© 2024 Auto.ro
Autoritatea Nationala
pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) va recomanda ca, inainte de a va duce masina in service,
sa aveti in vedere urmatoarele 10 aspecte:
1 – Asigurati-va ca service-ul
functioneaza legal si este autorizat de RAR pentru aceasta
activitate.
2 - Preturile
sunt libere, ele pot varia de la o societate la alta. Service-urile care au
personal deosebit de calificat si au o dotare tehnica speciala, pot
practica tarife mai mari.Informati-va in prealabil asupra tarifelor inainte de
a lasa autoturismul si nu ezitati sa solicitati un deviz estimativ al
interventiei. Service-urile sunt obligate sa afiseze preturile cu TVA
intr-o maniera vizibila si lizibila in zona de receptie a clientelei si sa
precizeze modul de calcul utilizat (ora fizica sau baremurile de timp/ora
tehnologica pentru reparatii furnizate de producator).
3 - Service-ul
este obligat sa furnizeze o factura, emisa in dublu exemplar, originalul
fiind dat clientului insotit de chitanta (formularul fiscal) sau chitanta
eliberata de POS (la plata cu card). Factura trebuie sa fie detaliata si
sa contina urmatoarele informatii: denumirea si adresa societatii, numele
clientului, data si locul efectuarii reparatiei, modul de calcul al
manoperei (timp fizic sau barem de timp/ora tehnologica), piesele de
schimb utilizate (cantitate/pret), alte materiale de intretinere,
consumabile utilizate (cantitate/pret), numarul de inmatriculare
al autoturismului (eventual kilometrajul), Daca factura vi se pare
excesiva ca valoare, solicitati o verificare, cu catalogul de operatii
tehnologice, cu ajutorul personalului. In cele mai multe cazuri, acesta se
gaseste sub forma unui fisier informatic in programul de editare al
facturii.
4 - Solicitarea
unui deviz va ajuta sa estimati costurile si nu va angajeaza. Devizul
trebuie sa contina descrierea precisa a lucrarilor care se vor efectua,
costul manoperei, lista pieselor de schimb necesare, termenul de reparatie,
durata de valabilitate a devizului. Daca devizul este semnat de ambele
parti, acesta se poate transforma intr-un contract comercial si trebuie sa
se emita o nota de comanda pentru reparatie.
5 - Nota de
comanda (reparatie) se redacteaza pe un formular cu antetul societatii si
trebuie sa cuprinda: data, identitatea clientului, tipul/modelul
autovehiculului si kilometrajul, natura exacta a reparatiilor de efectuat,
costul probabil al acestor interventii, durata imobilizarii
autovehiculului. Starea autoturismului in timpul reparatiei poate fi
mentionata in nota iar clientul poate atrage atentia asupra unor
echipamente montate. Service-ul devine raspunzator de starea autoturismului si
raspunde pentru orice paguba produsa pe perioada interventiei. Este
important ca cele doua parti sa consemneze in scris toate informatiile pentru a
evita discutiile la preluarea vehiculului, daca veti constata pagube sau
lipsa unor accesorii. Nota de comanda (reparatie) semnata de cele doua
parti prezinta urmatoarele avantaje: constituie o proba despre ce s-a
cerut si ajuta la contestarea facturii ulterioare care ar contine
reparatii suplimentare neacceptate, serveste la compararea cu factura, va
constitui dovada, in caz de responsabilitate a service-ului, pentru lucrari
neefectuate sau necorespunzatoare, daca autoturismul nu este restituit in
termenul stabilit, puteti soma service-ul sa respecte termenul inscris
printr-o scrisoare recomandata cu confirmarea primirii.
Daca service-ul nu are
un formular tip, trebuie sa realizati o astfel de “nota” pe o hartie cu
stampila societatii.
Service-ul trebuie sa
va informeze, ca specialist in domeniu auto, daca in cursul reparatiei
identifica un element care se poate defecta sau este defect si exista
riscul unei defectiuni iminente (care poate constitui un risc pentru
securitatea dumneavoastra) pentru obtinere acordului de reparare.
6 - Pentru
piesele de schimb din stocurile proprii utilizate de service la reparatie se
acorda garantieconform Legii 449/2003 privind vanzarea produselor si
garantiile asociate lor Pentru interventia realizata (manopera), Legea OG
21/1992 privind protectia consumatorilor obliga operatorul economic sa acorde
o garantie. Fiecare societate aplica propria politica comerciala fata de
clienti referitor la durata acestei garantii.
Specialistii din
service au datoria sa consilieze clientii asupra unor reparatii ce sunt
necesare a fi efectuate, explicand motivele recomandarilor.
7 - Service-ul
este depozitarul autoturismului care ii este incredintat. Pe timpul
reparatiei, costurile sunt suportate de service daca automobilul este
furat sau deteriorat in plus fata de receptia efectuata. Ca
regula generala, jurisprudenta limiteaza responsabilitatea service-ului la ceea
ce este previzibil a se gasi in interiorul unui autoturism: haine, harti,
bagaje, scule etc. si nu obiecte de valoare ca bijuterii, blanuri sau aparate
hi-fi, video. In astfel de situatie este prudent sa nu lasati astfel de
obiecte sau daca nu puteti face altfel, preveniti societatea.
8 - Service-ul
are obligatia sa va restituie piesele inlocuite, cu exceptia acelora care
sunt utilizate la reparatie in perioada garantiei.
9 - Service-ul
este responsabil de accidentele care pot survieni in interiorul spatiului de
lucru, cu conditia ca nicio neglijenta sa nu fie imputata clientului.
10 - In cazul
existentei unei nemultumiri privind reparatia efectuata, consumatorii
trebuie sa incerce intai o rezolvare pe cale amiabila. Daca acest lucru nu
este posibil, se pot adresa structurilor teritoriale ale ANPC cu o reclamatie
in scris, insotita de copii ale documentelor probatorii: factura-chitanta,
certificat de garantie, nota de comanda etc.