rss

F1: Analiza: Buget limitat la 110 milioane euro in 2011

  1. 15/05/2008
  2. Tags: Frank williams
    Vezi toate fotografiile (1)


    Echipelor cu dare de mana din Formula 1 li se pregateste ceva. Este bomba secolului pentru Marele Circ, o solutie care nu se compara cu nicio alta lege adoptata pana acum de FIA.

    Si spun asta gandindu-ma la impactul pe care il va avea viitorul regulament referitor la bugetele echipelor. Pentru ca Federatia Internationala de Automobilism s-a decis sa taie in carne vie pentru a limita costurile in continua crestere din aceasta competitie.

    Astfel, Forul Mondial a propus o strategie in trei etape de reducere a bugetelor echipelor din F1. Incepand de anul viitor, bugetul maxim va fi limitat la 175 de milioane de euro, in 2010 va scadea la 140 milioane, urmand ca in 2011 sa se ajunga la suma finala, 110 milioane de euro. Atentie mare, insa, pentru ca in aceasta suma nu vor fi incluse salariile pilotilor si ale sefilor de echipa, cheltuielile generate de utilizarea motoarelor si costurile de marketing.

    Impactul pe care aceste masuri il vor avea va schimba in mare masura fata acestui sport, iar cel mai bine a subliniat acest fapt Frank Williams, presedintele Williams Toyota, care este de acord cu regula bugetului maxim pentru ca "altfel, echipa noastra ar ramane unde este acum: in spatele plutonului". Bineinteles ca echipele "mari" vor ramane "sus", pentru ca oamenii buni trebuie platiti pe masura, si, asa cum spuneam, salariile nu intra sub incidenta noilor reguli, insa echipele sarace vor avea sansa sa reduca distanta si, de ce nu, sa emita pretentii la victorii, daca nu la titlu.

    Asa cum era de asteptat, echipele au reactionat diferit la aflarea acestor propuneri. Nick Fry, CEO Honda F1, este de acord si sustine ca "Limita pentru 2009 este rezonabila, dar suntem putin ingrijorati de scaderea drastica din anii urmatori si trebuie sa mai discutam acest aspect. Daca suma va fi prea mica, s-ar putea sa fie loviti toti cei care incearca sa dezvolte tehnologii de ultima ora", in timp ce Flavio Briatore, Boss-ul Renault F1, afirma ca totul este un non-sens, pentru ca echipa sa cheltuie oricum mai putini bani decat limita impusa de FIA. "Cheltuielile noastre sunt deja cu 40% mai mici decat bugetul maxim. Daca vreau sa ajung la limita trebuia sa cresc cheltuielile", spune italianul.

    Toyota, insa, s-au aratat sceptici cu privire la introducerea unui buget limita, apreciind ca negativ efectul pe care aceste masuri il vor avea.

    Sa presupunem acum ca propunerea a fost primita si toti cei implicati au cazut de acord asupra unui buget oarecare. Aici, Ron Dennis intrevede o noua problema. Adevarata problema, de fapt, intru-cat seful McLaren  se declara de acord cu orice solutie de reducere a cheltuielilor atat timp cat exista posibilitatea practica de monitorizare a acestora.

    "Nu este vorba despre aplicarea limitarii de buget in sine, ci despre abilitatea de a controla costurile echipelor care au facilitati in alte tari unde aceste programe sunt dificil de inteles din cauza limbii, a documentelor. Ma ingrijoreaza monitorizarea costurilor din Germania, China sau Japonia", apune britanicul. Insa presedintele (inca) FIA, Max Mosley, anuntase cu ceva timp in urma ca o comisie special infiintata se va asigura ca toata lumea respacta regulile.

    Dar va fi, oare, aceasta comisie suficient de riguroasa, suficient de incoruptibila, incat sa imparta dreptatea cu aceeasi masura atat echipelor de pe primele locuri - si ma refer in primul rand la Ferrari, care a fost de multe favorizata, datorita relatiilor de prietenie cu Bernie Ecclestone -, cat si team-urilor ca Force India? Sau vor fi echipe care vor scoate "iepurii din palarie" iar FIA va inchide ochii? Asta ramane de vazut...

    Vizualizari: 629