rss

Rabla la noi si la altii

  1. 23/07/2009
  2. Tags: Rabla, Romania
    Vezi toate fotografiile (1)

    Programul Rabla are drept scop reimprospatarea parcului auto national, urmarindu-se in special reducerea efectelor poluarii prin achizitionarea de masini noi si mai putin poluante, in detrimentul celor mai vechi de 10 ani, care iau calea casarii.

    Pasii sunt relativi simpli daca taiem din calcul birocratia excesiva si „amabilitatea” functionarilor publici. Insa oricum merita incercat daca ai “o batrana de masina” care da semne de sucombare.

    Lasand aceste detalii de culise deoparte, programul Rabla a fost introdus in 2005, iar in acest an prima de casare s-a marit de la 3.000 lei la 3.800 de lei, echivalentul a circa 900 de euro. Pe langa persoanele fizice care beneficiaza de ceva timp de acesta oportunitate, isi vor putea achizitiona si firmele masini noi.

    Nu demult, Rabla si-a continuat extinderea. Mai concret, guvernul a decis ca numarul de autovehicule ce pot fi cumparate de o persoana prin acest program sa nu mai fie limitat la unul singur. Mai mult, prima de casase se va aplica si autoutilitarelor usoare, de pana la 3,5 tone.

    In Spania insa, printre masurile de inajutorare a economiei spaniole, guvernul a decis acordarea unei prime de casare a automobilelor vechi, in valoare de 2.000 de euro. Apoi, oficialitatile spaniole au venit cu “mici modificari” spunand ca prima de casare in valoare de 2.000 de euro promisa ca ajutor la achizitionarea unui nou autoturism va fi de doar 1.500 in acele comunitati in care guvernele autonome nu aproba acordarea suma de 500 de euro, care le revine de plata.

    Si la ei, ca si la noi. Una zicem, alta facem, insa 600 de euro peste prima de casare autohtona ar prinde bine si romanului, dupa ce criza i-a cam terfelit portofelul si asa modest.

    Trecem la Marea Britanie, unde clientii primesc pentru a-si arunca rablele (care nu sunt atat de rable daca este sa judecam dupa infrastructura) suma de 2.000 de lire sterline. In banii nostri, undeva la suta de milioane lei romanesti.

    Si americanii pregatesc un program gen "Rabla", prima de casare situandu-se intre  3.000 si 5.000 de dolari. In programul din SUA intra si masinile second-hand, cu conditia ca automobilul cumparat sa aiba un consum de cel mult 8,7 l/100 km (9,8 l/100 km in cazul pickup-urilor) in regim extraurban, sa aiba un numar de kilometri mai mic si un grad de poluare mai redus fata de vehiculul casat. Bonusul cel mare, de 5.000 de dolari, va fi acordat celor care vor achizitiona cele mai putin poluante autovehicule, cum ar fi Toyota Prius sau noua Honda Insight.

    Am aflat cu totii de succesul de care se bucura Dacia datorita programului similar din Germania. Astfel, pentru o masina mai veche de noua ani, dusa la casare, statul acorda o prima de 2.500 de euro, drept avans pentru cumpararea oricarui model nou.

    Italia dispune de unul dintre cele mai generoase programe de gen, cu un bonus de de 1.500 de euro, in cazul cumpararii unei masini cu emisii CO2 de pana la 140 grame/km pentru motoare pe benzina, respectiv 130 grame/km pentru motoare diesel. Prima de casare poate creste insa pana la 5.000 de euro, in cazul achizitionarii unui model cu emisii CO2 sub 120 grame/km si are un motor pe baza de GPL, electricitate, hidrogen sau gaze naturale.

    Si Tara Soarelui Rasare a anuntat ca ia in considerare acordarea unor prime de 3.000 dolari la cumpararea de masini cu motoare hibrid sau cu emisii de noxe scazute.  

    Totusi, acesta dubla masura oferita de guvernele statelor (masura impotriva crizei financiare si impotriva poluarii globale) schiopateaza, programele europene gen "Rabla" incepand sa fie sistate. Astfel, desi si-au primit laurii unei scurte victorii (date fiind cresterile usoare ale pietei auto), mai multe guverne europene prevad ca pana la finalul anului fondurile vor fi epuizate.

    Guvernul german a anuntat ca prima de casare nu va mai fi acordata incepand cu septembrie, in timp ce oficialitatile franceze dau un termen mai vag, si anume finele lui 2009. Ambele tari au anuntat ca nu mai suplimenteaza bugetele programelor respective.

    Ca un mic comentariu personal, putem observa ca pozitionarea Dacia in segmentul low-cost nu este decat aducator de bine in aceste timpuri guvernate de recesiune. La mai mult fonduri Rabla, la mai multe vanzari Dacia!

    Vizualizari: 1100