rss

Tehnologii auto derivate din modelele de curse

  1. 23/08/2009
  2. Tags: auto, curse, Masini, tehnologie
    Vezi toate fotografiile (4)

    Intotdeauna cand se intampla sa urmaresti curse de masini, precum Formula 1 sau Nascar, stii sigur ca este rost de adrenalina .

    Majoritatea spun ca, pe langa toate senzatiile placute starnite de astfel de competitii, se instaleaza si o urma de invidie. Ceea ce poate ar ameliora acest fapt este vestea ca multe din tehnologiile implementate pe masinile de curse, se regasesc in productiile de serie, in cele mai surprinzatoare moduri.

    Inginerii au incercat dintotdeauna sa construiasca cele mai rapide si performante masini posibile, angrenand in aceasta cursa designerii de top, care sa conceapa rezultatul final. Iar de fiecare data cand “intervenea” vreo descoperire cu iz de inovatie, aproape intotdeauna devenea aplicabila, intr-o forma sau alta, pe masinile produse in masa.

    Astfel, tehnologiile masinilor de curse au influentat multe din componentele masinii din garajul tau- de la proiectarea motorului, pana la functiile de aprindere sau chiar, oglinzile retrovizoare.  Care au fost tehnologiile masinilor de curse, care se afla implementate chiar pe masina ta, afli mai jos.

    1. Suspensiile

    Sistemul de suspensii este o zona in care tehnologia masinilor de curse s-a impus aproape in mod direct productiei de automobile. Intr-o cursa de masini, cel mai eficient lucru este ca toate cele patru cauciucuri sa mentina un constant contact cu pista. Acest lucru face masina mai stabila si mai sigura.

    La fel ca si masinile de productie, masinile de curse utilizeaza sisteme de suspensii independente. Acestor suspensii, carora le lipseste legatura directa dintre rotile automobilului, permit schimbarea pozitiei unei roti fara a le influenta pe cellelalte. Formula 1 utilizeaza suspensii multi-link, in timp ce masinile de la Nascar au tendinta de a folosi suspensiile MacPherson. Ambele tipuri de suspensie sunt disponibile pe un numar mare de masini de productie.

    Intrebarea este de ce un automobil de strada nu se poate manevra la fel ca o masina de curse. Desi tipurile de suspensii pot fi aceleasi, adaptarea uneia folosita pentru Nascar sau Formula 1 este complet diferita fata de ajustarea realizata pe masina ta.

    Intr-o cursa auto, suspensia trebuie sa mentina masina stabila la atacarea curbelor stranse, care genereaza mai multa forta decat o masina de strada ar putea suporta. De aceea, propriile ajustari ale suspensiilor masinii tale, pot fi foarte periculoase. Bineinteles, acestea beneficiaza de adaptari specializate care creeaza un echilibru intre confort si performanta.

    2. Cauciucurile

    Echipele participante la cursele de masini au inteles importanta cauciucurilor. Acesta este motivul pentru care sunt utilizate anvelope de inalta performanta, ajustate special pentru curse. Tehnologia acestor modele insa este asemanatoare cu cea folosita pentru proiectarea pneurilor folosite de masinile de strada.

    Anvelopele obisnuite sunt prevazute cu "santuri", care indeparteaza apa, zapada sau mazga. Masinile de teren dispun de anvelope cu santuri mult mai adanci iar dimpotriva, masinile sport au un numar mult mai redus de astfel de santuri si bineinteles, mai inguste.

    De exemplu, F1 si Nascar folosesc pneuri cu cauciuc moale. Anvelopele din F1 sunt diferite de anvelopele folosite in orice alt motorsport, ele avand un model special imprimat. Fiecare anvelopa are patru santuri circumferentiale largi pe suprafata sa, create pentru a limita viteza in timpul virajelor. Dezavantajul unui astfel de cauciuc este durata de viata foarte limitata, in timp ce pneurile folosite in masa sunt proiectate pentru a dura zeci de mii de km.

    Multe dintre modele existente astazi pe piata au derivat din cele folosite pentru curse, constructorii adaptandu-le pentru uzul zilnic.

    3. Franele

    Cand vine vorba de incetinire, masinile de curse sunt in stransa legatura cu cele de strada. Principiul sistemului de franare este unul foarte simplu: incetinirea unui obiect prin micsorarea energiei cinetice. Cand franele actioneaza, ele genereaza forta de frecare si energie termica, fapt ce reduce energia cinetica.

    Discurile de frana au aparut pe masinile de curse in 1950. Acestea au fost indragite inca de la inceput de ingineri, deoarece s-au dovedit a fi mai eficiente si mai usor de intretinut decat tamburul de frana.

    Tehnologia a continuat sa avanseze si a indreptat inginerii catre utilizarea unor materiale mult mai usoare si durabile. In timp ce majoritatea masinilor sunt echipate cu discuri de frana fabricate din materiale conventionale, masinile de curse dispun de discuri ceramice, intalnite si la supercarurile de strada si nu numai. Multe echipe din F1, de asemenea, au jucat si cartea discurilor din carbon, care ajuta la reducerea greutatii si care pot functiona eficient la temperaturi inalte.

    4. Design

    Indiferent ca vorbim despre competitii precum Nascar sau Formula 1, toate elementele care compun designul exterior servesc unui scop, si nu neaparat celui estetic. Inginerii masinelor de curse au fost printre primii care au folosit tunelele aerodinamice pentru a modela formele masinilor.

    Din cauza vitezei insa, inginerii si designerii deopotriva au creat diferite elemente, precum spoilerele, pentru a le conferi stabilitate. Aceste componente atat de eficiente au luat ochii constructorilor, care s-au grabit sa le implementeze pe masinile lor, bineinteles intr-o forma adaptata.

    5. Siguranta

    Masinile de curse beneficiaza de cele mai avansate sisteme de siguranta. Deoarece competitiile cer performante extreme, siguranta a devenit prioritatea numarul unu.
    Tehnologia sistemelor de siguranta avansate, utilizata pentru masinile de curse, este adanc inradacinata in masinele produse in masa.

    Cele mai importante piese de siguranta sunt cele care nu se pot vedea. Habitaclul masinii de productie este ascuns sub confortul interior insa dispune de o paleta larga de sisteme de siguranta.
    Monopostul de F1 este fabricat din fibra de carbon puternica, conceput pentru a proteja pilotul in timpul impactului. Masinile de curse folosite in competitii precum Nascar, isi protejeaza pilotii printr-o retea de tuburi de otel, care absoarbe impactul.

    Pe aceleasi principii se bazeaza si constructia masinillor de strada.

    Un element de siguranta ce-si are radacinile in istoria masinilor de curse este oglinda retrovizoare. In anii 1900, pilotii de curse au descoperit ca isi pot urmari adeversarii, care se apropie din spate, prin intermediul unei oglinzi. De atunci, oglinzile retrovizoare au devenit un instrument de nepretuit in materie de siguranta .

    Vizualizari: 2820