rss

Mulally: “Ford va trece singura peste recesiune”

  1. 27/12/2008
  2. Tags: Criza, Ford, Mulally
    Vezi toate fotografiile (2)

    Ford ar putea surprinde investitorii, supravietuind fara nici un fel de ajutor financiar crizei, cel putin pana la sfarsitul anului 2009, potrivit unui interviu acordat de presedintele Ford, Alan Mullaly, cotidianului electronic Detroit Free Press.

    “In momentul de fata, credem ca economia se va stabiliza si va incepe sa isi revina chiar in anul 2010, iar Ford are suficiente lichiditati pentru a trece cu bine recesiunea”, a spus Mulally.

    Aproape imediat dupa ce General Motors si Chrysler au reusit sa obtina un ajutor financiar guvernamental, analistii industriei auto au inceput sa declare ca si Ford va trebui sa recurga la o masura asemanatoare inainte de sfarsitul anului 2009. Cativa au anticipat chiar ca Ford va fi obligata sa renegocieze contractele incheiate cu UAW, pentru a putea beneficia astfel de o serie dintre concesiile pe care uniunea sindicalistilor a cazut de acord sa le faca in cazurile lui General Motors si Chrysler.

    Potrivit CEO Ford, analistii sunt prea pesimisti, imaginandu-si cele mai negre scenarii. Ford crede astfel ca economia va reincepe sa aiba un trend ascendent de la jumatatea anului viitor. Motivul: setul concret de masuri si stimulente prevazut de presedintele Barack Obama  va stabiliza in cele din urma economia.

     

    Pe de alta parte, ratingul de credit al lui Ford a fost redus de Moody’s Rating Service, la inceputul acestei saptamani, la CAA3 de la CAA1 (adica de la prost la si mai prost), compania de rating estimand ca vanzarile din 2009 ale gigantului american vor scadea pana la 10,3 milioane de vehicule, cu mult sub asteptarile lui Ford.

    “Reducerea ratingului reflecta riscul crescut pe care Ford va trebui sa si-l asume prin restructurarea necesar a fi efectuata astfel incat sa obtina concesiile UAW facute de sindicalisti lui General Motors si Chrysler”, considera Bruce Clark, Senior Vice-President Moody’s. “In plus, aceasta restructurare va insemna fara indoiala o pierdere pentru detinatorii de obligatiuni Ford”, a mai spus Clark intr-un raport.

    Atat in cadrul audierilor din Congresul Statelor Unite, cat si in public, Ford Motor Co. a incercat sa adopte o pozitie separata de cea a lui General Motors si Chrysler, ce au reusit sa obtina in cele din urma un pachet guvernamental de imprumuturi de la administratia Bush in valoare de 17,4 miliarde de dolari.

     

    In ultimele doua luni, Ford “a jucat la doua capete”, sustinand pe de o parte incercarea concurentilor sai de a obtine imprumuturi, iar pe de alta declarand ca nu are nevoie de sprijin federal de urgenta. Astfel, Ford a cerut garatarea de catre stat a unei linii de credit de 9 miliarde de dolari care sa ii asigure supravietuirea doar in cazul in care economia in general si industria auto in special vor traversa o criza mai grava decat actualele estimari. 

    “Congresul ne-a cerut sa definim un interval. Intervalul pe care l-am declarat arata clar intentia noastra de a folosi linia de credit doar daca economia se va deteriora semnificativ”, a declarat Mulally.

    In viziunea lui Mulally, abordarea lui Ford i-a adus companiei o crestere a gradului de simpatie, atat de la pubic, cat si de la Washington.

    “Oamenii vad ca Ford incearca sa rezolve situatia singura”, declara, cu doar cateva zile inainte, presedintele executiv al lui Ford, Bill Ford Jr.

     

    Pe de alta parte, pretul actiunilor pe piata de capital arata o situatie putin diferita de perspectiva roz oferita de oficialii Ford, fiind marcat de scepticismul de pe Wall Street.

    Dupa o usoara crestere la sfarsitul sedintei din 22 decembrie, toata aceasta saptamana pretul actiunilor Ford s-a deteriorat, inchizand ultima sedinta de tranzactionare de dinaintea Craciunului cu o scadere de circa 20% fata de vinerea anterioara.

    Pastrandu-si totusi o portita de scapare, Mulally nu a indraznit sa estimeze o perioada foarte fericita pentru 2009. Ford estimeaza astfel vanzari totale de 12,5 milioane de vehicule (automobile, vehicule comerciale usoare si heavy-duty) pentru anul viitor, sau cu circa 20% mai putin decat media industriei in ultimii ani.

    La acest nivel al vanzarilor, Mulally estimeaza ca Ford va reusi sa isi atinga telul si anume acela de a cere o linie de credit de 9 miliarde de dolari de la Guvernul american, dar de a nu o folosi, reusind sa se descurce cu lichiditatile proprii.

    Vizualizari: 925