rss

Analiza: Jaguar, din rau in mai rau

  1. 17/12/2008
  2. Tags: Criza, Jaguar, X-Type, Xf, Xj
    Vezi toate fotografiile (9)

    In 2002, Jaguar vindea peste 130.000 unitati anual. Erau vremurile in care modelul de clasa medie X-Type isi gasea destui adepti.

    Pe vremea aceea, planurile de productie ale lui Jaguar erau de 200.000 unitati anual, dintre care 100.000 X-Type, 50.000 S-Type si cate 25.000 pentru XJ si coupe-ul XK.

    Din pacate, de aceste planuri frunoase s-a ales praful. Nu degeaba, anul acesta, pe 26 martie, Ford a vandut Jaguar (la pachet cu Land Rover) grupului indian Tata pentru 2,3 miliarde USD, o suma de aproape doua ori mai mica decat cea platita pentru achizitionarea celor doua marci.

    Daca Land Rover si Volvo au avut si ani de profit sub umbrela Ford, Jaguar a fost timp de 18 ani o gaura neagra. Iar aceasta gaura neagra se largeste acum si mai mult. in 2007, Jaguar nu a reusit sa vanda in toata lumea decat cu putin peste 60.000 unitati, sub jumatate fata de 2002.

    Anul acesta, incepand cu luna mai, Jaguar a refuzat sa mai comunice cifrele de vanzari in SUA, lucru care spune multe despre caderea vanzarilor. Cum s-a ajuns aici?

    In primul rand, din cauza politicii gresite de modele. Lansat in 2001, X-Type a primit un facelift abia anul trecut. El se bazeaza pe platforma vechiului Ford Mondeo, fiind depasit net in lupta cu Mercedes Clasa C, BMW Seria 3 sau Audi A4.

    Gama de motoare este restransa ca si versiunile de caroserie, doar doua la numar. Dieselul a aparut foarte tarziu, abia in 2003, la doi ani de la lansare.

    De asemenea, desi lungimea lui X-Type este mai mare decat a lui Clasa C sau Seria 3, spatiul interior este mai mic.

    Un coupe ar fi cadrat mai bine cu imaginea Jaguar decat un break, iar un diesel cu sase cilindri lipseste inca din program. De asemenea, dieselurile cu patru cilindri nu sunt la nivelul concurentei, avand cu cel putin 30 CP mai putin decat competitorii directi.

    Astfel, singurul model de volum de la Jaguar este in mare suferinta. Ramane de vazut inca daca Tata va avea fondurile necesare dezvoltarii unui model complet nou, deoarece si indienii sunt afecta?i la randul lor de criza economica.

    Nici XJ nu sta mai bine. A doua generatie are un design aproape identic cu cel al primei generatii, cele doua fiind greu de deosebit chiar ?i de cunoscatori. Noua generatie, ce va fi lansata in toamna anului viitor la Frankfurt, se vrea un model complet diferit, cu linie de coupe, asemanatoare lui Mercedes CLS.

    Dar exista o problema si aici. XF, succesorul lui S-Type, a crescut mult in dimensiuni, ajungand sa fie aproape la fel de lung (4,96 metri fata de 5,09 metri la actualul XJ). Iar XF are la randu-i o linie de coupe si aceleasi motoare ca ?i XJ.

    Si atunci, ce rol mai are noul XJ? Ce va aduce el nou? Prea putine: un motor V8 de 5 litri, in versiune aspirata si supraalimentata cu compresor mecanic de 400, respectiv 500 CP.

    In continuare, XJ se va diferentia de XF prin caroseria din aluminiu, prezenta si pe actuala generatie; aici trebuie insa o mentiune: procesul de fabricatie al caroseriei din aluminiu este cu o generatie in urma celui de la Audi A8. Iar motorul V8 supraalimentat va aparea si sub capota lui XF-R chiar la Salonul de la Detroit, peste trei saptamani.

    In aceste timpuri, dezvoltarea unui V8 de mare cilindree poate fi caracterizata drept o prostie. Toti rivalii direc?i au o politica de downsize (vezi BMW, Mercedes, Porsche), in timp ce Jaguar face un motor mai mare decat cel de 4,2 litri existent...

    XF are vanzari bune pentru segmentul din care face parte. Sa nu credeti ca sunt insa cifre fantastice, pentru ca cea mai ieftina versiune costa in Europa aproape 50.000 euro. Totusi, acest model reprezinta acum mai bine de 60% din vanzarile Jaguar.|

    Neavand insa un diesel cu patru cilindri ca Mercedes Clasa E sau BMW Seria 5 si nici motoare pe benzina mai mici, nu se pot face minuni.

    Totusi, XF a ramas singurul pilon al gamei Jaguar. Cu el, Jaguar ar putea atinge 50.000 unitati anul acesta.

    Specialistii in marketing de la Tata spun ca vor sa transforme Jaguar intr-o marca exclusivista. Dar cu cifre exclusiviste de productie, de unde vor veni banii pentru a dezvolta noi tehnologii?

    Pe termen lung, soarta lui Jaguar nu pare prea roz. De unde vor mai dezvolta motoare in viitor, fara banii lui Ford? Va avea Tata disponibilitatea pentru a investi in motoare noi V8? Pentru ca aceste motoare nu pot fi folosite decat la Jaguar si Land Rover si doar in volume mici. Iar cu cifrele actuale de productie ale lui Jaguar, investitia nu se va mai justifica pe viitor.

    Si nu e vorba numai despre motoare. E vorba despre platforme, electronica, trenuri de rulare. Plus tehnologiile hibride ale viitorului. Aici, Jaguar este la ani-lumina in urma lui BMW si Mercedes, care vor lansa deja chiar anul viitor primele modele hibride in gama X5/X6, respectiv S-Klasse.

    Vizualizari: 1469