rss

Dupa sase ani de scaderi consecutive, piata auto ajunge la nivelul de acum 13 ani

  1. 28/01/2014
  2. Tags: APIA, Piata auto
    Vezi toate fotografiile (1)

    Semestrul II al lui 2013 a inregistrat o crestere destul de importanta a vanzarilor raportate, ceea ce a dus la cresteri – in anumite luni chiar importante - fata de lunile similare din 2012. Ca urmare, pentru aceasta perioada (sem. II) consemnam o crestere medie a pietei cu 5.7% fata de aceeasi perioada din 2012, din care la autoturisme cu 9,7%. Cu toate acestea, la sfarsit de an se inregistreaza o scadere generala a pietei cu 6.3%, din care la autoturisme cu 4,8%, conform analizei realizate de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA).

    Si pe plan european observam o evolutie negativa in 2013 a principalelor piete europene, care, pe segmentul autoturisme inregistreaza scaderi semnificative, astfel: Franta -5.7%, Italia -7.1%, Germania -4.2%.

    In continuare, vanzarile pe piata din Romania sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (74% din totalul volumelor in 2013 fata de 70% in 2012). In ceea ce priveste situatia aferenta lunii decembrie (in care a functionat Programul “Rabla”), raportul este la nivelul mediei anuale, adica 25% vs. 75%.

    In plus, in 2013, vanzarile de autovehicule noi au fost afectate de disponibilitatea tot mai mare a vehiculelor rulate din import, care au continuat sa creasca pana la un volum de peste 266.000 de unitati, din care 221.800 autoturisme (crestere cu 27% fata de 2012). Din aceste cifre rezulta ca, la fiecare autovehicul (autoturism + vehicul comercial) nou vandut in Romania, au fost aduse alte 3.8 rulate!

    Analiza sectoriala

    I. Productia nationala. La un volum total de 410.997 de unitati fabricate, anul 2013 inregistreaza un record absolut in ceea ce priveste volumul productiei autohtone, dar si o crestere procentuala semnificativa cu 21.7% fata de anul 2012, cifra datorata in exclusivitate productiei de autoturisme care inregistreaza o crestere cu 25,8% (volum total 410.959 de unitati). In cifre absolute, fata de aceeasi perioda din 2012, in 2013 au fost fabricate cu 73.232 mai multe autovehicule. Volumele cele mai mari au fost inregistrate de Dacia Duster (123.213 de unitati), urmata de Dacia Sandero (119.228 de unitati), Dacia Logan ( 84.050 de unitati) si Ford B-MAX (68.339 de unitati).

    II. Exportul. La un volum de 362.869 de unitati exportate, inregistram si la acest capitol o crestere semnificativa in 2013 (+9,6%), comparativ cu anul 2012. Cresterea se datoreaza in exclusivitate autoturismelor, care inregistreaza un plus cu 13.1%. Cel mai exportat model in 2013 a fost Dacia Duster (118.901 de unitati), urmat de Sandero (114.102 de unitati), Ford B-MAX (68.353 de unitati) si Dacia Logan (43.373 de unitati). Ar mai fi de remarcat faptul ca aproximativ  88% din productia nationala a fost exportata, fapt ce face ca in cometul cu autovehicule sa se inregistreze un sold pozitiv important al balantei comerciale, iar industria auto contribuie si in acest an, in mod semnificativ, la reducerea deficitului comercial al Romaniei.

    III. Vanzarile.
    Cu un volum total de 8.070 de unitati vandute in luna decembrie (cea mai buna luna decembrie din ultimii 3 ani), ajungem in 2013 la un total de 82.011 de unitati (din care 68.702 de autoturisme), adica un volum cu 6,3% mai mic fata de 2012. Scaderea este mai mica la autoturisme, respectiv cu 4.8%.

    Este de remarcat faptul ca, pentru prima data in ultimii trei ani, remarcam o crestere a trei trimestre succesive ale aceluiasi an dar si faptul ca toate cele 6 luni ale Semestrului II 2013 au inregistrat volume mai mari comparativ cu cele similare din 2012. In mod cert, acest dezechilibru intre cele doua semestre vine din lansarea tarzie a Programului „Rabla”.

    La autoturisme, top-ul pe marci la sfarsitul anului 2013 este condus de catre Dacia, cu 22.727 de unitati vandute
    (33,1% din total), urmata de Volkswagen (7.447 de unitati /10,8%), Skoda (5.516 de unitati / 8%), Renault (4.088 de unitati / 6%), Ford (3.727 de unitati / 5,4%), si Opel (2.786 de unitati / 4,1%).

    In functie de modele, Dacia Logan ramane pe primul loc, urmat de Sandero, Duster, Skoda Octavia si Volkswagen Golf, totalizand impreuna peste 36% din piata.

    Analizand segmentarea pe clase, remarcam faptul ca in anul 2013 cele doua clase cu vanzari importante (B si C acopera peste 2/3 din total piata) revin in teritoriul pozitiv, toate celelalte (exceptie facand clasa F) fiind pe minus, cu scaderi peste media generala (-4,8%), cuprinse intre 12% si 27%.

    In functie de tipul de combustibil, in 2013 continua cresterea ponderii autoturismelor cu motoare diesel, care ajung la 53.8% din piata, fata de 51.3% inregistrat in anul 2012. Este explicabil daca avem in vedere faptul ca volumele realizate pe segmentul autoturismelor diesel au scazut cu doar 0.2%, in timp ce scaderea inregistrata de autoturismele pe benzina a fost cu 10,3%.

    Un alt aspect mentionat in analizele APIA, este gradul in care motorizarea diesel este prezenta in vanzarile unor marci sau modele. La acest criteriu, opt din primele zece marci, inregistreaza vanzari cu motorizare diesel peste 50% (trei dintre ele chiar peste 85%), situatie care se mentine si la modele, unde 8 dintre modele inregistreaza peste 50% motorizare diesel din vanzarile respectivei marci (la trei dintre modele, acest procent trecand de 80%).

    Cu privire la vehiculele comerciale usoare (LCV+ minibuse), observam o scadere mai puternica a pietei (-18.1%), datorata aproape in totalitate absentei  vehiculelor consacrate din productia interna, dar si faptului ca peste 47% din piata este acoperit de primele trei marci (Dacia, Ford, Renault).

    Reprezentantii APIA confirma ca a fost un an mult mai dificil decat era estimat pentru sectorul auto, atat in Romania cat si restul Uniunii Europene. Piata autohtona s-a contractat insa si mai mult comparativ cu cea din UE (-1.7%), in special datorita unui cumul de factori negativi, dintre care se detaseaza accesul dificil la sursele de finantare si disponibilitatea importurilor de vehicule rulate nefiscalizate, ambele pe fondul unei puteri de cumparare mult reduse ale cetatenilor romani in comparatie cu cei din alte state europene.

    Vizualizari: 4757