rss

Ce trebuie să iei în calcul când vrei să schimbi doar o anvelopă

  1. 23/11/2022
    Vezi toate fotografiile (3)

    Uneori ne vedem în situația că trebuie să schimbăm o singură anvelopă după ce am făcut o pană. Chiar dacă este recomandabil să schimbăm anvelopele în pereche pe punte, sunt momente în care acest lucru nu este posibil. Prin urmare, iată ce trebuie să știi atunci când ești forțat de împrejurări să schimbi doar un singur pneu.
    Unul dintre motivele pentru care nu este recomandabil să schimbați o singură anvelopă este dată de diferența de uzură. Un pneu nou poate avea până la 8 mm de profil. Dacă restul roților mai au 4 mm din profil, va exista o diferență de aderență între roata mai nouă și celelalte. De asemenea, dacă roata mai nouă va fi montată pe puntea motoare, aceasta va forța diferențialul să transmită mai mult cuplu spre roata cu un profil mai scăzut. În timp, acest fenomen poate conduce la o uzură mai accentuată a elementelor de direcție sau a planetarelor, mai ales la vehiculele cu tracțiunea pe roțile din față.  Conform legislației din România, anvelopele aflate pe aceeași punte trebuie să aibă același profil. Nu este o cerință absurdă, pentru că diferitele profiluri pot avea diferiți coeficienți de aderență. Spre exemplu, nu putem pune pe aceeași punte o anvelopă cu clasă de aderență A și una cu D. Diferențele la frânare vor fi consistente și vor putea destabiliza mașina în cazul unei frânări de urgență. 
    Este însă foarte posibil să nu găsim fix aceeași marcă și model de anvelopă dacă suntem undeva pe drum, departe de casă, iar noi trebuie să schimbăm atunci, pe loc, pneul defect. Dacă aveți câteva zile la dispoziție, îl puteți comanda online fix pe acela de care aveți nevoie și vi-l montați acolo la o vulcanizare. Ca regulă de bază însă, primul pas este să vă asigurați că anvelopa pe care o cumpărați să fie tot pentru același sezon. Adică, dacă aveți anvelope de vară să fie tot de vară. Nu este recomandabil să montați una all-season pe ideea că oricum se va potrivi. Desigur, dacă v-a prins iarna pe undeva și singurul pneu disponibil pe tipodimensiunea respectivă este unul all-season, atunci îl luați doar ca să-l înlocuiți ulterior. De asemenea, dacă aveți anvelope all-season, nu luați decât tot un cauciuc all-season sau, în ultimă instanță, unul conform sezonului în care vă aflați.
    De asemenea, este foarte important de luat în calcul puntea pe care veți monta noul pneu. Dacă aveți roți de dimensiuni diferite față/spate, atunci nu veți avea prea multe opțiuni. Dacă, în schimb, aveți aceeași dimensiune de anvelope pe toate roțile, atunci ar fi de preferat să montați anvelopa pe una din roțile din spate, mai ales dacă aveți o mașină cu tracțiune față. 
    Situația ideală în care puteți face schimbul unui singur pneu este aceea în care găsiți unul aceeași marcă, același profil și același grad de uzură cu celelalte pneuri cu care este dotat vehiculul dumneavoastră. Dar, chiar și atunci, tot există riscul ca să existe diferențe între anvelope din cauza modului în care au fost stocate sau utilizate pneurile de pe mașina dumneavoastră și cel cumpărat de ocazie.
    La polul opus se află situația în care aveți vehiculul dotat cu anvelope de iarnă și singura opțiune este o anvelopă de vară iar drumul este acoperit cu zăpadă. Atunci, din păcate, singura variantă corectă este să chemați o platformă de tractare. Nici nu mai contează unde veți monta anvelopa. Nu doar că nu este legal să rulați cu vreo anvelopă de vară, dar este și extrem de periculos. Diferența de aderență este atât de mare încât chiar și o frânare ușoară poate destabiliza mașina. Iar ESP-ul, chiar dacă este deseori de ajutor, nu poate învinge legile fizicii și nici nu poate face miracole.

    Vizualizari: 1884