rss

Analiza: FeardotCom

  1. 12/06/2008

BMW este un constructor pregatit. Pregatit chiar sa anticipeze pana si cele mai improbabile tendinte ale pietei – vezi deciziile de a aproba mazgalelile lui Chris Bangle. Mai nou, va dovedi ca nici macar deciziile UE-ului, trezit peste noapte ca in Europa se respira cam greu, nu il vor prinde in offside.

Si totusi, exista o materie unde ia mereu note mediocre si unde adversari precum Mercedes si, mai nou, Audi sunt premianti: excesul. Iar asta n-are cum sa fie un lucru bun...

Ganditi-va putin: de o buna bucata de vreme incercam sa ne obisnuim cu faptul ca, treptat, vom aseza cele mai bune realizari din istoria motorului cu aprindere interna sub un cub de sticla, vom plati cativa euro pentru a le admira si vom merge spre casele noastre conducand o gagauta ce va zumzai ca o orgie de bondari.

In timpul care ne-a mai ramas pana la acel moment, incercam sa traim la maximum fericirea adusa de suieratul unei turbine sau sa absorbim cu sete puseul de adrenalina injectat de un V8 cu pistoane de diametrul unui hidrant.

Intreaga suflare a industriei auto investeste miliarde in industria de cercetare, astfel incat tipii in halate albe sa gaseasca cat mai rapid metode noi de reducere a nivelului de poluare. Hibrizi clasici, hibrizi de tip plug-in, motoare consumatoare de bioetanol, GPL, biogaz, ulei de masline si alte bazaconii – toate isi gasesc un loc sub umbrela protectoare a sanatatii Mamei Natura, potolind in acelasi timp si organismele de mediu.

Si totusi: 120 g de CO2 / km nu inseamna 0 g de CO2 / km, iar asta inseamna ca nemtii inca gasesc metode sa-si faca de cap. Puhoiul de modele A-Klasse si B-Klasse cu motoare de 1,5 si 1,7 litri, marea de C-Klasse 220 CDI sau armata viitoarelor hibride & diesel-uri BlueTec pot acoperi emisiile catorva mii de versiuni AMG de peste 500 CP, asa ca Mercedes poate visa in continuare la puterea absoluta.

Asta a inteles-o si Audi, dar nu inca si BMW. E adevarat, bavarezii nu pot fi contrazisi atunci cand spun ca nu puterea e totul, ci suma elementelor care ii dau dimensiuni reale si o fac controlabila; totusi, asta nu va convinge niciodata pe cineva pentru care nivelul de inteligenta se masoara cu ajutorul instrumentelor bancare.

Nimeni nu isi ia un Porsche Cayenne Turbo fiindca stie ce inseamna 500 CP, ci pentru ca are 500 CP. Afirmatiile gen “un SUV nu se potriveste filozofiei M fiindca nu se aliniaza la ideea de obtinere a performantei prin reducerea maselor” nu isi au nici un rost in asemenea ecuatii duhnind a marketing, iar rezultatul se va socoti intotdeauna tinand cont de principiul “a mea e mai mare”.

Si daca tot vorbeam de SUV-uri, sa ramanem la SUV-uri: recent, viitoarea versiune de top a lui X5 a fost prinsa cu capota ridicata, moment in care cei mai iubiti spioni din lume (dupa James Bond) au putut constata faptul ca acolo salasluieste un V8 biturbo.

Oricat de bine ar suna chestia asta, este foarte probabil ca acest V8 biturbo sa nu se diferentieze in nici un fel de cel care echipeaza modelul X6 xDrive50i. Adica trebuie sa ne asteptam la vreo 400 CP si 600 Nm. O putere mai mult decat suficienta pentru orice individ cu conceptii normale, nu si pentru unul care a numarat clipele pana la momentul in care a fost sunat sa-si ridice ML-ul 63 AMG.

Se spune ca va face suta in vreo 5,3 secunde – mai repede ca un Cayman S; paguba-n ciuperci: monstrul din Affalterbach ajunge acolo cu trei zecimi mai repede. Concluzia clientilor va incepe invariabil cu “Ma asteptam la mai mult...”

OK, si eu as putea sa astept pentru a vedea datele oficiale cu privire la performantele acestui “semi-M” X5. Iar, intre timp, as putea sa le arat celor care traiesc cu impresia ca BMW e un constructor fara “cojones” toate filmuletele pe care le gasesc cu M3 si M5.

Si totusi, nici macar in acele momente de mandrie personala nu voi putea scapa de sentimentul ca bavarezii se opresc aproape de fiecare data la mijlocul drumului. Exista un M3 si un M5, ba chiar si un M6, dar nu si un M7. Va exista un X5 rapid, dar nu si un X5 "M".

Si asta in conditiile in care programele “Efficient Dynamics” sau “Hydrogen 7” au demonstrat deja ca BMW si-a facut temele mai devreme si ca se poate duce la joaca. Dar el prefera sa stea in casa, spunand “Nu ma bag intr-un razboi al cailor putere” (a se citi “Intotdeauna e mai bine sa treci pe partea cealalta a strazii”).

Luati-o cum doriti – mie imi miroase a frica. Si habar n-am cine sau ce o provoaca...

Vizualizari: 465