rss

Agresivitatea la volan te costa "scump"

  1. 06/07/2009
  2. Tags: agresivitatea la volan, claxoane, injuraturi
    Vezi toate fotografiile (4)

    Loviturile de ciocan in cap, amenintarile cu pistolul, injuraturile si gesturile vulgare sunt deja la ordinea zilei, cel putin pe strazile Bucurestiului.

     

    De la formele mai usoare, ca flashurile, claxoanele, injuraturile sau gesturile obscene la cele mai severe, ca certurile, scandalurile sau bataile, agresivitatea trece prin terorizarea femeilor la volan sau a soferilor mai in varsta, ura fata de motociclisti, solidaritatea violenta a taximetristilor implicati in incidente rutiere, poluarea fonica facuta de motociclistii care aduc modificari la toba de esapament sau taxarea cu maxima severitate a celei mai mici greseli comise de colegii de trafic.

     

    Violenta poate deveni un catalizator al comportamentelor delincvente la volan. Fie ca vorbim despre violenta verbala sau de cea fizica, ea se manifesta in trafic de o maniera mult mai intensa. Studiile in acest domeniu au inceput din anii 1995 si s-au identificat elemente de masurare a reactiilor violente a conducatorilor auto si impactul pe care il are acest fenomen, al violentei la volan, respectiv scara DAS (Drivind Anger Scale). Dupa unii criminologi, comportamentele agresive in trafic sunt conduite intentionate alimentate de furie sau de frustrare si care pun in pericol pe ceilalti participanti la trafic, fie psihologic, fie fizic. Astfel, in SUA si Anglia s-a observat ca automobilistii cu un scor ridicat pe scara DAS sunt implicati frecvent in accidente de circulatie.

     

    Cu toate acestea, violenta automobilistilor nu se exprima in aceleasi moduri. In functie de personalitatea si situatiile de trafic intalnite, unii soferi pot sa nu isi exprime furia si sa incerce sa gestioneze in mod pozitiv situatiile conflictuale, pentru ca in acealasi timp, altii sa manifeste o agresivitate mai mult sau mai putin grava. Cert este ca o mare parte dintre conducatorii auto au in masina personala un “accesoriu macho de grota”, de tipul batei sau, mai nou, a pistolului.

    In studiile realizate asupra conducatorilor auto elvetieni s-a observat ca, frecvent, situatiile de trafic care provoaca violenta sunt cele referitoare la conduita necolegiala a celorlalti soferi. Dimpotriva, factorul care provoaca cel mai rar furie este reprezentat de prezenta politiei, mai ales atunci masina politiei circula in apropiere.

     

    In 2008, Brigada Politiei Rutiere Bucuresti a incheiat 291 de procese-verbale de contraventie pentru astfel de fapte. Dar numarul soferilor care se injura zi de zi in trafic este mult mai mare, chiar daca, in conformitate cu noul Cod Rutier, injuraturile, gesturile obscene, adresarea de expresii jignitoare sau vulgare celorlalti participanti la trafic se pedepsesc cu plata unei amenzi de la 315 la 700 de lei si 9 pana la 20 de puncte-amenda. Asa ca ar fi bine sa ne gandim de doua ori inainte de a ridica indignati degetul mijlociu!

     

    Conform statisticilor un sfert din ziua fiecarui sofer bucurestean se pierde in trafic; in medie, fiecare locuitor al orasului petrece 3 ore si jumatate in masina; anual sunt inmatriculate circa 130 mii de automobile noi in Bucuresti; in primele 10 luni ale anului 2008 au fost inregistrate 1000 de accidente grave, in care si-au pierdut viata 117 persoane, au suferit leziuni grave alte 944; in ultimii 17 ani 2800 de oameni au murit in accidente de masina numai in Bucuresti, iar alti 15.000 au fost grav raniti.

     

    Atunci n-ar trebui sa ne mire ca in Bucuresti, claxonul este atat de suprafolosit incat devine aproape mai important decat frana sau volanul la o masina. De obicei acesta are trei forme in functie de finalitatea scontata: pentru a exprima frustrarea legata de trafic in general (de exemplu ambuteiaj), pentru a exprima supararea in legatura cu comportamentul unui anumit partener de trafic (in mers, la semafor, in cazul in care este blocat drumul de un partener de trafic) sau pentru a indica unui partener de trafic ca se asteapta o reactie de la el.

     

    Insa “preferatele” soferilor romani sunt injuraturile. De departe, acestea sunt la mare pret, indiferent de gen, indiferent de varsta. Lucru dovedit si de raspunsurile conducatorilor auto pe care i-am intrebat cum se manifesta cand devin nervosi la volan: “injur; incerc de multe ori sa ma controlez, dar cand nesimtirea este atat de mare, incat imi este pusa si masina in pericol, oricat as fi de calm imi ies din pepeni,” ne-a declarat un conducator auto de 30 de ani, posesor al permisului de conducere de 8 ani. Chiar si o tanara de 20 de ani se exteriorizeaza tot atribuind cuvinte jignitoare celorlalti participanti la trafic...daca este provocata desigur: “ma enerveaza cumplit soferii care se baga in fata sau depasesc si pun frana in fata mea: o alta categorie o reprezinta cei care nu asteapta sa apara culoarea verde la semafor ca sunt deja cu mana pe claxon.” Pentru ea este foarte valabil bancul: “Ce este o nanosecunda? R: intervalul de timp dintre momentul in care s-a aprins culoarea verde a semaforului si cel in care auzi claxonul masinii din spatele tau.”

     

    Pe de alta parte, exista si soferi mai agresivi, care reactioneaza si fizic la provocarile din trafic: “injur, cobor din masina, uneori sunt foarte irascibil , insa nu pornesc eu scandalul, ci doar raspund la reactiile altora”. Asadar este de ajuns sa existe provocarea, pentru ca unii dintre noi sa raspundem violent si chiar sa ne luam la bataie in mijlocul intersectiei. Nu putine sunt cazurile in care s-au eliberat certificate medico-legale in urma cazurilor de violenta fizica, emsiunile tv de tipul Jurnalului de la ora 5 stand marturie in acest sens. Uneori ne intrebam daca nu chiar aceste programe, in care predomina violenta sunt cele care transmit mesaje subliminale si ne instiga sa procedam la fel.

     

    Unii psihologi gasesc drept explicatie a manifestarilor noastre din timpul condusului faptul ca la volan nu ai posibilitatea de a intreba direct partenerii de trafic si nici nu poti obtine un raspuns. Drept urmare claxonezi sau gesticulezi. Poti vedea, dar nu te poti face auzit. In plus, stam in spatele celorlalte masini si, deci, si a conducatorilor acestora. De unde rezulta o relatie de subordonare care nu ne face deloc placere. Acest mod este oarecum contradictoriu cu maniera fireasca a comunicarii, cand iti privesti interlocutorul.

     

    De aici curajul si nonsalanta cu care conducatorii auto se exprima vulgar, gesticuleaza sau adreseaza injurii partenerilor de trafic care ii deranjeaza intr-un fel sau altul. De fapt interiorul masinii, scutul reprezentat de caroserie, incurajeaza autoexprimarea..., fie ea si violenta.

     

    La acest comportament se pare ca mai contribuie si faptul ca in trafic pierdem simtul identitatii. Soferul se identifica cu marca vehiculului si cu placuta de inmatriculare a acestuia. Dovada afirmatia de mai sus:”cand imi este pusa in pericol masina”. Acesta nu s-a gandit ca i-ar fi pusa in primul rand viata in pericol, ci masina. Iar in cazul soferului care a raspuns pentru Auto.ro cum reactioneaza cand este enervat in trafic: “Comentez, injur si ma razbun pe masina, apas accelearatia pana la fund….dar imi trece repede”, s-ar putea ca acest “repede” chiar sa-i puna viata in primejdie.

     

    Potrivit politistilor, traficul aglomerat, lucrarile la infrastructura si indisciplina la volan induc soferilor si pietonilor o stare de nervozitate care degenereaza de cele mai multe ori in violente verbale si fizice.

     

    Aurora Liiceanu, doctor in psihologie, expert in antropologie si psihologie sociala, declara la un moment dat ca: "Agresivitatea este data si de conditiile de trafic, dar si de contextul general al societatii. Avem o societate agresiva. Pe de alta parte, nu exista o educatie rutiera din punctul de vedere al civilitatii. La scoala de soferi te invata lucruri tehnice, nu si cum sa te comporti elegant. In general suntem prost crescuti, din multe puncte de vedere. Lipsa de eleganta din comportamentul social si interpersonal se vede pe sosea".

     

    Pe de alta parte, psihologul Bogdana Bursuc spune ca "agresivitatea este o consecinta a faptului ca sofatul este un context in care oamenii isi pot pierde integritatea fizica. Prin urmare, emotia primara este frica, iar furia este o emotie secundara, mai putin functionala. Contextul de trafic pune viata in pericol si oamenii gestioneaza frica prin furie."

     

    Psihologul Geoffrey Beattie, de la Universitatea din Manchester, explica intr-un raport catre Comitetul de transport in comun, de ce barbatii sunt mai agresivi decat femeile in trafic: creierul modern mai contine caracteristici ale “creierului epocii de piatra”, care, in cazul barbatilor, sunt activate cand conduc un vehicul. Cu toate acestea, cele mai multe accidente sunt comise de femei pentru ca acestea fie iau decizii gresite, fie fac greseli de apreciere a distantei.

     

    Psihologii le recomanda totusi soferilor sa fie mult mai atenti la pericole astfel incat conduita lor sa devina preventiva in loc de agresiva. De asemenea, ei trebuie sa incerce sa accepte ca alti soferi au o conduita neadecvata, ca exista si soferi nepriceputi si ca situatiile periculoase sunt peste tot. Chiar daca, asa cum ne-a declarat un participant la trafic :”nesimtirea taximetristilor, care au devenit birjarii lumii moderne, prin modul in care efectueaza depasirile, parcheaza in locuri nepermise, trec pe rosu sau vorbesc foarte urat, a crescut inimaginabil” sau “sunt multe femei care se pierd, incurca stanga cu dreapta sau tin o coloana de masini blocata doar pentru ca pentru ele 60 km/h inseamna limita maxima admisa in oras, deci...30km/h este o medie absolut justificata”.

     

    Ca sa te protejezi, trebuie sa incerci sa iti tii emotiile in frau. Cel mai rau lucru care ti se poate intampla este sa intalnesti pe cineva la fel sau chiar mai furios decat tine. Atunci cel mai probabil se va produce o confruntare pe sosea, care ar putea culmina cu violenta fizica. Daca esti victima inocenta a agresivitatii la volan din partea unui sofer furios, trebuie sa te protejezi, altfel risti sa o incasezi.

     

    Si cel mai la indemana mod de a preveni starea de nervozitate si de a te proteja de fapt pe tine insuti este fie sa asculti o muzica buna, care sa te binedispuna, fie sa dai un telefon celor cu care n-ai mai vorbit demult tocmai pentru ca ritmul asta de viata nu ti-a permis, fie sa te gandesti la ce vrei sa faci pe viitor. De fapt, sa folosesti aceste momente pentru a fi cu tine insuti.

     

    Si tot daca doriti sa conduceti masina linistiti si in siguranta, ar trebui sa evitati sa ascultati melodii energice la volan, precum cele ale Guns'N Roses, Prodigy sau Motorhead. Cele trei trupe figureaza intr-un top 10 al formatiilor si cantaretilor care fac sangele sa pompeze intens in vene, determinandu-i pe soferi sa conduca agresiv.

     

    Asadar, in conditiile de trafic actuale si a ritmului de viata pe care il traim, este practic imposibil sa nu te enervezi in trafic. Cu toate acestea trebuie sa fim constienti de riscurile unui comportament agresiv, atat pe plan personal cat si legal. Poate fi mult mai usor sa prevenim si sa aplanam situatiile conflictuale, decat sa ne stricam ziua, sa pierdem timpul si ,eventual, sa ne alegem si cu o amenda sau mai rau, de partea cealalta a baricadei, adica la spital.

    Totusi nu ne poate aplica nimeni o banda de scotch pe gura, dar sa avem grija sa nu ne faca altii s-o inchidem!

     

     

     

     

     

     

     

    Vizualizari: 4929