rss

Test Jaguar XE 2.0 l 180 CP AT RWD Prestige

  1. 06/10/2017
  2. Categoria: Jaguar
  3. Tags: XE
    Vezi toate fotografiile (13)

    Modelul precedent X-Type, care folosea platforma tehnica a lui Ford Mondeo, n-a fost un succes de casa, de care avea nevoie Jaguar. Calculele s-au refacut si a aparut un produs care n-a facut rabat la ADN-ul Jaguar. Modelul XE este modelul de clasa premium compacta, aparut in 2015, care trebuia sa echilibreze vanzarile companiei.  Jaguar XE vine de aceasta data cu un sasiu din aluminiu ranforsat si o sloutie clasica de organizare a propusiei: motor fata, tractiune spate pentru o mai buna repartitie a greutatii si o manevrabilitate imbunatatita.

    Exterior
    Jaguar XE este un produs tipic britanic cu un design preluat de la fratele mai mare XF. Avem de-a face cu o atitudine sobra a partii frontale, presarata cu muchii ferme si un calandru impunator pentru dimensiunile partii din fata. Farurile au un design de ochi de felina, aparent incruntate, care te “tintuiesc” cu luminile lor aparent incruntate. Privita din lateral, vedem atat influentele modelelor precedente Jaguar cat usoare idei, deloc intamplator acest lucru, provenite de la BMW seria 3 sau Audi A4 principalii sai competitori. La partea din spate regasim aceeasi poveste.  Proportiile compacte inscriu modelul in tendintele segmentului compact premium intentia Jaguar fiind clara dand sah atat BMW-ului seria , cat si lui Audi A4 sau Mercedes C-class.

    Interior

    La prima vedere avem de-a face cu o plansa de bord aglomerata. Nota este intregita si de consola centrala plina de butoane insa echilibrata de display-ul sistemului de infotainment de 8 inci. Volanu de asemenea are o multime de butoane, care cer putina obisnuinta. Ca sa existe un echilibru, partea din dreapta soferului este curate si desenata cu gust. Interesant de observat nervura care porneste de deasupra usilor din fata si care se “strange” deasupra plansei de bord, in speranta cearii unui efect de monopost. De remarcat consola dintre scaunele din fata, cu suportul pentru bratele ambilor ocupanti frontali, dedesubtul caruia gasim o cutie de depozitare de dimensiuni impresionante impreuna cu slot-urile de conectitivate fizica. Scaunele fata au reglaj electric cu memorie pentru scunul soferului si ofera un bun suport, confortabil indinferent unde rulezi, urban sau interurban (eventual autostrada).

    Suprafata vitrata frontal ofera o vizbilitate excelenta. Geamurile laterale sunt dimensionate corect, as putea spune la limita, pentru acest tip de caroserie, insa luneta din ratiuni aerodinamice a rezultat cu o inclinare pronuntata si o dimensiune care necesita sistem de asistenta la parcare - prezent in cazul nostru, cu senzori fata si spate si suport video, la mersul cu spatele.

    Tot la interior remarcam existenta dispuzitivului HUD (Head Up Display), si a lunimilor ambientale cu senzori la atingere.
    Calitatea materialelor interiorului este buna, aproape de leader-ul clasei Audi A4, finisarile sunt atent executate, insa existenta pe alocuri a unui plastic din “alt film”, dezechilibreaza tapiteria din piele folosita din abundenta si muchiile de metal satinat din categoria premium.

    Spatiu

    Marca Jaguar, pentru cei care inca mai au intrebari, produce masini sport. Desigur latura sportiva a modelelor a fost modelata din ratiuni comerciale si de trend al pietei, insa cine a condus un Jaguar, lesne a observat ca sub alura sobra si nobila a masinii se ascunde o feline adevarata temeperata doar de limitarile legislative si de siguranta.
    In aceste context se inscrie si modelul XE testat de noi, care ofera un spatiu interior tipic masinilor sport. In partea din fata, cei doi ocupanti beneficiaza de un spatiu confortabil pentru picioare, similar cu cel de la BMW seria 3 si Audi A4, pentru cap, din cauza pavilionul inclinat aerodinamic, spatiul oferit este zgarcit, un ocupant cu inaltime peste medie nu poate folosi  reglarea pe vertical a scaunului. Aceeasi poveste si la spate unde trei copii pot calatori OK pe bancheta, insa trei adulti vor sta mai dificil pe distante medii si lungi. Intruziunea gurilor de ventilatie spate reduc de asemenea spatial pentru picioare pentru calatorul din mijlocul banchetei. Situatia se amelioreaza insa pentru 2  ocupanti ai banchetei.
    Spatiul pentru portbagaj este de 455 litri, se incrie in norma compacta, insa forma acestuia implica atentie la dimensionarea bagajelor aferente si a numarului acestora in cazul unui concediu sau excursie prelungita. Accesul la incarcarea descarcarea portabagajului se face usor, iar deschiderea automata din cheie sau interior este un plus.

    Motor

    Modelul testat are un motor de ultima clasa, Ingenium turbodiesel de 2.0 litri cilindree care dezvolta 180 CP si un cuplu de 430 Nm. Motorul este silentios la sarcini mici si medii, iar la sarcini mari se aude un zgomot suportabil. Interesant ca este un motor rapid urca repede in turatie chiar daca e diesel iar cuplul de 430 Nm ajuta masina in depasiri la viteze ridicate. Desigur si acest motor ca toata oferta de propulsoare de la XE beneficiaza de sistemul Stop/Start.

    Transmisie
    Modelul XE testat are transmisie automata, care ofera la turatii reduse un confort suprem in rulare  si un raspuns dinamic la lansari. Raspunsul transmisiei si al masinii este stabilit prin intermediul uni buton din spatele selectorului de trepte si anume: Dynamic, Normal, Eco, Winter (suprafete cu aderenta scazuta). Pentru cei care vor mai mult, pot alege Dynamic din partea masinii si un mod Sport din partea transmisiei, selectarea treptelor facandu-se in acest caz, prin intermediul padelelor de sub coroana volanului. Atunci va veti confrunta cu natura felina a unui Jaguar XE. Cu toate acestea la un mers linistit transmisia automata “tine” motorul in zona polului economic, la turatii de sub 2000 rot/min, cu efect major in reducerea consumului de combustibil.

    Consum
    Motoarele Ingenium sunt economice, noi am inreistrat un consum mediu bun intre 6.5 - 7 l 100/km, in regim de rulare mixt. Sistemul Stop/Start poate parea plictisitor insa contrinuie decisive la o economie substantiala de combustibil, mai ales in rulajul urban.

    Performante

    Asa cum spuneam mai sus, la sarcini mici, reglaj normal al raspunsului masinii, treapta D selectata, avem de-a face cu natura selecta a unei berline premium unde important este confortul, relaxarea, placerea de-a merge cu un Jaguar. Cand incepi sa te joci cu masini si programele de aistenta dinamica a masinii si cutiei, vei vedea o felina gata de atac, care necesita un pic de pricepere in conducere, mai ales in pregatirea momentelor de depasire. Avand de-a face cu o structura usoara, si un grup propulsor de 180 de CP si mai ales de 430 Nm, masina se avanta usor cerand atentie si pricepere. Inginerii Jaguar au anticipat aceste scenarii de conducere si au echipat masina cu multiple sisteme de asistare atat dinamcia cat si de siguranta. Masina testate de noi accelereaza in configuratia precizata 0-100 km.h in 7.8 secunde si viteza maxima data de constructor este de 226 km/h. Sistemul de franare eficient beneficiaza de Autonomous Emergency Braking, sistem de asistare ce a primit recunoastere de la consortiul EuroNCAP.

    Tinuta de drum

    Jaguar la capitolul  acesta ofera performanta maxima. Adoptand un sasiu din aluminiu, a scazut greutatea simultan cu cresterea rigiditatii torsionale. Jaguar a reusit sa obtina o repartitie 50:50 a greutatii pe punti. Servodirectia este asistata electric (EPAS) si ofera un raspuns foarte bun in manevrele de sosea. Sistemele asistare a suspensiilor si stabilitatii ofera o dinamica superioara vizavi de manevrabilitate. Toate cele enumerate mai sus constiuie premisele unei tinute de drum exemplare, unde se vede pricepera unui constructor, ca Jaguar, cu istorie bogata in dinamica masinilor sport. Cine doreste confort, masina ofera un confort demn de casa Jaguar, cine vrea o tinuta de drum sigura in regim sport, XE pune la dispozitie stiinta ca la carte. Trebuie sa conduceti un model Jaguar ca sa intelegeti pe deplin, natura masinii.
    Siguranta
    La sesiunea de teste EuroNCAP, Jaguar XE a obtinut un scor maxim de 5 stele si 92 % pentru ocupantii adulti, 82% pentru ocupantii copii, 81% pentru protectia pietonilor si 82% pentru sistemele de asistare.

    Jaguar XE dispune de airbag-uri frontale pentru sofer si pasger, airbag-uri laterale fata, airbag-uri perdea, AEB (frnare autonoma de urgenta) Monitorizare la depasirea benzii de rulare, Monitroizare la mentinerea benzii de rulare, asistenta la Parcare, Cruise Control Adaptiv, Recunoasterea Smenelor de trafic cu afisare in Head Up Display. De asemenea XE dispune de sistem dinamic de control al stabilitatii, controlul tractiunii, aprindere automata a avariilor in cazul franarii bruste, etc.

    Echipare

    Modelul testat de noi este in echipare Prestige. Din echiparea Prestige enumeram: Vopsea metalizata Black Cherry, scaune imbracate in piele Taurus si cusatura contrastanta, jante din aliaj de 18 inci cu design Matrix, elemente cromate, volan imbracat in piele, plus multe altele.

    Pret

    Masina testata de noi este din parcul de automobile rulate al importatorului Jaguar si costa 32.946 euro cu TVA inclus.

    Concluzii
    Jaguar XE este un automobil premium compact,de rasa, cu un compartament rutier dinamic si sigur pe masura blazonului Jaguar. XE este o alternativa britanica, demna de luat in seama cand cautati masini premium si nu doriti masini germane.

    Vizualizari: 2711