rss

Compresor, turbo sau aspirat? Ce motor sa aleg?

  1. 25/07/2018
  2. Tags: aspirat, compresor, motor auto, Turbo
    Vezi toate fotografiile (1)

    Masinile noi, pe langa faptul ca sunt pe benzina sau motorina, mai pot fi impartite si dupa felul in care intra aerul in admisie. Adica natural-aspirat, cu ajutorul unui compresor sau cu ajutorul unei turbine. Dar care sunt avantajele si dezavantajele fiecarui sistem?

    Masinile cu motoare supra-alimentate folosindu-se de compresoare mecanice sunt destul de putine. Marci precum Land Rover, Mercedes-Benz sau Volkswagen au folosit si inca folosesc motoare dotate cu asa ceva. Insa majoritatea masinilor cu compresor sunt mai vechi, motiv pentru care ne raportam la cele second-hand.

    Nu sunt deloc putini cei care isi cumpara un Mercedes-Benz 230 cu compresor, de exemplu, acesta fiind un model popular. Trebuie sa stim ca un motor cu compresor are si avantaje, dar si dezavantaje. De exemplu, la avantaje, trecem faptul ca puterea este instantaneu oferita cand accelerezi, deoarece compresorul se invarte prin curea, nu asteapta sa se faca presiune in evacuare ca la motorul turbo. Un alt avantaj este ca sistemul e mai simplu, nu e nevoie de ungere pretentioasa, iar locul ocupat sub capota e mai mic.

    La dezavantaje trecem faptul ca, desi puterea finala este mai mare, compresorul are nevoie de cativa cai pentru functionare, fiind invartit de motor. In plus, puterea suplimentara oferita de el este limitata.

    Masinile cu motoare natural-aspirat sunt foarte populare, insa in ultimii ani nu mai sunt si cele mai numeroase. Un motor aspirat isi trage singur aer din atmosfera, neexistand vreun sistem auxiliar care sa induca cu presiune aer. De unde si puterea mai mica, la fel si cuplul redus, acestea fiind principalele dezavantaje.

    Insa motorul aspirat are si avantaje. Cum ar fi fiabilitatea in timp. Dar si faptul ca, puterea poate fi compensata cu capacitat cilindrica. Adica daca vrei neaparat motor aspirat si putere mare, poti cumpara un V6 sau V8 la orice ora. In plus, turatia maxima poate fi mai mare ca in cazul unui motor turbo sau cu compresor.

    La final am lasat cele mai populare masini, si anume, cele turbo. Adica echipate cu un turbo-compresor invartit de gazele care ies pe evacuare. Toate masinile diesel din ziua de azi sunt turbo, iar numarul celor pe benzina turbo a explodat. Pana si Dacia ofera motoare turbo pe benzina pentru masinile sale.

    Iar succesul acestui tip de inductie spune clar ca prezentul si viitorul sunt ale motorului turbo. Deoarece ofera putere crescuta, chiar si pentru motoarele cu o capacitate redusa. Ofera in acelasi timp si un consum redus atunci cand circulam in mediul urban, dar mai reuseste sa faca ceva absolut necesar in 2018: face motoarele sa respecte normele Euro de poluare, ceea ce motoarele cu compresor sau aspirate nu pot face asa usor.

    Motorul turbo are si el dezavantaje: in timp, fiabilitatea este redusa. Iar intretinerea este mai costisitoare, deoarece trebuie schimbat uleiul mai des, pentru ca uleiul are si rol de racire pentru turbina. Iar temperatura de functionare este mai mare, ceea ce presupune un plus de grija din partea soferului: sa lase masina sa se raceasca daca este incinsa, de exemplu.

    In concluzie, aparent, motorul turbo este cel mai bun in zilele noastre. Dar sunt iubitori si pasionati atat de motoare aspirate, cat si de motoare supra-alimentate. Tu pe care il preferi?

    Vizualizari: 17368