rss

F1: Brazilia, cursa: Titlu decis in ultimul viraj (cu galerie foto)

  1. 03/11/2008
  2. Tags: F1, Felipe massa, Ferrari, Formula 1, Lewis Hamilton, Mclaren mercedes
    Vezi toate fotografiile (20)


    Mentionez din capul locului ca nici Felipe Massa, nici Lewis Hamilton nu se numara printre favoritii mei. Brazilianul este un pilot incomplet si mult prea instabil emotional: si-a aratat de mai multe ori limitele in conditii de ploaie, este mereu incurcat cand pleaca din spate pe grila si nu se descurca deloc bine atunci cand este nevoit sa faca depasiri. E drept, cand pleaca din pole position are mari sanse sa castige cursa, iar sfaturile bunului sau prieten Michael Schumacher si-au aratat roadele anul acesta, cand Massa a reusit sa-si depaseasca de multe ori adversarii directi, Lewis Hamilton, Kimi Raikkonen si, pana la un moment, Robert Kubica.

    De cealalta parte, Hamilton m-a surprins placut anul trecut. Un pusti tupeist, care in primul sezon de Formula 1 se lupta pentru titlu cu veteranii Raikkonen si Fernando Alonso. Insa, desi are talent cu caru', caracterul sau, aroganta si comportamentul mult prea agresiv pe pista, de multe ori peste limita regulamentului, dupa cum spun ceilalti piloti, au reusit sa il faca antipatic in ochii mei.

    Referitor la cursa de la Interlagos... e drept, aici s-a decis titlul pe 2008 si din acest punct de vedere a fost o cursa interesanta. Altfel, una dintre cele mai plictisitoare din intreg sazonul. Un pic de adrenalina la inceput, cand Nelson Piquet si David Coulthard au parasit cursa in urma unui accident si apoi in ultimul tur, cand Sebastian Vettel a trecut "fluierand" pe langa un Hamilton visator. Britanicul s-a trezit abia cand i s-a comunicat de la standuri ca daca nu termina in fata germanului de la Toro Rosso pierde titlul. Dar nu a fost de ajuns, pentru ca Vettel era, clar, mai rapid decat pilotul McLaren Mercedes.

    "Habar n-aveam pe ce pozitii ne aflam. Asfaltul era incredibil de alunecos si in fiecare moment trebuia sa ma concentrez asupra pistei, asa ca nu am fost atent la informatiile pe care le-am primit in acele momente de la boxe", a explicat Vettel. Insa zana cea buna pentru Hamilton s-a dovedit a fi Timo Glock. Tanarul care alearga pentru Toyota a fost si el depasit de Sebastian Vettel, astfel ca ajunsese pe locul cinci, in fata lui Hamilton. Incaltat cu cauciucuri de uscat, desi afara ploaia reincepuse si toti revenisera la pneurile de ploaie, germanul nu a schitat niciun gest cand Lewis Hamilton l-a depasit in ultimul viraj, recastigandu-si pozitia a cincea. Astfel, Lewis Hamilton si-a adjudecat titlul mondial avand cu un punct mai mult decat Felipe Massa, cel care a plecat din pole position si in cele din urma a castigat Marele Premiu al Braziliei, dupa ce l-a controlat fara drept de apel de la un capat la altul.

    Nu o sa spun rautati, asa cum ironic a aparut in presa straina, cum ca Timo Glock pariase ca Hamilton va cuceri Campionatul si s-a lasat depasit cu gandul la potul cel mare - o acuzatie fara rost, dupa parerea mea, n-o sa spun nici ca Felipe Massa merita mai mult titlul - pentru ca nu este asa...

    Pentru cum a decurs intreg sezonul, cred ca britanicul merita titlul, insa trebuie sa il imparta cu Glock. Pentru ca pilotul Toyota este cel care l-a ajutat, vrand-nevrand, sa intre in posesia lui si, avand in vedere maniera cum s-au desfasurat lucrurile in ultima etapa, mi-as fi dorit ca altcineva sa fi luat titlul. Poate Kubica, poate Vettel... Si nu pentru ca as da crezare vocilor care sustin ca Glock s-a lasat depasit de britanic, ci pentru ca este inadmisibil ca Sebastian Vettel, cu un monopost de doua ori mai slab decat McLaren Mercedes, sa il surclaseze atat de evident pe Lewis Hamilton, cel care nu o data s-a autoproclamat "cel mai bun pilot din Formula 1".

    "Vettel a trecut de mine si mi s-a spus ca trebuie sa il depasesc. Nu-mi venea sa cred. Am tras cat de tare am putut ca sa il ajung din urma, dar era la fel de rapid ca si mine, daca nu chiar un pic mai rapid. Apoi, in ultimul viraj, am trecut de Glock. A fost extraordinar. A fost una dintre cele mai dificile curse din viata mea, daca nu cea mai dificila", a declarat noul Campion Mondial. Intrebat ce parere are referitor la usurinta cu care Timo Glock s-a lasat depasit, Hamilton a spus: "Ei bine, nu cred ca eu... a facut o treaba excelenta. Multumesc lui Dumnezeu ca nu mi-a stat in cale si ca nu ne-am acrosat. Deci, ii spun un mare "multumesc" pentru ca a stat deoparte".

    Nu putini sunt cei care isi pun intrebari legate de purtarea lui Timo Glock. Keke Rosberg, fost Campion Mondial de Formula 1 in 1982 si actual comentator TV, spunea chiar in timpul cursei: "Nu sunt sigur daca Glock incearca sa-i faca o favoare lui Hamilton sau nu". La randul sau, intrebat despre acest incident, pilotul Toyota a raspuns: "Monopostul meu era dotat cu pneuri de uscat si in ultimul tur a fost aproape imposibil sa il mentin pe pista, cand ploua destul de tare. In niciun caz nu i-am cedat locul deliberat. Ce mi-a trecut in acel moment prin minte? Un cuvant german care incepe cu S-C-H si se termina cu E!".

    Eu, personal, tind sa il cred pe german cand spune ca nu a cedat de buna-voie, pentru ca acesta este unul dintre pilotii care il acuzau pe Lewis Hamilton de lipsa de fair-play pe pista. Ba chiar, scos pe jumatate in afara circuitului de catre britanic, intr-una din cursele acestui sezon, Timo Glock promitea ca atunci cand se vor mai intalni pe pista ii va plati cu aceeasi moneda. Si acum ar fi fost sansa lui... Evident ca indoiala asupra acestui incident ramane si titlul cucerit de primul pilot de culoare din istoria Formulei 1 le-a lasat multora un gust amar. In acest context, locul 2 ocupat de Fernando Alonso si revirimentul evident de care da dovada Renault in ultima perioada aproape ca au trecut neobservate.

    Una peste alta, Felipe Massa trebuie felicitat pentru ca a stiut sa piarda. Cu lacrimi in ochi, brazilianul s-a comportat demn in fata propriilor suporteri. "Astea sunt cursele. Felicitari lui Lewis pentru sezonul facut! A adunat mai multe puncte decat mine, deci merita sa fie Campion", a declarat pilotul de 27 de ani. Cu atat mai laudabila atitudinea sa cu cat, pentru ca infrangerea sa fie si mai dureroasa, in haosul creat la finele cursei cei de la Ferrari nu au observat ca Lewis Hamilton isi recastigase pozitia a cincea (prin care acumula 4 puncte, suficient cat sa intre in posesia titlului) si au sarit in sus de bucurie pentru cucerirea celor doua titluri... doar pentru cateva secunde, fericirea mutandu-se repede in tabara adversa.

    De asemenea, nu trebuie uitat nici Kimi Raikkonen, care si-a indeplinit cu brio sarcina de "locotenent" al brazilianului in ultimele curse. Atat de bine, incat ai putea crede ca si-a gasit noua vocatie.

    Ferrari ramane cu satisfactia de a fi castigat titlul pus in joc la "constructori", in timp ce McLaren a aratat ca a iesit din pasa proasta din ultima vreme si are acum o masina capabila sa lupte pentru ambele titluri.

    Iar Lewis Hamilton, devenit cel mai tanar Campion din istoria F1, are acum argumente care sa il sustina cand mai face afirmatii de genul: "Eu sunt cel mai bun pilot din Formula 1". Cu siguranta, insa, ca nu se va opri aici si, pe masura ce se va maturiza, va creste si numarul de "coroane" adunate in Marele Circ.

    Pentru galerie foto completa dati click aici.

    Clasament Marele Premiu al Brazilei:
    1. Felipe Massa Ferrari 1:34:11.000
    2. Fernando Alonso Renault 13.298
    3. Kimi Raikkonen Ferrari 16.235
    4. Sebastian Vettel Toro Rosso-Ferrari 38.011
    5. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 38.907
    6. Timo Glock Toyota 44.368
    7. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 55.074
    8. Jarno Trulli Toyota 1:08.433
    9. Mark Webber Red Bull-Renault 1:19.666
    10. Nick Heidfeld BMW Sauber +1 tur
    11. Robert Kubica BMW Sauber +1 tur
    12. Nico Rosberg Williams-Toyota +1 tur
    13. Jenson Button Honda +1 tur
    14. Sebastien Bourdais Toro Rosso-Ferrari +1 tur
    15. Rubens Barrichello Honda +1 tur
    16. Adrian Sutil Force India-Ferrari +1 tur
    17. Kazuki Nakajima Williams-Toyota +1 tur
    18. Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari +1 tur
    Abandon: Nelson A. Piquet Renault - accident in primul tur
    Abandon: David Coulthard Red Bull-Renault - accident in primul tur

    Clasamente finale Formula 1 2008:
    Piloti:

    1. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 98
    2. Felipe Massa Ferrari 97
    3. Kimi Raikkonen Ferrari 75
    4. Robert Kubica BMW Sauber 75
    5. Fernando Alonso Renault 61
    6. Nick Heidfeld BMW Sauber 60
    7. Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 53
    8. Sebastian Vettel Toro Rosso-Ferrari 35
    9. Jarno Trulli Toyota 31
    10. Timo Glock Toyota 25
    11. Mark Webber Red Bull-Renault 21
    12. Nelsinho Piquet Renault 19
    13. Nico Rosberg Williams-Toyota 17
    14. Rubens Barrichello Honda 11
    15. Kazuki Nakajima Williams-Toyota 9
    16. David Coulthard Red Bull-Renault 8
    17. Sebastien Bourdais Toro Rosso-Ferrari 4
    18. Jenson Button Honda 3

    Constructori:
    1. Ferrari 172
    2. McLaren-Mercedes 151
    3. BMW 135
    4. Renault 80
    5. Toyota 56
    6. Toro Rosso-Ferrari 39
    7. Red Bull-Renault 29
    8. Williams-Toyota 26
    9. Honda 14
    Vizualizari: 951