rss

Airbagul, un scut impotriva accidentelor rutiere

  1. 30/07/2009
  2. Tags: Airbag
    Vezi toate fotografiile (4)

    In momentul in care te-ai hotarat sa-ti cumperi o masina, noua sau second hand, trebuie sa tii cont neaparat de masurile de siguranta. Cumparatorii sacrifica uneori acest aspect, punand pe primul loc caii putere sau alte optionale. Totusi, daca vorbim de autoturismele noi, constructorii auto au introdus airgaburile in dotarea standard.

    Primul pas in siguranta pasagerilor a fost facut in 1959 de catre inginerul suedez, Niels Bohlin, care a inventat pentru Volvo cunoscuta centura de siguranta in trei puncte. Aceasta a fost introdusa ca echipament standard pentru toate modelele Volvo. Apoi centura de siguranta a fost adoptata si de ceilalti constructori auto.

    Airbagul este de asemenea important cand vine vorba de siguranta la volan. Acesta a fost inventat de catre John Hetrick in 1952 in Statele Unite ale Americii, care apoi si-a vandut inventia catre Chrysler. Urmatorul producator auto care a introdus aceasta dotare a fost Ford.
     
    In general, airbagul este util la accidentele frontale sau semi-frontale deoarece diminueaza impactul pe care l-ar resimti conducatorul auto sau pasagerul la lovirea brusca de volan sau de bord. Activarea acestuia se face prin intermediul a diferiti senzori plasati in bara masinii sau in cadrul computerului de bord.

    Airbag-urile, utilizate impreuna cu centura de siguranta, diminueaza riscul de aparitie a unor rani grave la nivelul capului si al toracelui in urma unor coliziuni puternice. În cazul in care senzorii de impact identifica o lovitura cu o intensitate care corespunde valorii de declansare, sistemul de control al airbag-urilor declanseaza un generator de gaze. Acesta alimenteaza airbag-urile dispuse in volan, respectiv in plansa de bord , in dreptul pasagerului din dreapta, intr-un timp de ordinul milisecundelor.

    De aceea este esential ca masina pe care vrei sa o cumperi sa dispuna de minim doua airbaguri frontale, unul pentru sofer si celalalt pentru pasagerul din dreapta. Mai mult, exista masini care au airbaguri "inteligente". Astfel, cu ajutorul unor senzori electronici si in functie de factori precum gravitatea accidentului, utilizarea sau nu a centurii de siguranta, pozitia soferului si pozitia si/sau greutatea pasagerului din dreapta, calculeaza forta cu care vor fi deschise airbagurile frontale si laterale. In cazul unui accident nu foarte grav airbagurile se deschid cu o forta mai mica, in timp ce in cazul unui accident grav ele se deschid cu o forta mult mai mare si mai repede.

    In cazul in care locul din dreapta nu este ocupat, exista sisteme care permit dezactivarea airbagului destinat pasagerului (pentru a preveni inlocuirea inutila in cazul unui accident).

    Vizualizari: 1729