© 2025 Auto.ro
Rechemarea unui automobil in service este modalitatea prin care producatorul va informeaza cu privire la probleme pe care masina dvs le are si la riscul de accidentare sau de producere a unor pagube. Acestea sunt efectuate cu scopul de a remedia problemele depistate de constructori. Care sunt insa procedurile de urmat intr-o situatie asemanatoare, veti afla mai jos.
Ministerele si departamentele nationale si internationale de transport si siguranta stabilesc standardele si pot influenta, in unele cazuri, solutionarea unor probleme semnalate de posesorii de masini, fara ca acestia sa plateasca. Chiar daca problema este una minora, precum o conexiune electrica defectuoasa, producatorul auto poate pierde milioane de euro/dolari in proces.
Exista cazuri in care producatorii auto fac prima mutare, atunci cand descopera posibile defecte sau pericole la masinile lor si incep procedeele de rechemare pe cont propriu. Acestora li se alatura constructorii care trebuie impinsi de la spate de departamentele de siguranta auto sau instante, pentru a-si recunoaste problemele si a le remedia.
Bineinteles, mai exista si posibilitatea ca proprietarul masinii sa faca sesizarea legata de un defect, observat la bordul autovehicului, la organele de stat abilitate sau la reprezentanti ai producatorului la nivel national sau international.
Daca suficienti proprietari depun sesizari cu privire la acelasi tip de autovehicul, cu acelasi an de fabricatie si problema, autoritatile pot demara o ancheta.
Oficialii din cadrul departamentelor de siguranta a traficului trebuie sa faca o revizuire a tuturor reclamatiilor consumatorilor pentru a determina daca investigatia este justificata.
O examinare a petitiilor determina investigarea defectelor legate de siguranta masinii. Ancheta include, apoi, doua faze : evaluarea preliminara si analiza tehnica a defectelor suspectate. Investigatia trece ulterior in faza de management, unde se monitorizeaza eficacitatea rechemarilor.
Potrivit Institutului National de Siguranta a Traficului (NHTSA) din SUA, daca se decide ca un defect de siguranta a pasagerilor masinii este prezent, se organizeaza o intalnire publica unde, posesorii de masini, suspectate de defecte si reprezentanti ai producatorului auto respectiv discuta problemele legate de plangerile inregistrate.
Producatorul poate contesta plangerile si prezenta chiar, informatii suplimentare, insa decizia finala este luata de Institutul de Siguranta (NHTSA), in cazul acesta sau de autoritatile care se ocupa de supravegherea sigurantei in trafic.
Daca exista contestatii cu privire la hotararea autoritatilor, cazul va merge in instanta si va fi judecat conform procedurilor legale.
Nu toate cazurile merg intotdeauna in instanta, asa cum am mentionat mai sus. Unii producatori decid din timp sa initieze o investigatie proprie si sa demareze procesul de rechemare in service pe baza unei anchete proprii.
De exemplu, producatorul poate stabili faptul ca un vehicul nu este in conformitate cu un standard de siguranta sau poate descoperi si decide rechemarea sa in service pentru a corecta un defect, inainte de aparitia altor probleme adiacente.
Daca masina pe care o detineti corespunde cu tipul si anul de fabricatie al automobilului rechemat, trebuie sa luati in considerare natura defectului si a rechemarii. Se poate intampla ca producatorul sa va ceara o programare la dealerul auto din apropierea casei dvs sau in situatii mai grave, producatorul poate dispune ca masina dvs sa fie transportata pana la service. Inainte de a va alarma, contactati reprezentantii producatorului auto si cereti informatii cu privire la rechemarile aflate in curs de desfasurare.
Recent, in Romania a fost inregistrat un caz de rechemare a automobilelor in service, cand producatorul auto japonez, Toyota a lansat o actiune de rechemare in service pentru un numar de 12.500 de vehicule posibil afectate la nivelul intregii tari, ce urmau sa fie verificate la pedala de acceleratie.
Posesorii acestor vehicule au primit scrisori de informare de la dealerii Toyota de la care si-au achizionat masina, prin care au fost invitati pentru programari in service. Verificarea unei masini avea o durata de aproximativ 30 de minute, costurile urmand sa fie suportate de catre companie.
Campania de rechemare Toyota a fost o masura preventiva, care avea drept scop verificarea tuturor vehiculelor indicate de catre Producator (Toyota Motor Europe), chiar daca posesorii acestor masini nu au identificat nicio problema la nivelul pedalei de acceleratie sau chioar daca masina nu prezinta problema respectiva.