rss

Siguranta copilului in autovehicul: intre inconstienta si necunoastere

  1. 17/09/2014
    Vezi toate fotografiile (2)

     

    Cele mai mari greseli facute de parinti si modul in care pot fi evitate

    Incepand cu sfarsitul lunii septembrie 2014, conducatorii auto care nu transporta copiii cu dispozitive de fixare in scaune speciale omologate vor suporta consecintele legii. Amenda aplicata in acest caz este cuprinsa intre 360 si 450 lei, la care se adauga 3 puncte de penalizare.

    Desi aceste prevederi existau si inainte de modificarea OUG nr.195/2002 privind circulatia pe drumurile publice prin Ordonanta nr.21/01.09.2014, nu exista posibilitatea ca soferul sa  fie direct sanctionat pentru nerespectarea acestora.

    Poate vi se pare un mod rece si prea “politienesc” felul in care imi pornesc pledoaria pentru utilizarea scaunelor auto pentru copii, dar poate ca atunci cand incepe sa ne “usture la buzunar” parca reflectam mai bine asupra consecintelor devastatoare “neutilizarii” unor astfel de sisteme de siguranta. Principiul “mie nu mi se poate intampla” nu este unul sanatos.

    Haideti sa o luam pas cu pas. Care sunt cele mai mari greseli pe care le fac parintii cand isi transporta copiii in autovehicul? Si voi incepe cu noua modificare adusa legislatiei privind circulatia pe drumurile publice.

    1.             Din lege intelegem (mai nou) ca doar copiii avand varsta mai mica de 3 ani trebuie retinuti in scaune auto, iar ceilalti (pana in 12 ani sau avand o inaltime de maximum 150 cm) trebuie asigurati in centurile de siguranta ale masinii. Ma intreb acum, de ce oare in manualele autovehiculelor scrie negru pe alb ca centurile sunt proiectate numai pentru adulti? Rationamentul este simplu si tradus in termeni comuni inseamna ca  centurile masinii (in cazul unui copil) nu vor mai trece peste solduri, ci peste abdomen, iar centura transversala va trece peste gatul acestuia. In cazul unui impact, organele interne ale acestuia vor fi zdrobite, iar gatul se va rupe. Asa ca iar ajungem la scaunele auto. In Uniunea Europeana, regulile sunt mult mai stricte in sensul ca un copil avand sub 135 cm trebuie retinut in autovehicul cu ajutorul unui scaun auto, intre 135 si 150 cm se impune utilizarea unui inaltator care se prinde in centurile de siguranta ale masinii, iar peste 150 cm parintele este obligat sa isi asigure copilul cu centurile autovehiculului. Asa ca prima greseala, ar fi sa spunem DA utilizarii centurilor de siguranta ale autovehiculului in cazul unui copil avand inaltimea sub 150 cm.

    2.             Utilizarea unui scaun auto “din cand in cand”. Suna ciudat, nu? Dar exista parinti care gasesc scuze precum: “merg pana la coltul strazii” sau “nu-i place sa stea in scaun” sau “s-a plictisit copilul si l-am luat putin in brate”.  “Wrong approach” ar zice americanul. Statisticile spun ca 40% dintre accidentele rutiere se petrec pe distante scurte.

    3.             Utilizarea unui scaun auto second hand. Donatia facuta de o ruda sau un prieten suna a “economie la buget”. Gresit din nou. Nu ne gandim la buzunar cand este in joc siguranta puiului nostru. Sunt lucruri pe care nu le cunosti despre acest scaun vechi. Astfel, exista posibilitatea sa faca parte dintr-un lot “rechemat”, chiar daca vorbim si despre un brand supercunoscut (se intampla si la case mai mari). Se poate sa fi fost implicat intr-un accident si, chiar daca arata bine, poate prezenta vicii ascunse (deci nu mai este sigur) sau este mai vechi de 6 ani de la data producerii sale (da, acesta este termenul de expirare pentru scaunele auto) sau ii lipsesc anumite piese sau curelele sunt putin deteriorate sau…  sau... Toate acesta reprezinta un atac la siguranta copilului tau.

    4.             Scaunul auto nu este instalat in masina in mod corect. Statisticile sunt infioratoare: 3 din 4 scaune auto nu sunt instalate in mod corect. De ce? Pentru ca noi parintii ne consideram atoatestiutori si ignoram manualul de utilizare aruncandu-l.

    5.             Nu securizam copilul in mod corect in scaunul auto. Iata cateva sfaturi utile (tot de prin manualele de utilizare):

    a.             Prinde copilul in centurile scaunului, asigurandu-te ca acestea nu sunt rasucite.

    b.            Tensioneaza centurile cat mai ferm de pieptul copilului (dar fara sa il deranjeze) si ai grija ca centura sa nu ii treaca peste abdomen ci peste solduri.

    c.             Iata si un truc: centurile sunt tensionate corect daca nu vei reusi sa ciupesti cu 2 degete materialul din care sun fabricate.

    6.             Utilizarea scaunului auto in masina fara a-l securiza cu centurile acesteia. Sa nu facem confuzie: un copil prins in centurile unui scaun auto, care la randul sau nu este prin in centurile autovehiculului, este a fel de expus ca un copil care nu ar utiliza vreodata vreun astfel de sistem de siguranta.

    7.             In masina imi tin copilul in brate. Poate ni se pare mai sigur, dar sa vedem ce zic specialistii: “80% dintre accidentele mortale se petrec la viteze care depasesc  80 km/ora. Forta de impact pe care o resimte corpul unui copil de 10 kg la un accident produs la o viteza de 50 km/ora este de 300 kg forta.”  “No comments!” de data aceasta.

    8.             Asezarea unui copil pe locul din dreapta soferului. Cel mai sigur loc pentru un copil este intr-un scaun auto omologat, adaptat varstei si greutatii sale. Si nu uita sa dezactivezi airbag-urile laterale (daca aveti masina full-option). Airbag-urile sunt concepute sa reduca leziunile in cazul unui adult, dar in cazul unui copil pot afecta grav gatul si si capul acestuia, mai ales in cazul scaunelor pozitionate in sens invers.

    9.             O alta greseala frecventa este intoarcerea copilului cu fata in sensul de mers al masinii prea devreme. Copiii mici  au centrul de greutate in zona capului (de aceea par a fi disproportionati) si gatul fragil. In cazul unei coliziuni, capul copilului este proiectat in fata brusc si in mod violent, rezultand grave leziuni ale coloanei vertebrale, pana la cedarea acesteia. 

    10.          Mutarea copilului dintr-un scaun auto intr-un inaltator mai devreme de varsta de 3,5 sau 4 ani. Specialistii spun ca utilizarea unui inaltator se impune in cazul unui copil care are cel putin 135 cm inaltime, din aceleasi considerente evocate si mai sus.

    Si lista poate continua. Dragostea fata de copilul tau inseamna protectie. Si a-l proteja este un alt mod in care ii poti spune “te iubesc!”.

    Noi, Chicco Romania, suntem alaturi de voi toti, in calitate de parinti la randul nostru, si dorim sa iti oferim tot ce este mai bun pentru puiul tau. Asa ca lansam campania “Cu Chicco de calatoresti/Amenda sigur nu primesti” si iti punem la dispozitie toate informatiile necesare modului in care iti poti alege scaunul auto. Scrie-ne, telefoneaza-ne, viziteaza-ne. Nicio intrebare nu va ramane fara un raspuns pertinent.

    Nu uita: Alege sa fii un parinte responsabil.

     

     (ADVERTORIAL)

    Vizualizari: 1879
    Peugeot 308

    Peugeot 308

    Pret: 8.500 EUR, An: 2016, Kilometri: 203.500 detalii »

    Toate anunturile »