de combustibil, gigantul din Detroit lucreaza din greu la dezvoltarea unei game de motoare complet noi, care sa-l ajute in batalia cu drasticele norme de poluare si, evident, cu extrem de ieftinele si economicele modele asiatice.
Trei directii de atac se disting destul de clar in planul lui Ford: promovarea intensa a noilor motoare supraalimentate, dezvoltate in jurul tehnologiei EcoBoost, micsorarea si eficientizarea agregatelor aspirate si dezvoltarea unor propulsoare diesel moderne, la fel de curate si puternice precum cele europene.
Natural, principalele masini vizate sunt cele mai gurmande din gama, adica camionetele, SUV-urile si modelele sport. Spre exemplu, uriasul F-150 va mai pune la dispozitie doar motoare V8 pana anul viitor: din 2010, cea mai vanduta camioneta din SUA va avea sub capota un V6 EcoBoost de 3,5 litri si 340 CP, iar din 2013 chiar si un EcoBoost de 2,5 litri in patru cilindri.
Spre deosebire de anii in care un motor de 5 litri abia daca scotea 150 CP, cel mai mic EcoBoost va avea o putere litrica la fel de mare cu a oricarui motor fabricat pentru piata europeana: in jur de 240 CP, plus un cuplu de peste 400 Nm. Intre timp, cei care l-au apreciat pe Mustang SVO vor fi ferciti sa auda ca “poneiul” economic se va intoarce, miscat chiar de acest propulsor.
Fanii lui “mare si tare” nu trebuie sa fie insa dezamagiti de aceste masuri: Ford nu are de gand sa renunte complet la sportul preferat al americanilor – crearea de monstri mecanici –, doar ca, in curtea lui, nu se va mai juca atat de “murdar”.
In aceste momente, programul de dezvoltare a noii generatii de motoare Boss – in urma caruia trebuia sa rezulte un V8 pe benzina de 6,2 litri – a fost intrerupt, dar Ovalul Albastru pregateste un inlocuitor interesant pentru veteranul de 5,4 litri, ce a motorizat atata amar de vreme camionetele si SUV-urile full-size.
Este vorba de un diesel ultramodern de 4,4 litri, ce va avea mai multa putere si mult mai mult cuplu decat agregatul pe care il va inlocui, dar va consuma cu circa 20% mai putin. Deasupra sa nu se va mai situa decat un urias consumator al aceluiasi tip de carburant botezat Scorpion, a carui forta (provenita dintr-o cilindree de 6,7 litri) va fi folosita pentru linia de modele Super Duty (F-250 si F-350).
Revenind la segmente de piata ceva mai pasnice, sa mai spunem ca Ford se pregateste sa aduca in SUA majoritatea modelelor familiale pe care le comercializeaza in Europa, iar acestea vor fi, la randul lor, dotate cu motoare mici si eficiente.
Focus, de exemplu, va primi un agregat turbo din seria EcoBoost de doar un litru cilindree incepand cu 2012, in timp ce Fiesta va merge pe mana unui motor aspirat de 1,4 litri.
Imbunatatiri drastice vor fi efectuate si in sectorul transmisiilor, acolo unde noile cutii de viteze automate cu sase trepte si cele cu dublu-ambreiaj (in fabricatie incepand cu 2011) vor contribui la obtinerea unui consum de combustibil cu 6 pana la 8% mai mic ca inainte.
Se zareste o raza de speranta in Dearborn. Si, de data aceasta, pare sa isi impuna prezenta printr-un nor gros de smog...
Electrificarea forțată a flotelor rent-a-car riscă să saboteze un sector esențial pentru diaspora romaneasca
Licitații auto SUA: cum funcționează și cum economisești la import
Formula 1 2025: Banca Transilvania, partener oficial al echipei McLaren la GP Ungaria
Simulatoare auto vs. condus în realitate – cât de autentică poate deveni experiența de joc?
Cele mai ciudate funcții ale mașinilor care există cu adevărat
Merita sa iti cumperi un Audi second-hand din Germania