rss

Frig, mai frig, peninsula scandinava: Audi e-tron si iarna norvegiana

  1. 19/03/2022
    Vezi toate fotografiile (1)

    Cum functioneaza automobilele electrice in gerul nordic? O familie de norvegieni care conduce Audi e-tron inca din anul 2019 ne impartaseste experientele sale, ce alaturi de explicatiile inginerilor Audi va vor oferi cele mai bune perspective asupra modului in care Audi e-tron se descurca in clima rece si pe drumurile acoperite cu gheata.
    "Voiam deja de mai demult sa avem o masina electrica, dar multa vreme nu au existata masini electrice care sa ne indeplineasca toate cerintele," povesteste Liselotte Lunde (36). Familia care acum este compusa din cinci membri a impus standarde ridicate cand si-a cautat noul automobil de familie: suficient spatiu pentru toti, inclusiv bagajele aferente (de pilda carucioarele copiilor, bicicletele, schiurile si saniutele). De asemenea, ei au nevoie de o autonomie suficienta pentru a ajunge oriunde doresc sa mearga, inclusiv pe timp de iarna si, de asemenea, trebuie sa beneficieze de siguranta maxima pentru toti membrii familiei lor active, cu trei copii.
    Primul automobil electric care le-a indeplinit toate cerintele a fost Audi e-tron. Familia avida de tehnologii noi s-a decis rapid, atunci cand Audi si-a lansat primul automobil pur electric si astfel familia Lunde si-a preluat automobilul electric e-tron 55 quattro deja in primavara anului 2019.
    Masina perfecta pentru mersul la cabana
    "O conditie importanta pentru noi a fost sa putem conduce fara oprire pana la cabana, chiar si pe timp de iarna," explica doamna Lunde. Urcarea pe drumurile de munte si drumurile afectate de conditiile de iarna nu reprezinta absolut niciun obstacol pentru sistemul electric de propulsie al modelului Audi e-tron. Iar ultima parte a drumului pana la cabana familiei este intr-adevar foarte abrupta. De aceea, familia apreciaza foarte mult sistemul quattro: "Sistemul electric de propulsie de la Audi e-tron cu tractiunea sa integrala ne ofera siguranta maxima. Nu ne facem niciodata griji ca nu vom reusi sa ajungem la destinatie, indiferent de conditii. Iar aceasta este si mai important pentru noi, avand in vedere ca avem bebelusul pe scaunul din spate," spune doamna Lunde.
    In general, dotarile, datele si preturile specificate in acest document se refera la gama de automobile oferite in Germania. Rezervat dreptul de a opera modificari fara o informare prealabila; acest document ar putea contine erori si omisiuni pentru care nu ne putem asuma raspunderea.
    Cand au trecut in 2019 de la masina lor cu sistem traditional de propulsie la automobilul lor electric actual, cea mai mare diferenta pe care au resimtit-o a fost in privinta tehnologiilor: "Masina noastra are faruri Matrix LED. Sunt absolut superbe in intunericul iernilor norvegiene. Avem si asistentul night vision. Ne ajuta enorm sa stim daca pe drum sau langa drum se afla, de exemplu, un elan. si e incredibil de util si simplu sa poti face atatea lucruri din aplicatie. Putem seta sistemul stationar de aer conditionat din pat, pentru a incalzi masina inainte de plecare. Audi e-tron nu este doar un automobil, ci si un pachet de servicii, ce ne usureaza mult provocarile cotidianului," mai spune doamna Lunde.
    Iar suspensia pneumatica, ce poate fi ridicata si coborata, reprezinta inca una dintre solutiile tehnice ce fac ca Audi e-tron sa fie optim pentru iernile norvegiene.
    Autonomia crescuta
    Cand urcau inainte la bord, autonomia afisata era de 417 km (conform WLTP). in toamna anului 2021, autonomia a crescut la 436 km, datorita unor actualizari ale softului automobilului. "Pentru noi, autonomia era suficienta chiar si iarna. Avem un sistem de incarcare atat acasa, cat si la cabana si astfel putem porni in fiecare dimineata la drum cu "rezervorul plin". De regula, incarcam doar pana la 80% si e absolut suficient pentru o zi intreaga de condus, fara sa ne facem griji ca nu ne-ar ajunge autonomia".
    Iar posibilitatea de a ajusta climatizarea la interior inainte de a porni la drum ne asigura avantaje considerabile in iarna norvegiana: "E minunata sa poti pleca la drum cu masina dezghetata in prealabil. Este, de asemenea, mult mai simplu sa nu fie nevoie sa pornesti la drum cu bebelusul imbracat cu toate hainele groase," remarca doamna Lunde.
    Sistemul inteligent de management termic
    Simplificarea vietii de zi cu zi se datoreaza, de asemenea, sistemului inteligent de management termic: "Audi e-tron are patru circuite termice. Pompa de caldura extrage energia in surplus de la componentele sistemului de propulsie si din mediu, astfel ca atat compartimentul pasagerilor, cat si bateria sunt aduse in mod eficient la temperaturile optime. "Este de pana la trei ori mai eficient fata de utilizarea unui sistem traditional de incalzire cu elemente electrice de incalzire," explica Pierre  Woltmann, cel care a fost responsabil la Audi pentru dezvoltarea sistemului electric de management termic al bateriei de inalta tensiune folosit pentru e-tron. El accentueaza si importanta utilizarii sistemului stationar de aer conditionat pentru a pregati automobilul inainte de a pleca la drum, asa cum face si familia Lund. "Cand automobilul este incalzit in prealabil in timp ce este conectat la wallbox, veti beneficia de un plus de autonomie semnificativ, mai ales la distante mai scurte de deplasare. Daca va deplasati pe distante relativ scurte cu automobilul rece, va fi folosita o cota relativ mare de energie pentru incalzire in raport cu cota folosita pentru propulsie," mai explica el. in tarile nordice, Audi e-tron este echipat cu capacitati crescute de incalzire a bateriei. Aceasta optiune poate fi comandata si ca partea a Pachetului de Iarna, ce este oferit si in celelalte tari europene.
    Incalzire smart
    Familia Lunde are de impartasit mai multe recomandari practice ce cresc confortul si optimizeaza gestionarea automobilului in iernile norvegiene. "Cand se intampla sa nu fi apucat sa folosim functia de incalzire prealabila, folosim incalzirea volanului si a scaunelor pentru a ne bucura de confortul maxim. Este suficient pentru drumurile mai scurte," spune doamna Lunde. "Incalzirea directa a corpului, despre care vorbeste doamna Lunde, ajuta la mentinerea autonomiei la drum scurt. Este nevoie de mult mai putina energie pentru a incalzi suprafetele de contact, intre ocupant si automobil, adica scaunul si volanul, decat energia necesara pentru incalzirea intregului automobil," explica Woltmann.
    Cu navigatia permanent pornita
    O alta recomandare oferite de familia Lunde este de a folosi intotdeauna la drum mai lung sistemul de navigatie cu destinatia introdusa in sistem. "Noi pornim intotdeauna navigatia cand mergem la cabana, desi, cunoastem, desigur, drumul aproape cu ochii inchisi," ne destainuie doamna Lunde. "Fara navigatia pornita spre destinatie, sistemul isi bazeaza estimarile pentru autonomie in functie de ultimii 100 de kilometri parcursi. Dar cand este activata navigatia pana la o anumita destinatie, functia e-tron de planificare a rutelor are acces la informatii actuale cu privire la drumul pe care veti merge si poate calcula consumul de energie si autonomia in functie de ruta ce va fi parcursa. Astfel, conducand cu navigatia activata, beneficiati de cel mai precis estimat cu privire la autonomia curenta. Daca este necesar, sistemul va recomanda si o oprire pentru incarcare si va include timpul necesar de incarcare in estimatul pentru ora de sosire la destinatie," detaliaza Woltmann.
    Avantaje termice inclusiv la incarcarea rapida
    Familia Lunde foloseste doar in mica masura incarcarea rapida, deoarece beneficiaza acasa de optiuni foarte bune pentru incarcare. Dar la drum mai lung, ei trebuie ocazional sa incarce si de-a lungul rutei, de exemplu cand merg in vacante. Atunci ei apreciaza performantele rapide si stabile de incarcare asigurate de e-tron. "Datorita puterii maxime de incarcare de 150 kW, opririle pentru incarcare sunt scurte. Dar aspectul poate cel mai important este ca nivelul acesta ridicat de putere este disponibil in mare parte a procesului de incarcare," explica Lunde. "Chiar si la incarcarea rapida in curent continuu, Audi e-tron face uz de sistemul inteligent de management termic pentru baterie. Aceasta inseamna ca puterea mare de incarcare poate fi folosita pe o perioada mai lunga de timp decat daca nu ar fi facute ajustari termice," spune Woltmann.
    Nu exista cale de intors
    "Cel mai important lucru pe care l-am invatat trecand la automobilul nostru electric este ca totul este foarte simplu in viata de zi cu zi. Conectarea cablului de incarcare cand parcam seara si folosirea aplicatiei myAudi pentru a seta orele de plecare sunt acum activitati la care nu ne mai gandim ca la ceva iesit din comun, au devenit rutina," spune doamna Lunde. Familia apreciaza si experienta high-tech de care beneficiaza prin prisma automobilului lor Audi e-tron: "Am descoperit ca Audi a creat un automobil modern si smart, de cum au intrat pe piata automobilelor electrice," apreciaza doamna Lunde. Din primavara anului 2019 si pana in prezent, la inceputul anului 2022, familia a condus deja peste 30.000 de kilometri la bordul automobilului lor e-tron 55 quattro. "Audi e-tron ne-a convins fara rezerve ca masinile electrice sunt fezabile, chiar si pe timp de iarna norvegiana. Acesta este viitorul si cu siguranta ca noi nu vom mai opta nici pe viitor pentru alt automobil decat unul electric," concluzioneaza doamna Lunde.

    Vizualizari: 527
    Peugeot 308

    Peugeot 308

    Pret: 8.500 EUR, An: 2016, Kilometri: 203.500 detalii »

    Toate anunturile »