rss

Piata auto a inregistrat o evolutie pozitiva continua in ultimele 9 luni

  1. 17/10/2014
    Vezi toate fotografiile (1)

    Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule (autoturisme si vehicule comerciale) inregistreaza, dupa 9 luni din 2014, o crestere de 26,8% fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit unui comunicat transmis de APIA. In interiorul acestei cresteri, autoturismele au inregistrat o evolutie de +27%. Aceeasi evolutie pozitiva se remarca si pe plan European, principalele tari inregistrand cresteri ce consolideaza un tren ascendant pentru 2014 (datele dupa 9 luni fiind: Franta +2,1%, Germania +2,9%, Italia +3,6%, Spania +17,2%, UK +9,1%).


    In Romania, in continuare vanzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, acestea reprezentand 71% din volumul total inregistrat pe primele 9 luni din 2014. In interiorul acestei valori medii anuale, APIA remarca faptul ca ponderea achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a scazut de la 41% in luna mai la 31% in luna septembrie.


    Inmatricularile de autoturisme rulate au scazut cu cca. 3,9% (6.500 unitati) comparativ cu aceeasi perioada din 2013. Cu toate acestea, volumul lor (cca. 160.000 unitati in 2014) ramane ridicat comparative cu cel au autoturismelor noi (cca. 3 ori mai mare), desi in scadere fata de situatia din 2013 (cand la 9 luni raportul a fost de 4 rulate la unul nou).


    Dupa 9 luni din 2014, APIA remarca o productie de 287.413 de autovehicule, cu 6,7% mai putin decat in perioada similara din 2013. Dintre acestea, 244.072 unitati (85%) sunt produse de catre Dacia, 43.336 (15%) de catre Ford si 5 unitati de catre Roman Brasov. Volumele cele mai mari dupa 9 luni le-au inregistrat Dacia Duster (119.443 unitati, din care 17.766 in luna septembrie), urmata de Dacia Logan (61.043 unitati, din care 5.472 unitati in septembrie), Ford B-MAX (43.336 unitati, din care 4.781 in septembrie), Dacia Sandero (32.951 unitati) si Dacia Logan MCV (20.675 unitati).


    Au fost exportate in luna septembrie 2014 un numar de 34.181 unitati, ceea ce face ca dupa noua luni din 2014 sa consemnam un export total de 266.352 unitati, adica o scadere de 2,1% fata de perioada similara din 2013. Cel mai exportat model dupa 9 luni din 2014 este Dacia Duster (114.019 unitati), urmat de Logan (51.179 unitati) si Ford B-MAX (43.316 unitati).


    Cu un volum total de 9.128 unitati in luna septembrie, APIA remarca faptul ca, fata de luna similara a anului trecut, s-a inregistrat o crestere cu cca. 12% a vanzarilor, ceea ce faca ca, la un volum total de 73.602 unitati dupa 9 luni din 2014, sa se inregistreze o crestere fata de aceeasi perioada din 2013 de 26,8%, situatie datorata in special autoturismelor, care au inregistrat +27% (+28,1% cele autohtone si +26,5% cele din import).


    La autoturisme, topul pe marci dupa 9 luni din 2014 este condus de catre Dacia, cu 20.213 unitati vandute (32,9% din total), urmata de Volkswagen (6.369 unitati/10,4%), Skoda (5,752 unitati/9,4%), Ford (4.365 unitati/7,1%), Renault (4.188 unitati/6,8%) si Opel (2.786 unitati/4,5%).


    In ceea ce priveste topul pe modele, Dacia Logan este cel mai bine vandul model in luna septembrie (dar si dupa 9 luni din 2014), urmat de Dacia Duster, Volkswagen Golf, Skoda Octavia si Dacia Logan MCV.


    Analizand segmentarea pe clase, situatia la noua luni arata faptul ca majoritatea segmentelor (in special cele de volum, respective B si C) inregistreaza cresteri importante (peste 30%), scaderi consemnandu-se pe segmentele cuprinzand autoturisme aflate in gama de pret superioara (Executive -8% si Sport -38%).


    In functie de tipul de combustibil, dupa noua luni din 2014, motoarele diesel au o pondere de 55,3%, in crestere fata de 2013, cand aceasta era de 52,9%. Se mentine numarul de 8 marci si respective 7 modele din primele 10 care au o pondere a vanzarilor cu motorizari diesel peste ponderea media a vanzarilor totale (55,3%), unele modele avand ponderi ale motorizarii diesel care depasesc 75% din vanzarile totale ale respectivului model.


    APIA concluzioneaza, consemnand un numar neintrerupt de 15 luni consecutive (din iulie 2013) de crestere fata de lunile similar din anul precedent. Totusi, aceste volume nu inseamna in mod automat si cresterea afacerilor, daca ne uitam si la datele comunicate de catre Institutul National de Statistica. Conform INS, cresterea cifrei de afaceri in comertul cu autovehicule dupa 8 luni din 2014 era de numai 4,8% fata de aceeasi perioada din 2013 (fata de +29% cat a fost cresterea numarului de unitati vandute).


    Pe de alta parte, autovehiculele rulate importate continua sa intre in numar important (de 3 ori mai mare decat cele noi) in parcul national, in conditiile in care nefiscalizarea comertului cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite etc.) ramane un subiect nerezolvat de ani de zile si care favorizeaza, in mod evident, importul de autovehicule rulate in detrimentul celor noi.


    Fata de recenta atentionare a Comisiei Europene adresata Romaniei pentru depasirea limitelor emisiilor poluante in marile orase din tara, APIA atrage din nou atentia asupra necesitatii unui cadru legal care sa stimuleze in mod real achizitia de autovehicule care incorporeaza tehnologii avansate (emisii reduse de CO2, electrice, hibride sau care folosesc combustibili alternative), orientate catre eficienta si protectia mediului deoarece acestea polueaza mai putin sau deloc, contribuind totodata si la cresterea gradului de siguranta rutiera. De asemenea, complementar, sunt necesare masuri eficiente de limitare a evaziunii fiscal din domeniul comertului cu autovehicule rulate.

     

    Vizualizari: 1967