X
rss Vizualizari: 7596

Cum sa-ti "citesti" cauciucul

  1. 13/08/2009
  2. Tags: Anvelope, cum sa
    Vezi toate fotografiile (1)

    Foarte multi soferi acorda un interes deosebit jantelor, probabil pentru a pune amprenta personalitatii pe masina personala, insa anvelopele au o importanta mai mare decat cred unii conducatori auto. Nu e esential doar ca acestea sa se potriveasca pe jante, ci si cu ce tip de anvelope este “incaltata” masina.

     

    Anvelopele au marcate pe partile laterale diferite informatii.

     

    Marcaje pe cauciuc:

    1. Producatorul anvelopei (marca)

    2. Denumirea profilului/tipul anvelopei

    3. Latimea sectiunii transversale a anvelopei in mm

    4. Raportul dintre inaltimea si latimea anvelopei in %

    5. Anvelopa radiala

    6. Diametrul jantei

    7. Numarul de identificare a rezistentei de transportare a anvelopelor

    8. Indexul de viteza

    9. Anvelopa fara camera

    10. Data fabricatiei

    11. Indicator de uz (1,6 mm)

    12Marcare speciala pentru anvelope cu o rezistenta mai mare de transportare

    13. Indicii despre rezistenta cauciucurilor de iarna sau pentru toate sezoanele

     

    Exemplu: Dimensiunea 185/60 R 14 82 H, unde:

    185 – latimea anvelopei in milimetri

    60 – raportul inaltimii profilului fata de latimea anvelopei

    R – anvelopa radiala

    14 – diametrul jantei

    82 – indice de greutate

    H – indice de viteza

     

    Cam acestea sunt informatiile de care aveti nevoie pentru a comanda cauciucuri.

     

    Aveti mai jos tabelul indicilor de viteza si echivalenta acestora in km/h:

    L- max. 120 km/h

    M – max. 130 km/h

    N – max. 140 km/h

    P – max. 150 km/h

    Q – max. 160 km/h

    R – max. 170 km/h

    S – max. 180 km/h

    T – max. 190 km/h

    U- max. 200km/h

    H – max. 210 km/h

    V – max. 240 km/h

    W – max. 270 km/h

    Y – max. 300 km/h

    ZR – peste 240 km/h

     

    Este foarte important sa respectati acesi indicatori de viteza, deoarece anvelopele sunt fabricate pentru anumite viteze. Cumpararea unui cauciuc trebuie facuta in functie de viteza medie cu care conduce soferul si a puterii motorului. De exemplu, daca o anvelopa este marcata cu indicele S-max. 180 km/h, iar soferul obisnuieste sa conduca masina cu 200 km/h, atunci aceasta se va uza mult mai repede. In cazul nerespectarii acestui indice vor aparea denivelari pe suprafata laterala a cauciucului ce vor conduce la deteriorarea acestuia. In plus, puteti risca, din cauza cresterii presiunii, sa ajungeti la explozia cauciucului, daca viteza de rulare este mai mare decat cea recomandata de indice.

     

    Puteti vedea pe anvelopa un marcaj cu litera E- indicele standardului european de securitate. Sau DOT (Department of Transportation)- marcaj ce corespunde standardelor americane. Pe unele pneuri puteti gasi ambele marcaje. Acest lucru se datoreaza faptului ca multe fabrici produc cauciucuri atat pentru Europa cat si pentru continentul american.

     

    Marcajul “M+S” - “Mud(noroi)+Snow(zapada) indica faptul ca anvelopele pot fi utilizate pe timp de iarna

     

    Puteti intalni si marcaje “AW”- Any Weather – orice tip de vreme sau “AS”- All Season-toate anotimpurile. Sau pentru a indica destinatia anvelopelor, companiile pot folosi simboluri de tipul fulgilor de nea, soarelui sau stropilor de apa.

     

    Pe talonul cauciucului este trecut un indice de greutate care arata greutatea maxima suportata de un cauciuc atunci cand e condus cu viteza maxima admisa.

     

    In tabelul de mai jos aveti indicii de greutate si sarcina admisibila.

     

    LI   kg   LI   kg    LI  kg

    50 190 71 345 92 630

    51 195 72 355 93 650

    52 200 73 365 94 670

    53 206 74 375 95 690

    54 212 75 487 96 710

    55 218 76 400 97 730

    56 224 77 4 12 98 750

    57 230 78 425 99 775

    58 236 79 437 100 800

    59 243 80 450 101 825

    60 250 81 462 102 850

    61 257 82 475 103 875

    62 265 83 487 104 900

    63 272 84 500 105 925

    64 280 85 515 106 950

    65 290 86 530 107 975

    66 300 87 545 108 1000

    67 307 88 560 109 1030

    68 315 89 580 110 1060

    69 325 90 600 111 1090

    70 335 91 615 112 1120

     

    Varsta cauciucului

    Pe cauciuc se poate identifica un cod din trei cifre care indica luna si anul fabricatiei. De exemplu: 129 = luna decembrie 1999. Pneurile produse pana in anul 2000 au marcajul format din trei cifre, primele doua indicand luna, iar ultima anul de fabricatie, pana in 2000. Cele fabricate incepand cu anul 2000 au marcajul compus din 4 cifre.

     

    Pneurile au ca termen de garantie pentru exploatare si pastrare, in mediu 5 ani de la data de fabricare, in functie de producator. Este adevarat ca anvelopele pot fi utilizate si dupa aceasta perioada , insa depinde de starea acestora. Insa, un pneu, poate fi utilizat maximum 10 ani, tinand cont de starea tehnica a acestuia. Producatorii mari, precum “Michelin”, Bridgestone” sau “Good Year” ofera termene de garantie de pana la 10 ani.

     

    Inca un lucru de care trebuie sa tineti cont pentru ca anvelopele dvs sa aiba o viata cat mai lunga este presiunea aerului din interiorul acestora, care trebuie sa se mentina la nivelul corect. In cazul in care un cauciuc este umflat prea tare, acest lucru va duce la uzura sa neregulata si rapida.

    Daca nu este umflat la presiunea corecta, se poate ajunge la deteriorarea cauciucului si chiar la accidente.

     

    Comentarii (7)

    add_comment
    • superdrac

      care va sa zica producatorii de anvelope incurajeaza soferii sa depaseasca limita de viteza.Ce rost are sa iti echipezi masina cu niste cauciucuri de mare viteza ,daca tu trebuie sa conduci cu maxim 130 km/h pe autostrazi? 14/08/2009 | Raspunde

    • Marius

      Da chiar ca esti super drac. Vorbesti numai ca sa arati ca poti vorbi chiar daca nu ai de zis nimic, doar sa te legi de cineva.
      E o prostie ce zici. Cu anvelopa respectiva poti sa mergi si pe autostrada din Germania, unde limitarea de videza e limitata la sectiuni limitate ale autostrazii.
      De asemenea poti sa folosesti cauciucurile si in afara drumurilor publice. Sa zicem ca ai un teren mai mare, il ingradesti, pe care ccontruiesti tu o pista si mergi cu loganul tau tunat cu 300-350 km/h. Este perfect legal. 14/08/2009 | Raspunde

    • iou

      De ce sa se uzeze neregulat o anvelopa umflata mai mult decat este recomandat?! Inteleg uzura mai rapida, dar nu stiu de ce ar fi neuniforma... 14/08/2009 | Raspunde

    Vezi toate comentariile

    • vali focsani

      se uzeaza neuniform deoarece cauciucul umflat prea tare cedeaza(face galme mai pe romaneste)prin ruperea firelor din structura lui de rezistenta.MARIUS,halal exprimare:unde limitarea de videza e limitata la sectiuni limitate ale autostrazii.... 14/08/2009 | Raspunde

    • mihai

      In Germanya este limita de viteza doar pe anumite portiuni de autostrada..!!!,dar in rest unde nu intalniti indicatoru exp.max 130km/h...sau mai putin..limita este de 300km/h...

      Si de anvelope ce sa zic traiasca michelin si bridgestone..si restu pe langa ei :)
      14/08/2009 | Raspunde

    • george

      Pneul cu presiune prea mare nu se mai ,,sprijină" pe toată suprafaţa de contact ci doar pe creastă; invers, la presiune prea mică se sprijină doar pe marginile suprafeţei de contact. Acolo va fi uzura mai mare. De-aici ,,uzura neuniformă". 15/08/2009 | Raspunde

    • PT SUPERDRAC

      Mai citeste o carte, mai iesi si tu din caza. 18/08/2009 | Raspunde

    Adauga comentariul tau

    • Nume: Adresa de email: Cod: Ma abonez la newsletter-ul Auto.ro

    • Comentariul tau: