rss

F1: Primul bilant

  1. 17/04/2008
  2. Tags: Analiza f1, Echipe f1
    Vezi toate fotografiile (20)


    In fiecare an, dupa ce se alearga primele trei etape din Marele Circ, iar echipele ajung intr-un final in Europa, vine momentul in care se pot trage primele concluzii. Tot acum, dupa primele teste de pe Batranul Continet, ne putem fce o idee cat de cat mai clara despre raportul de forte. Evident, pot interveniri schimbari oricand in aceeasta ecuatie, si in special dupa runda de la Barcelona, insa pana atunci avem cateva piese ale puzzle-lului si putem anticia oarecum ce se va intampla in continuare. Asadar, o sa incep luand fiecare echipa pe rand, intr-o ordine care nu se vrea neaparat a fi pe criterii valorice.

    Ferrari
    Campionii mondiali au demonstrat ca esecul din Australia nu a fost decat o intamplare nefericita, un simplu ghinion care s-a nimerit sa ii loveasca exact in 2008 la Melbourne. Cursele din Malaezia si Bahrein au demonstrat ca Ferrari au in acest moment cea mai buna echipa, cel mai rapid monopost si cel mai bun pilot (Kimi Raikkonen). Desi a invins in Bahrein, Felipe Massa este veriga slaba a Scuderiei, omula care a inceput dezastruos sezonul si care, cred eu, va mai face cateva greseli mari in acest sezon. In rest, din punct de vedere tehnologic, al strategiei si beneficiind de serviciile lui Iceman, Ferrari au sanse mari de a repeta eventul si in 2008.

    BMW Sauber
    Echipa germana este considerata de multi drept revelatia debutului de sezon. Eu nu sunt de acord cu aceasta catalogare, considerand ca, mai degraba, BMW Sauber este o echipa care nu face nimic altceva decat sa confirme. Dupa ce a demonstrat in 2007 ca este in progres, debutul sezonului nu a facut decat sa continue traseul ascendent pe care se inscrisese echipa. Robert Kubica a confirmat ca este un pilot care isi merita cu prisosinta locul intr-o echipa de top, in timp ce Nick Heidfeld, din pacate – pentru ca este un tip simpatic -, ne arata aproape in fiecare cursa ca este mai potrivit pentru un rol de locotenent care sa adune constant puncte pentru echipa. Si Kubica mai are multe de invatat, dar avand si atuul varstei va ajunge fara probleme pilotul numarul 1 la BMW Sauber. Aceasta grupare va avea in continuarea rezultate bune si as paria ca va veni si momentul primei victorii din scurta ei existenta.

    McLaren Mercedes

    Probabil multi nu o sa fie de acord cu mine cand voi caracteriza evolutia echipei anglo-germane, dar cum am dreptul la libera opinie o sa mi-o spun. Masina este buna, este de top si se poate bate cu Ferrari si BMW. Insa de la momentul zero, cand ea a fost proiectat de ingineri si construita in atelierele de la Woking, masina mai trebuie si dezvoltata de-a lungul sezonului, iar acest lucru nu are cine sa il faca. Exact cum ma asteptam inaintea primei etape, in 2008 Hamilton nu cred ca va mai rupe gura targului, iar cei care au pariat ca el va deveni campion mondial cred ca in proportie de 99% isi vor pierde banii. Nu spun ca britanicul nu este un pilot rapid, dar nu are experienta si nu stie sa dezvolte si sa seteze o masina, dupa ce anul trecut toata aceasta treaba o facea Fernando Alonso. Kovalainen este un pilot rapid, care va puncta constant si care se va bate mereu pentru podium, insa si el mai trebuie sa creasca. Oricum, pana acum a demonstrat ca se poate bate cu Hamilton, cu care este la egalitate de puncte in clasamentul general. Pe viitor si pe final de campionat ii vad pe cei de la McLaren luptandu-se cu BMW Sauber pentru locul doi, cu sanse destul de mari de a pierde lupta anticipata de mine.

    Williams Toyota
    O alta echipa care confirma rezultatele de anul trecut este Williams Toyota. Se afla in acest moment pe locul patru, inaintea celor de la Renault, si a echipei de uzina Toyota, care le furnizeaza motoarele. Nico Rosberg a aratat ca poate fi considerat unul dintre marile tinere talente din Formula 1 si sunt sigur ca, la un moment dat, va fi si campion mondial. Kazuki Nakajima, desi a venit in Marele Circ ca un protejat al Toyota, a demonstrat ca poate gandi matur in timpul unei curse si ca poate aduce puncte pretioase pentru Williams, care isi doreste locul patru la finele acestui an. Pana la final, gruparea britanica va avea insa de furca in primul rand cu Renault, o echipa in orescare revenire de forma inaintea rundei de la Barcelona, dar si cu Toyota, care se pare ca, in sfarsit, are o masina relativ performanta.

    Renault

    Poate ca nu multa lume se astepta inainte de debutul sezonului ca Renault sa mearga atat de slab, mai ales dupa revenirea lui Fernando Alonso. Insa nu este de mirare, daca ne gandim ca insusi Alonso avertiza din iarna ca masina este mai lenta cu aproximativ o secunda pe tur comparativ cu monoposturile echipelor de top. Pentru francezi, adevaratul campionat incepe la Barcelona, unde vor veni cu o masina serios remaniata si echipata cu multe componente noi, masina cu care Alonso chiar a avut cel mai bun timp al uneia dintre zilele de teste din saptamana premergatoare cursei. Pentru spaniol, acest sezon este o mare provocare, el trebuind sa demonstreze ca poate in continuare sa ajute o echipa sa se dezvolte si ca trebuie considerat in continuare unul dintre protagonistii campionatului. Nelsinho Piquet nu a demonstrat mai nimic pana acum si va fi, probabil, unul dintre pilotii fara performante notabile la finele sezonului. Daca ne gandim ca Nico Rosberg poate sa ii calce pe urme tatalui sau, fostul campion mondial Keke Rosberg, Nelsinho nu ne-a aratat pana acum ca poate spera la performantele parintelui, Nelson Piquet.

    Toyota
    In sfarsit, Toyota poate tine cat de cat pasul cu echipele de top si poate fi prima grupare ce termina o cursa in coasta granzilor. Jarno Trulli spunea in iarna ca masina este rapida, insa acest gen de declaratii nu mai impresioneaza pe nimeni, dupa atatia ani de esecuri pentru echipa japoneza. Insa, in 2008 se pare ca Trulli are dreptate. Si in cursa, si in calificari, monoposturile au avut un comportament OK, existand premize sa asistam la cel mai reusit sezon al Toyota de cand a intrat cu echipa de uzina in Formula 1. Germanul Timo Glock se afla la primul sau sezon complet si, beneficiind de experienta celor patru curse alergate cu ani in urma petru Jordan, a fost una dintre revelatiile primelor trei etape. Pe viitor asteptati-va ca Glock sa il puna sub o presiune din ce in ce mi mare pe Trulli.

    Honda
    Ca si Toyota, Honda nu a facut nimic pana acum, dar anul acesta se pare ca merge mai bine. Sosirea lui Ross Brawn a fost de bun augur, britanicul demonstrand ca este unul dintre cei mai buni directori tehnici si, de curand, manageri de echipa. Pacat insa ca echipa nu are si piloti cu care sa poata spera intr-o dezvoltare cat mai rapida. Jenson Button este intruchiparea expresiei "s-a nascut talent si a murit speranta", iar Rubens Barrichello este batran, pe final de cariera, si nu mai poate face mare lucru in Formula 1. Echipa a inceput deja sa lucreze pentru monopostul 2009 si, facand abstractie de situatia contractuala a celor doi driveri, loic ar fi ca anul viitor sa atace campionatul cu doi piloti noi. Pana la final Honda va mai lua ceva puncte, insa in acest moment nu are nici o sansa de a urca mai sus de locul 6 in clasamentul constructorilor.

    Red-Bull Renault
    Este greu de caracterizat evolutia acestei echipe. Din punct de vedere al bugetului si al unor rezultate de anul trecut, se poate spune ca este o dezmagire. Pe de alta parte, nici batranii David Coulthard si Mark Webber nu sunt niste piloti care sa fi dezvoltat puternic vreo masina de-a lungul carierelor lor. Mai degraba sunt doi oameni care se pot bate pentru cateva puncte in fiecare cursa, cu unul sau doua varfuri de sezon pentru fiecare (a se intelege prin asta o clasare pe 4 sau 5 intr-o cursa) si cam atat. Au trecut ceva ani si de cand Adrian Newey a facut o masina de top, iar toate acestea ma fac sa concluzionez ca nu putem avea asteptari prea mare de la Red Bull in acest sezon. Patronul Dietrich Mateschitz cauta deja piloti pentru 2009 si trebuie sa faca o alegere atenta, pentru ca are nevoie de multe forte proaspete la echipa.

    Toro Rosso Ferrari
    Motoarele Ferrari sunt un atu, Sebastian Vettel este un pilot de viitor, iar Sebastien Bourdais, in ciuda celor patru titluri din ChampCar si a celor aproape 30 de ani ai sai, este totusi un debutant in Formula 1 si mai are nevoie de timp sa se acomodeze. Cam aceasta ar fi o descriere pe scurt a Scuderiei Toro Rosso. Pana acu, contrar asteptarilor, Bourdais a fost mai productiv decat Vettel, insa sunt sanse mari ca situatia sa se inverseze. In curand va debuta in cursa si noul monopost si ramane de vazut cat de rpid va fi acesta. A doua echipa a companiei Red Bull are potentialul necesar – si aici ma refer in primul rand la piloti – de a bate la finalul sezonului prima echipa, insa depinde doar de ei sa faca acest lucru. Altfel, s-ar putea sa se trezeasca presati de Force India.

    Force India Ferrari
    Force India este revelatia debutului de sezon. Giancarlo Fisichella traieste o a doua tinerete la gruparea indiana – ceva asemanator cu evolutia lui David Coulthard in primii sai ani la Red Bull – si a avut rezultate surprinzator de bune pana acum. A fost rapid nu numai in curse, dar si in testele de la Barcelona, lucru pe care l-a reusit si Adrian Sutil. Tanarul german nascut in Uruguay nu a iseit in evidenta in etapele de pana acum, dar cu siguranta va veni si momentul sau. Force India demonstreaza ca, daca ai buget si acesta se cheltuieste cum trebuie, vor veni si rezultatele, lucru pe care Spyker, dar mai ales Midland, nu l-a reusit in anii trecuti. Desi ma asteptam sa se bata in coada plutonului cu Super Aguri, Force India este mult peste saraca – din punct de vedere financiar – echipa japoneza si poate emite pretentii si la gruparile aflate imediat inaintea lor in clasament.

    Super Aguri
    Din pacate, aceasta echipa se zbate sa supravietuiasca. Ba se vinde, ba nu se vinde. Ba are bani, ba nu are. Nimic nu este clar deocamdata, ba mai mult, se pare ca din motive financiare este in pericol sa nu ia startul la Barcelona – in aceeasi situatie se afla si inaintea cursei de la Melbourne -, fiind singura grupare care nu a participat la cele patru zile de teste de pe circuitul catalan. Locul [ase al lui Takuma Sato in Canada anul trecut pare foarte departe si va fi imposibil de repetat si in 2008 - asta in cazul in care nu vom mai avea ca la Indianapolis un Mare Premiu cu sase masini la start. Evident, am glumit. Sper ca Super Aguri sa isi rezolve problemele financiare si sa poata termina acest sezon. Nici nu are rost sa ne gandim la mai mult.
    Vizualizari: 867
    Peugeot 308

    Peugeot 308

    Pret: 8.500 EUR, An: 2016, Kilometri: 203.500 detalii »

    Toate anunturile »