rss

Centura de siguranta implineste 50 de ani de existenta

  1. 13/08/2009
  2. Categoria: Volvo
  3. Tags: Accidente, centura de siguranta, Europa, Romania, Volvo
    Vezi toate fotografiile (4)

    Astazi, Volvo celebreaza cea de a 50-a aniversare a standardului de fixare in 3 puncte pentru centura de siguranta. Aceasta a aparut pentru prima data pe un Volvo PV544, trimis pe data de 13 august 1959 la un dealer Volvo din orasul suedez Kristianstad.

    In urmatorii 50 de ani, acest tip de centura a salvat peste un milion de vieti, devenind piatra de temelie a sistemelor de siguranta din interiorul unei masini.

    O apuci, o intinzi, o conectezi: trei operatii simple care salveaza milioane de vieti omenesti zi de zi, diminuand riscul deceselor cu peste 50%. Si in zilele noastre, centura ramane cel mai eficient si cel  mai folosit sistem de siguranta.

    Nils Bohlin, creatorul centurii

    Exista o vorba care spune ca lucrul simplu este cel mai eficient. Cu toate acestea, designul actual al centurii de siguranta a fost definitivat  abia in 1950 de catre inginerul suedez Nils Bohlin.

    Totul a inceput inca din anii 30, cand comunitatea mediciilor din SUA a solicitat implementarea centurilor de siguranta in constructia  masinilor. Standardul de fixare in 2 puncte a fost cea mai comuna solutie dar, cu siguranta, nu beneficia de avantajele centurii de azi intrucat nu garanta siguranta soferilor in special la viteze mari.

    Fostul inginer de aviatie Nils Bohlin, inainte de a ajunge la Volvo, era responsabil pentru dezvoltarea scaunului catapultabil si a altor alte sisteme de siguranta pentru pilotii de avioane.
        
    Sondajul Volvo a convins intreaga lume

    In 1963, Volvo a lansat pe piata din SUA noul sistem de fixare in 3 puncte pentru centurile de siguranta. Inainte de asta, cei de la Volvo au efectuat numeroase teste de alunecare si impact pe masini cu diferite tipuri de centuri.

    Rezultatele au fost foarte clare: cele 3 puncte de fixare au furnizat de departe cea mai buna siguranta soferilor si pasagerilor.

    In 1967, cei de la Volvo au prezentat un raport la o conferinta privind siguranta traficului in SUA. in care erau contorizate rezultatele a  28.000 de accidente (respectiv, toate coliziunile care implicau masinile Volvo din Suedia pe o perioada de un an). Raportul a aratat clar faptul ca folosirea centurii de siguranta garanteaza reducerea numarului de victime in accidentele de circulatie.

    Statistici

    In SUA se estimeaza ca fiecare procent in crestere pentru utilizarea centurii de siguranta va salva circa 270 de vieti omenesti pe an.

    Studiile din Europa arata ca alte 7000 de vieti ar putea fi salvate in cazul in care procentul de utilizare al centurilor de siguranta ar fi egal cu procentul celei mai bune tari din acest punct de vedere. Acest potential este chiar mai mare in anumite zone din Africa, Asia si America de Sud, unde numarul de masini creste rapid de la an la an.

    Mituri

    Printre soferi circula mituri potrivit carora centura este periculoasa pentru ca te impiedica sa iesi din masina in cazul unui accident (cu toate ca anumite coliziuni sunt periculoase chiar si la viteze mici).

    Potrivit celor de la Volvo, impactul la o viteza de circa 40 de km/h supune corpul omenesc la presiuni asemanatoare cu picajul in gol de la etajul al 3-lea al unei cladiri.

    Legislatia

    In Romania, legislatia obliga toti ocupantii locurilor prevazute prin constructie cu centura de siguranta sa o poarte, iar pe copiii cu varste de sub 3 ani sa fie transportati numai in dispozitive de retinere omologate.

    Sunt exceptati de la obligatia de a purta centura de siguranta urmatorii:

    -Conducatorii de autoturisme, pe timpul executarii manevrei de mers inapoi sau care stationeaza;

    -Femeile in stare vizibila de graviditate;

    -Conducatorii de autoturisme care executa servicii de transport public de persoane, in regim de taxi, cand transporta pasageri.

    -Persoanele care au certificat medical in care sa fie mentionata afectiunea care contraindica purtarea centurii de siguranta (acestea sunt obligate sa aiba asupra lor certificatul medical, in continutul caruia trebuie sa fie mentionata durata de valabilitate a acestuia);

    -Instructorii auto pe timpul pregatirii practice a persoanelor care invata sa conduca un autovehicul pe drumurile publice, sau examinatorul din cadrul autoritatii competente in timpul desfasurarii probelor practice ale examenului pentru obtinerea permisului de conducere.

     

    Vizualizari: 3138