rss

Eticheta pentru anvelope explica doar unul dintre cele doua tipuri de zgomot al anvelopei

  1. 22/09/2021
    Vezi toate fotografiile (2)

    Nivelul de zgomot este unul dintre factorii cheie care afecteaza confortul la volan. Pe masura ce popularitatea masinilor electrice silentioase creste, tot mai multi soferi s-au aratat interesati si de zgomotul anvelopelor. Zgomotul de rulare exterior si zgomotul interior sunt lucruri diferite, dar pot fi reduse pastrand masina si anvelopele in stare buna. Nokian Tyres analizeaza cu atentie aspectul zgomotului in cercetare, dezvoltare si testare. 
    Atunci cand consumatorii achizitioneaza anvelope noi, este foarte dificil de stiut care dintre optiunile disponibile ar fi cea mai silentioasa pentru vehiculul lor. Zgomotul anvelopelor este influentat de mai multi factori, cum ar fi modelul si tipul vehiculului, jantele, compusul din cauciuc, soseaua, viteza de rulare si chiar vremea. Exista diferente chiar si intre masini similare, comparatiile exacte fiind posibile doar in situatiile in care aceeasi masina este utilizata in conditii identice.
    Cu toate acestea, se pot face unele estimari generale: cu cat compozitia benzii de rulare a anvelopei este mai moale, cu atat este mai probabil sa reduca zgomotul. De asemenea, anvelopele cu profil inalt sunt, in general, mai confortabile si mai silentioase decat alternativele cu profil redus. 
    Eticheta UE pentru anvelopele de vara si de iarna indica nivelul de zgomot. Totusi, aceasta acopera doar zgomotul de rulare extern. Zgomotul extern de rulare si zgomotul interior pot fi chiar la poli opusi, iar reducerea unuia poate insemna cresterea celuilalt.
    „Ceea ce auziti in interiorul vehiculului este o combinatie de multe lucruri. Zgomotul anvelopelor provine din contactul anvelopei cu soseaua: rugozitatea determina vibratia corpului anvelopei atunci cand aceasta ruleaza pe suprafata soselei. Apoi, vibratiile parcurg o distanta lunga prin anvelopa, janta si alte structuri ale vehiculului pana in habitaclu, unde o parte dintre ele se transforma in sunet.”, precizeaza Hannu Onnela, Senior Development Engineer, Nokian Tyres. 
    Indicatoare, dar si evaluari pentru teste 
    Pana in prezent, Nokian Tyres a efectuat teste de zgomot pe pista sa din Nokia. Noul centru de testare finalizat din Santa Cruz de la Zarza, din Spania, are o pista de „drum confortabil” de 1,9 kilometri, care ofera oportunitati de testare chiar mai bune decat inainte. Centrele din Spania permit testarea anvelopelor pe diferite tipuri de drumuri asfaltate si accidentate, precum si traversarea strazilor pavate.
    „Indicatoarele nu ne spun tot ce trebuie sa stim, asa ca efectuam si o multime de teste subiective bazate pe evaluare umana. Este important sa aflam daca un zgomot este deranjant, chiar daca un indicator nu il poate detecta.”, explica Hannu Onnela.
    Proiectarea anvelopelor inseamna intotdeauna gasirea celui mai bun compromis posibil. Schimbarea unei caracteristici le va modifica intr-un fel si pe celelalte. Siguranta este prioritatea numarul unu, dar dezvoltatorii incearca sa optimizeze si celelalte caracteristici, pentru cel mai bun rezultat posibil.
    „Produsele pentru piete diferite au caracteristici diferite. Anvelopele de iarna CE sunt mai silentioase decat cele de vara. Anvelopele de iarna nordice tind sa fie cele mai silentioase datorita benzii de rulare mai groase si compusului mai moale al benzii de rulare, fata de anvelopele de iarna CE. Zgomotul interior al anvelopei este accentuat atunci cand masina este folosita in mod obisnuit la viteze de 50-100 km/h.”, spune Olli Seppala, Head of R&D. 
    Uzura uniforma reduce zgomotul anvelopelor 
    Sezonul de schimbare a anvelopelor se apropie, iar soferii ar trebui sa retina ca la schimbarea acestora se tine cont si de zgomot. Anvelopele vechi au o adancime redusa a benzii de rulare, ceea ce creeaza un peisaj sonor diferit de cel al anvelopelor noi, cu modele solide ale benzii de rulare.
    Soferii pot influenta zgomotul anvelopelor intr-o oarecare masura. in primul rand, trebuie sa se asigure ca masina si anvelopele sunt in regula. De exemplu, daca geometria suspensiei nu se incadreaza in specificatiile producatorului, rezultand unghiuri de directie incorecte, anvelopele se vor uza neuniform si vor genera zgomot suplimentar. Chiar daca rotile sunt aliniate corect, anvelopele ar trebui rotite pentru a se uza cat mai uniform posibil.
    Zgomotul anvelopelor poate fi influentat si de reglarea presiunii de umflare. soferii pot experimenta, variind nivelul de presiune. Hannu Onnela are si un sfat pentru drum: „Daca vedeti doua urme de anvelope pe drum, incercati sa conduceti paralel cu ele pentru o experienta sonora mai confortabila”.

    Vizualizari: 499