rss

Odat.ro analizeaza modificarile propuse pentru Codul Rutier 2016

  1. 15/03/2016
    Vezi toate fotografiile (1)

    In Romania Codul Rutier este schimbat prea des, iar schimbarile nu sunt intotdeauna inspirate. Ambiguitatea, exprimarea neclara in textele de lege si inconsecventa sunt motive pentru care Codul Rutier creeaza mai mult confuzie decat reuseste sa aduca ordine pe strazile din Romania. Juhasz Sebastian, administratorul www.Odat.ro, site dedicat celor care doresc sa obtina permisul de conducere, analizeaza schimbarile de cod rutier si discuta cum ar arata un Cod Rutier Eficient.
     
    I: Odat.ro este in permanenta la curent cu modificarile de Cod Rutier si modul in care acestea ii afecteaza pe cei care doresc sa obtina permisul de conducere. In ce masura schimbarile de Cod Rutier afecteaza viitorii soferi sau pe cei care abia au obtinut permisul?

    J.S: Codul Rutier afecteaza toti soferii, este normal. Din acest motiv se discuta mult pe marginea oricarei modificari de Cod Rutier. In ceea ce priveste doritorii de permis, acestia au nevoie sa li se prezinte o versiune de Cod Rutier simplificat si sunt in permanenta indusi in confuzie de frecventa modificarilor de legislatie rutiera. Multi viitori soferi invata dupa carti de legislatie neactualizate fara sa isi dea macar seama.

    I: Este nevoie de un numar atat de mare de schimbari de Cod Rutier?

    J.S: Clar este nevoie de schimbari. Situatia din trafic arata clar ca avem multe de facut pana sa ajungem la un nivel de civilizatie pe care il intalnim pe drumurile din afara tarii. Cu toate astea, vedem mult prea des modificari de-a dreptul aberante sau modificari care nu se pot aplica in situatia reala de pe strazi.

    I: Un exemplu de astfel de modificari?

    J.S: Sunt multe despre care putem vorbi, chiar printre cele mai recente schimbari de Cod Rutier. Un exemplu despre care chiar imi doream sa vorbesc este cel al distantei dintre autovehicule. In teorie, modificare care propune sa pedepseasca acest comportament este una buna. In practica, se intalnesc des situatii in care soferii sunt fortati sa circule in coloana din cauza unui autoturism care se deplaseaza mult sub viteza regulamentara. Traficul intens sau geografia unor portiuni de drum nu permit depasirile. In aceste conditii cine primeste amenda? Soferii care nu respecta distanta de siguranta sau soferul care circula cu mult sub limita de viteza?

    Alta modificare pe care nu o consider deloc vitala este interzicerea unor actiuni precum demararea in tromba, semnalele luminoase si claxonul folosit cu scopul de a atentiona alti participanti la trafic. Demararea in tromba nu este un pericol pentru participantii la trafic, iar claxonul si semnalele luminoase sunt un raspuns natural la intalnirea cu un sofer care incurca traficul, fie circuland sub limita de viteza legala, fie prin manevre riscante, prost gandite, actiune care are rolul de a atentiona soferul din fata ca nu respecta legea.

    Se mai poate discuta in acest context al schimbarilor deloc importante sau relevante de Cod Rutier, despre problema mersului pe trotuar care de multe ori este singura optiune si nu are de-a face deloc cu un comportament agresiv.
    Din categoria modificari aberante trebuie mentionata cea legata de mersul cu spatele in scopul intimidarii participantilor la trafic. Nu am intalnit niciodata o astfel de situatie si nu cred ca sunt singurul.

    I: Ce parere aveti despre masura care permite viitorilor soferi sa dea de mai multe ori proba practica, fara a relua proba teoretica?

    J.S: Aceasta este o modificare cu care nu sunt absolut deloc de acord. Masura, introdusa in Octombrie 2015, a bucurat multi viitori soferi insa entuziasmul se opreste la acestia. Soferii cu experienta si chiar instructorii auto au protestat impotriva modificarii pentru ca examenul teoretic este cel mai important test al cunostintelor unui viitor sofer. Fara cunostinte teoretice este foarte greu sa te astepti ca un proaspat sofer sa se comporte corect in trafic. Problemele de coruptie ar putea face posibil sa obtii permisul de conducere fara sa intelegi nici macar codul rutier simplificat, cu atat mai putin textele de lege ambigue.

    I: Care sunt modificarile de Cod Rutier pe care le considerati esentiale?

    J.S: Consider ca modificarile ce vizeaza soferii care incurca traficul fie din neatentie fie din imprudenta si chiar nesimtire sunt binevenite. Interzicerea circularii pe alta banda decat prima banda cu viteza prea mica, oprirea neregulamentara pe banda dreapta atunci cand se poate vira la dreapta la culoarea verde a semaforului, franarea brusca dupa depasire la revenirea pe banda, toate acestea sunt modificari cu care sunt in totalitate de acord si care consider ca ar fi trebuit sa vina chiar mai devreme. Problema este aplicarea sanctiunilor. Astfel de situatii le intalnesti in fiecare oras, oriunde in tara. Cine poate verifica aplicarea acestor legi?

    I: Exista modificari de Cod Rutier care nu exista inca in legislatie, dar pe care le considerati absolut necesare?

    J.S: Consider ca este foarte important ca fiecare lege sa fie in primul rand formulata intr-un mod care nu poate fi interpretat, pentru a se impiedica orice tip de abuz. O versiune ideala a legislatiei ar fi un Cod Rutier care nu are nevoie de explicatii suplimentare. In aceasta versiune ideala, amenzile ar fi de cateva ori mai mari pentru depasirea limitei de viteza, consum de alcool sau neacordarea de prioritate. Ar trebui sa fie la fel de aspru pedepsiti si pietonii care se fac de mult prea multe ori vinovati de accidente cu consecinte grave, asa cum se vede in acest infografic, pentru ca nu au cunostinte de Cod Rutier sau se considera mai presus de aceste legi.

    Pentru a proteja soferii in situatiile in care pietonii cauzeaza accidente traversand neregulamentar sau dand dovada de un comportament imprevizibil, consider ca ar fi ideal sa se impuna instalarea camerelor de bord dupa modelul din Rusia. Ar putea creste simtitor si amenzile pentru vorbitul la telefon fara handsfree sau fara car kit instalat. Ma confrunt mult prea des cu soferi care incurca traficul si chiar pun in pericol pietonii si ceilalti soferi pentru ca sunt neatenti, conducand cu telefonul la ureche.

    I: Care credeti ca este cea mai mare problema in situatia actuala de trafic din Romania?

    J.S: Una dintre cele mai mari probleme in trafic sunt soferii needucati. Lipsa de educatie se vede imediat in comportamentul la volan. Este motivul pentru care consider ca introducerea nivelului minim de studii (BAC-ul) pentru obtinerea permisului ar fi o schimbare de legislatie binevenita.

    I: In incheiere, despre propunerea de lege care ar permite cumpararea punctelor de penalizare, reducand riscul de suspendare a permisului, ce parere aveti?

    J.S: In ceea ce priveste acest subiect parerile sunt impartite din motive evidente. Daca privim situatia din punct de vedere strict subiectiv, este normal sa ne bucuram de varianta de a scapa de punctele acumulate pentru micile contraventii de care aproape orice sofer se face vinovat. Dar ce se intampla cand soferi de 18-19 ani care nu au ajuns la nivelul de maturitate necesar pentru a se auto-tempera si care dispun de portofelul parintilor primesc aceasta alternativa? Practic, daca o astfel de lege este aprobata, va creste intr-un mod tragic numarul de accidente, mai ales in randul tinerilor. Viteza excesiva, comportamentul agresiv in trafic care sunt si in momentul actual o problema mare pe strazile din Romania ar transforma situatia din trafic intr-un adevarat haos. Practic, soferii cu bani si-ar "cumpara" soselele. NU acestei legi. Viata are prioritate!


    Advertorial!

    Vizualizari: 4226