rss

Cum sa interpretam rezultatele testelor de siguranta in caz de rostogolire

  1. 21/09/2009
  2. Tags: cuma sa...
    Vezi toate fotografiile (1)

    Cred ca stim cu totii ca masinile din ziua de astazi sunt cu mult mai sigure din toate punctele de vedere. Insa punctajul obtinut de un model la testele de siguranta face diferenta intre masini ale aceleiasi clase.

    Cand vine vorba de teste de siguranta, exista doua organizatii care tin scorul: National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), care loveste vehiculele de un corp solid static si Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), care realizeaza teste cu ajutorul unui corp deformabil care se retracteaza in momentul coliziunii. . Ambele organizatii au inceput sa se intereseze de siguranta automobilelor inca din anii 1960, atunci cand publicul a devenit mai constient de acest aspect, ca reactie la aparitia cărţii “Unsafe at Any Speed” (Lipsit de siguranta indiferent de viteza), in care autorul Ralph Nader a dezbatut problemele de securitate asociate cu Corvair Chevrolet.

     

    In prezent, NHTSA este singurul grup care efectueaza testele de rostogolire. Agentia Federala a inceput initial sa atribuie vehiculelor un rating de rostogolire bazat pe un calcul matematic care lua in considerare greutatea, latimea si centrul de greutate pentru a crea o probabilitatea statistica a unui vehicul care se rostogoleste. Masuratoarea, pe care NHTSA a numit-o “the Static Stability Factor” (Factorul static de Stabilitate), a fost criticata pe scara larga pentru ca nu a simulat o situatie reala care ar provoca rostogolirea unui vehicul.

    In 2004, NHTSA a inceput sa utilizeze si un test dinamic pentru cazurile de rasturnare/rostogolire, iar rating-ul actual este rezultatul combinarii ambelor teste: statice si dinamice (desi o pondere mai mare o au tot cele statice). Testul dinamic se face cu un vehicul greu care simuleaza o incarcatura de cinci pasageri si un rezervor plin de gaz. Vehiculul este condus astfel incat sa simuleze o schimbare de banda in ultimul moment, iar instrumentele sa masoare miscarea anvelopelor. In cazul în care doua dintre cauciucuri se ridica la cel putin 5 cm de asfalt simultan, atunci se considera ca masina se afla in momentul care precede rasturnarea/rostogolirea.

     

    Unele dintre modelele anului 2004, toate modelele anului 2005 si cele care au urmat au fost evaluate utilizand rezultatele celor doua masuratori, statice si dinamice. Ratingurile NHTSA pentru rostogolire sunt urmatoarele:

     

    5 stele = 10% si mai putin risc de rostogolire

    4 stele = 10-20% risc de rostogolire

    3 stele = 20-30% risc de rostogolire

    2 stele = 30-40% risc de rostogolire

    1 stea = 40% sau mai mult risc de rostogolire

     

    Datele NHTSA sugereaza ca peste 90 la suta din vehiculele implicate in accidente mortale prin rasturnare/rostogolire s-au datorat unor manevre de rutina (mergand drept sau antrenandu-se intr-o curba). In acest sens NHTSA recomanda anumite norme de precautie simple:

     

    Reduceti viteza.

    Accidentele mortale prin rostogolire sunt cauzate in general de viteze mari, mult mai mult decat celelalte tipuri de accidente. Aproximativ 40 la suta din accidentele prin rostogolire implica viteza excesiva. In plus, aproape trei sferturi din rasturnarile mortale au avut loc acolo unde limita de viteza era de 90 km/h sau chiar mai mare.

     

    Nu consumati alcool cand urcati la volan.

     

    Fiti de doua ori mai pridenti pe drumurile de tara.

    Drumurile rurale tind sa fie nesemnalizate si fara bariere. Atunci cand un vehicul parcurge un drum de tara, se poate rasturna in cazul in care loveste un sant sau o denivelare, sau se poticneste intr-un sol moale. Aproape trei sferturi din rasturnarile fatale se petrec in zonele rurale.

     

    Purtati centura de siguranta.

    Desi pare evident, cel mai bun mod de a evita moartea intr-o rostogolire este sa porti centura de siguranta. 72% din persoanele decedate in accidentele prin rostogolire nu le purtau la acel moment. Centurile de siguranta au un rol mai important in rostogoliri decat in alt tip de accidente, deoarece cele mai multe persoane mor in urma faptului ca sunt aruncate din vehicul.

     

    Profitati de avantajul noilor tehnologii.

    Conform unui nou raport preliminar NHTSA, avand controlul electronic al stabilitatii (ESC), acesta poate reduce accidentele fatale cu 30% si cu 63% in cazul SUV-urilor. Asa ca, daca sunteţi in curs de achizitionare a unui vehicul nou, alegeti unul care sa aiba astfel de sisteme in dotarea standard sau ca optionale.

     

    Atentie la conditiile meteo:

    O vreme rea este egala cu risc mai mare de accident. Aveti grija la drumurile cu gheata sau, cel mai bine, evitati-le. Fiti mai atenti pe carosabil umed si verificati presiunea in roti in zilele toride.

     

     

    Vizualizari: 2270