rss

BMW Group aduce automobilele cu hidrogen pe sosele: lansarea flotei-pilot BMW iX5 Hydrogen

  1. 01/04/2023
    Vezi toate fotografiile (3)

    BMW Group a prezentat primele automobile dintr-o flota-pilot care va intra in functiune anul acesta. Dupa patru ani de activitate de dezvoltare, modelul BMW iX5 Hydrogen si proiectul de dezvoltare intra in urmatoarea etapa critica.
    Flota de sub 100 de automobile va fi utilizata la nivel international in scop demonstrativ si de testare pentru diferite grupuri-tinta. Aceasta experienta de condus activa va fi, prin urmare, prima sansa pentru persoanele care nu sunt implicate in procesul de dezvoltare de a obtine o impresie directa a ceea ce are de oferit BMW iX5 Hydrogen.
    BMW are o traditie lunga cu astfel de programe de testare cu modele in serie mica, cu proiecte precum modelele Hydrogen 7, MINI E si Active E.
    "Hidrogenul este o sursa de energie versatila care are un rol-cheie in procesul de tranzitie energetica si, prin urmare, in protectia climei. La urma urmei, este una dintre cele mai eficiente modalitati de stocare si transport a energiilor regenerabile", a declarat Oliver Zipse, presedintele Consiliului de Administratie al BMW AG. "Ar trebui sa folosim acest potential pentru a accelera si transformarea sectorului mobilitatii. Hidrogenul este piesa care lipseste din puzzle atunci cand vine vorba de mobilitate fara emisii. O singura tehnologie nu va fi suficienta pentru a permite mobilitatea neutra din punct de vedere climatic la nivel mondial."
    BMW iX5 Hydrogen
    BMW iX5 Hydrogen dezvoltat pe baza actualului BMW X5 a fost dezvaluit pentru prima data sub forma de concept la Salonul Auto de la Frankfurt (IAA) din 2019. Ulterior, prototipurile initiale au fost puse la dispozitie la IAA Mobility 2021 de la Munchen, pentru un program de transport al participantilor la eveniment.
    Sistemul de pile de combustie cu hidrogen este o dovada suplimentara a competentei de dezvoltare a BMW Group in domeniul tehnologiilor de propulsie electrica. BMW Group avanseaza in mod sistematic cu dezvoltarea tehnologiei pilelor de combustie cu hidrogen ca o optiune suplimentara pentru mobilitatea individuala fara emisii locale in viitor.
    Competenta tehnologica a BMW
    BMW Group produce sisteme de pile de combustie extrem de eficiente pentru flota-pilot in centrul intern de competenta pentru hidrogen de la Munchen. Aceasta tehnologie este unul dintre elementele de baza ale BMW iX5 Hydrogen si genereaza o putere continua ridicata de 125 kW/170 CP.
    In pila de combustie are loc o reactie chimica intre hidrogenul gazos din rezervoare si oxigenul din aer. Mentinerea unei alimentari constante a ambelor elemente catre membrana pilei de combustie este de o importanta cruciala pentru eficienta sistemului de propulsie. Pe langa sisteme similare gasite pe motoarele termice, cum ar fi racitoarele de aer de supraalimentare, filtrele de aer, unitatile de control si senzorii, BMW Group a dezvoltat si componente speciale pentru hidrogen pentru noul sau sistem de pile de combustie. Acestea includ, de exemplu, compresorul de mare turatie cu turbina si pompa de lichid de racire de inalta tensiune.
    BMW Group se aprovizioneaza cu pile de combustie individuale de la Toyota Motor Corporation. Cele doua companii se bucura de multi ani de un parteneriat bazat pe incredere si colaboreaza la sistemele de propulsie cu pile de combustie din 2013.
    Sistemele de pile de combustie sunt fabricate in doua etape principale, bazate pe pilele de combustie individuale. Mai intai, pilele sunt asamblate intr-o stiva. Urmatorul pas implica montarea tuturor celorlalte componente pentru a produce un sistem complet de pile de combustie.
    Stivuirea este in mare parte un proces complet automatizat. Odata ce componentele individuale au fost inspectate pentru orice deteriorare, stiva este comprimata de masina cu o forta de cinci tone si plasata intr-o carcasa. Carcasa stivei este fabricata in turnatoria de metale usoare de la uzina BMW Group din Landshut, folosind o tehnica de turnare cu nisip. Pentru aceasta, aluminiul topit este turnat intr-o matrita realizata din nisip compactat amestecat cu rasina intr-un proces special conceput pentru acest automobil de serie mica.
    Placa de presiune, care furnizeaza hidrogen si oxigen catre stiva de pile de combustie, este realizata din piese turnate din plastic si piese turnate din aliaje usoare, tot de la uzina din Landshut. Placa de presiune formeaza o etansare perfecta la gaz si la apa in jurul carcasei stivei.
    Asamblarea finala a stivelor de pile de combustie include un test de tensiune impreuna cu testarea extinsa a reactiei chimice din interiorul pilelor. In cele din urma, toate componentele diferite sunt montate impreuna in zona de asamblare pentru a produce sistemul complet.
    In timpul acestei etape de asamblare a sistemului sunt montate alte componente, cum ar fi compresorul, anodul si catodul sistemului de pile de combustie, pompa de lichid de racire de inalta tensiune si cablajul.
    In combinatie cu o unitate de propulsie deosebit de compacta, care utilizeaza tehnologia BMW eDrive de generatia a cincea (motorul electric, transmisia si electronica de putere sunt grupate intr-o carcasa compacta) pe puntea spate si o baterie de putere cu tehnologie litiu-ion dezvoltata special pentru acest automobil, sistemul de propulsie transmite puterea maxima de 295 kW/401 CP pe sosea. In fazele de frana de motor si franare mecanica, motorul serveste si ca generator, realimentand energia intr-o baterie de putere.
    Productie la uzina-pilot din Munchen
    BMW iX5 Hydrogen este construit in uzina-pilot a BMW Group la Centrul sau de Cercetare si Inovare (FIZ) din Munchen. Aceasta este interfata dintre dezvoltare si productie in care fiecare model nou de la marcile companiei este realizat pentru prima data. Aproximativ 900 de oameni lucreaza acolo in atelierul de caroserii, asamblare, inginerie de modele, constructie de concepte si productie aditiva.
    Acestia au misiunea de a se asigura ca atat produsul, cat si procesul de fabricatie sunt gata pentru productia de serie. In cazul BMW iX5 Hydrogen, specialistii in tehnologia hidrogenului, dezvoltarea automobilelor si asamblarea initiala a noilor modele au conlucrat pentru a integra tehnologia de ultima ora de propulsie si de stocare a energiei.
    Hidrogenul permite realimentarea rapida
    Hidrogenul necesar pentru alimentarea pilei de combustie este stocat in doua rezervoare de 700 de bar, din plastic armat cu fibra de carbon (CFRP). Impreuna, acestea stocheaza aproape 6 kg de hidrogen, suficient pentru ca BMW iX5 Hydrogen sa beneficieze de o autonomie de 504 km in ciclul WLTP. Umplerea rezervoarelor de hidrogen dureaza doar 3-4 minute - astfel incat BMW iX5 Hydrogen poate oferi, de asemenea, placerea de a conduce pentru care BMW este renumit pe distante lungi, cu realimentari rapide.
    Datele tehnice de performanta, consum de combustibil si autonomie pentru BMW iX5 Hydrogen - pe scurt:
    Putere maxima a sistemului de propulsie general: 295 kW/401 CP
    Putere electrica continua a sistemului de pile de combustie: 125 kW/170 CP
    Putere maxima a bateriei (tehnologie litiu-ion): 170 kW/231 CP
    Putere maxima a sistemului de propulsie electric foarte integrat: 295 kW/401 CP
    Capacitatea rezervoarelor de hidrogen: 6 kg hidrogen (gazos)
    Acceleratie 0-100 km/h: sub 6 s
    Viteza maxima: peste 180 km/h
    Consum de hidrogen in testul WLTP: 1,19 kg/100 km
    Autonomie in ciclul WLTP: 504 km
    Tehnologia FCEV contribuie la decarbonizare
    BMW Group este primul producator de automobile din Germania care s-a alaturat campaniei "Business Ambition for 1,5°C" condusa de initiativa Obiective Bazate pe stiinta si s-a angajat sa atinga obiectivul de neutralitate climatica deplina de-a lungul lantului de valori.
    Urmatorul pas in acest proces implica planul BMW Group de a reduce emisiile de CO2 per automobil pe intregul sau ciclu de viata - adica lantul de aprovizionare, faza de productie si utilizare - cu cel putin 40% pana in 2030, comparativ cu 2019.
    In 2022, BMW Group a vandut peste 215.000 de automobile electrice la nivel mondial, ceea ce reprezinta o crestere de aproape 108% fata de anul precedent. Anul trecut, automobilele electrice au reprezentat putin sub 9% din volumul total de vanzari, iar aceasta pondere urmeaza sa creasca la 15% in 2023.
    Pana cel tarziu in 2030, BMW Group urmareste sa ajunga intr-o situatie in care automobilele electrice revendica o cota de peste 50% din vanzarile sale totale.
    BMW Group vede tehnologia FCEV (Fuel Cell Energy Vehicle – automobil cu sistem de propulsie electric cu pile de combustie) ca pe o potentiala completare la tehnologia de propulsie utilizata de automobilele electrice cu baterie.
    Hidrogenul ca parte a activitatilor globale pentru mobilitatea fara CO2
    Potrivit unui raport al Agentiei Internationale pentru Energie (IEA), hidrogenul ofera un potential considerabil ca viitoare sursa de energie care sa sustina activitatile globale de tranzitie energetica. Datorita capacitatilor sale de stocare si transport, hidrogenul poate fi utilizat pentru o mare varietate de aplicatii.
    Prin urmare, majoritatea tarilor industrializate adopta strategii privind hidrogenul si le sustin prin strategii si proiecte concrete. In sectorul transporturilor, hidrogenul poate deveni o alta optiune tehnologica, alaturi de mobilitatea electrica alimentata cu baterii, pentru modelarea mobilitatii individuale durabile pe termen lung.
    Totusi, acest lucru va depinde de productia competitiva a cantitatilor suficiente de hidrogen din energie verde, precum si de extinderea infrastructurii corespunzatoare de alimentare, care este deja urmarita intens in multe tari.
    (O harta a principalelor statii de alimentare in Europa gasiti aici: https://h2.live/)
    BMW Group saluta si sprijina activitatile de promovare a inovatiei in Germania si Europa, care vor contribui la construirea unei economii a hidrogenului si la accelerarea productiei de hidrogen folosind energie regenerabila. Acestea includ in mod specific proiectele pe scara larga pe hidrogen clasificate drept Proiecte Importante de Interes European Comun (IPCEI).
    Proiectele care cuprind aceasta initiativa a Uniunii Europene, sustinuta in Germania de Ministerul Federal al Afacerilor Economice si Ministerul Federal al Transporturilor, acopera intregul lant de valori - de la productia de hidrogen, trecand prin transport, pana la aplicatii in industrie.
    In conditiile potrivite, tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen are potentialul de a deveni un alt pilon in portofoliul de sisteme de propulsie al BMW Group pentru mobilitatea fara emisii locale de CO2.

    Vizualizari: 527