Vezi toate fotografiile (3)
Marca din
Inglostadt se va lauda in curand cu statutul de pionier al blocurilor optice cu
tehnologie LED oferite in serie, dupa ce
Uniunea Europeana i-a acordat permisiunea de a monta asemenea faruri pe
supercar-ul
R8.
Audi s-a remarcat prin cercetarile din acest domeniu inca din 2003, atunci cand toata lumea a putut remarca farurile de ceata
LED aflate in dotarea conceptului
Pikes Peak si intreg sistemul de iluminatie frontal cu aceeasi tehnologie de pe conceptul
Nuvolari.
Totusi, desi de acum incolo ii vom tot auzi pe germani mentionand cu mandrie cine este primul producator din lume care a oferit asa ceva pe un
model de serie, trebuie spus ca ei nu au fost singurii implicati in acest proiect,
Philips Lumileds Lightning din SUA si
Automotive Lightning din Germania aducand la randul lor o contributie serioasa la acest proiect.
Intregul
bloc optic LED este complet functional pentru
lumina de zi (deja disponibila pe
R8,
A5/S5,
S6 si, din 2004,
A8 W12 Quattro), dar si pentru
semnalizare,
faza scurta si
faza lunga.
Fiecare far foloseste
54 de surse de lumina si se remarca in special printr-un
consum de energie mic (
50W pentru faza scurta si doar
6W pentr lumina de zi).
Diodele electroluminiscente sunt aranjate in grupuri sau “formatuni” ce functioneaza impreuna ca o singura
sursa de lumina.
Un intreg ansamblu corespunzator unui far este compus din
patru zone separate:
modulul pentru faza scurta (cu o distributie de baza a luminii, prin intermediul unei
formatiuni de patru LED-uri pentru fiecare din cele doua
oglinzi ale faurilor),
modulul pentru faza lunga (compus dintr-o formatiune cu patru LED-uri per oglinda),
modulul pentru semnalizare (format din opt LED-uri galbene de inalta performanta) si
modulul pentru farurile de zi (un sir de
24 de LED-uri albe, dotate cu f
ibre optice pentru o
iluminatie omogena).
Pe langa acese patru sectiuni, constructia unui asemenea far mai include si
doua ventilatoare, care, surprinzator, nu au rolul de a raci LED-urile (potrivit inginerilor Audi, acestea genereaza o cantitate redusa de caldura), ci de a circula caldura catre l
entilele de plastic in topul topirii ghetii sau zapezii pe
timp de iarna.
Probabil, acesta nu va ramane mult timp singurul Audi echipat cu asemenea tehnologie. Avantajele indiscutabile pe care micii
semiconductori (doar
1 mmp suprafata) bazati pe
silicon le au comarativ cu becurile clasice – dimesniuni mici,
durabilitate mare,
perioada de viata lunga si
consum mic de energie – ii vor convinge probabil pe germani sa le adopte curand pe
majoritatea modelelor viitoare, un exemplu care va fi cu siguranta urmat si de ceilalti
producatori de top.