rss

Anul legendelor: modelele Opel Ascona si Manta implinesc 50 de ani

  1. 09/03/2020
    Vezi toate fotografiile (1)

    In 1970, Opel a revolutionat clasa de autovehicule de dimensiuni medii. Opel Ascona a fost prototipul unei limuzine sport placute la condus, cu console scurte si manevrabilitate excelenta. Modelul Ascona a atras toate privirile intr-o varietate de forme: ca limuzina sport cu 2 usi, limuzina cu 4 usi sau ca primul station wagon life-style. Elegantul coupé Manta avea aceeasi tehnologie ca modelul Ascona, facandu-l accesibil pentru o baza larga de clienti. Cu acest model, marca germana a adus pe piata inca o masina de vis, la numai doi ani dupa Opel GT.
    Ascona si Manta au urmat modelul GT dincolo de oceanul Atlantic si au fost vandute cu succes in SUA: o cariera internationala realizata de doar cateva modele Opel. In prezent, acestea sunt piese foarte cautate de colectionari.
    Opel sarbatoreste aceste masini legendare in 2020, iar fanii se pot alatura. Distractia incepe cu deschiderea sezonului de raliuri si evenimentul „Bodensee Klassik” (7 - 9 mai). La start vor fi prezente cate sase reprezentante ale primei generatii de modele Ascona si Manta. Deschiderea va fi urmata, pe 28 iunie, de un eveniment major, la care vor participa aproximativ 100 de exemplare ale modelelor Ascona si Manta A: expozitia de autovehicule clasice „Klassikertreffen” din Rüsselsheim. La aceasta petrecere aniversara sunt asteptati in jur de 30.000 de vizitatori si vor fi prezente numeroase cluburi Opel. Un alt eveniment important va fi reuniunea din perioada 25 - 27 septembrie organizata de Manfred Henning, colectionar si expert in materie de autovehicule Manta. Iar locul nu putea fi mai potrivit - localitatea Timmendorfer Strand de pe coasta Marii Baltice, exact acolo unde modelul Manta a fost prezentat pentru prima data presei exact acum 50 de ani.
    Opel a inceput anii 1970 cu o ofensiva de modele
    Modelele de dimensiuni medii care si-au facut debutul in 1970 se numeau Ascona si Manta. Ca limuzina cu doua usi sau cu patru usi, modelul Ascona era pozitionat exact intre Kadett si Rekord. Ascona a fost si un deschizator de drumuri: station wagon-ul Caravan a fost primul station wagon life-style compact. Cu modelul inrudit, varianta sport a autovehiculului Manta, Opel a patruns in acelasi timp pe piata in crestere a modelelor coupé sport, de familie. Șasiul, suspensia si sistemele de propulsie erau identice, ambele modele fiind echipate cu motoare cu patru cilindri ce dezvoltau o putere de la 60 la 105 cp.
    Ascona a fost castigatoare atat pe pietris, cat si pe asfalt; Walter Röhrl si copilotul sau, Jochen Berger, au castigat Campionatul european de raliuri din 1974, iar in 1975, la Raliul Acropole, au marcat prima victorie Opel in Campionatul mondial de raliuri. In 1982, Röhrl si Christian Geistdörfer au castigat Campionatul mondial de raliuri intr-un Ascona 400. Pana in martie 1975, au fost produse 691.438 de autovehicule Ascona A; in aceeasi perioada, au fost construite 498.553 de unitati Manta A.
    Modelul Manta si-a facut debutul la Timmendorfer Strand
    Varianta sport a modelului Manta si-a facut debutul in septembrie 1970, emblema manta ray fiind inspirata de fotografiile facute de exploratorul marin Jacques Cousteau. Prezentarea a avut loc in localitatea Timmendorfer Strand de pe coasta Marii Baltice. Pentru Opel, Manta a reprezentat un pas intr-un teritoriu nou. „Inainte ca un model existent sa para invechit, autovehiculul pe care il prezentam astazi completeaza gama noastra de modele si satisface o noua cerinta a pietei”, se spunea in comunicatul de presa din vremea respectiva.
    Modelul Manta sosea exact la momentul oportun. Coupé-urile atragatoare cu patru locuri erau extrem de populare. Individualitatea era foarte cautata, iar forma si liniile modelului Manta erau exact ceea ce cautau clientii. In primul an intreg de comercializare, din reprezentantele Opel au plecat 56.200 de autovehicule Manta; in total au fost produse 498.553 de unitati. Platforma, suspensia si motoarele erau partajate cu modelul Ascona. Un nou membru al familiei de sisteme de propulsie a fost modelul 1.6 de 68 cp si chiar de 80 cp in versiunea S.  Cel mai puternic motor al autovehiculului Manta a fost modelul 1.9 S cu patru cilindri de 90 cp, utilizat si pentru Opel Rekord.
    Gama Manta a inceput cu modelul 1.2 de 60 cp in 1972, urmat in luna noiembrie a aceluiasi an de modelul Manta Berlinetta, cu dotari de lux. Dotarile standard includeau volanul sport, luneta incalzita, faruri cu halogen, stergatoare de parbriz cu actionare electrica si capitonajul plafonului din vinil. Cei cinci ani de productie au fost imbogatiti cu numeroase variante speciale ale modelului: „Holiday”, „Plus”, „Swinger” si „Summer Bazar”, specificatii de lux combinate, cu preturi moderate. Modelul Manta GT/E, propulsat de un motor de 1,9 litri, cu o putere de 105 cp si injectie de carburant Bosch L Jetronic, a fost lansat in 1974. Tendinta catre ornamente mate in locul celor cromate a continuat in cazul modelului Manta GT/E. Ultimul model special a fost lansat in 1975, cu putin inainte de debutul modelului Manta B. Varianta „Black Magic”, avand la baza modelul GT/E, era vopsita integral in negru, cu dungi portocalii pe flancuri.
    Premiera modelului Ascona a avut loc la Salonul Auto de la Torino, in 1970
    In materie de echipamente si motoare, precum si ca dimensiuni, modelul Ascona (supranumit „perfectiunea economica de dimensiuni medii”) s-a pozitionat intre Kadett B si Rekord C, rol jucat anterior de versiunea luxoasa „Olympia” a modelului Kadett. Modelul Ascona a fost oferit initial sub forma de limuzina cu doua sau patru usi, in versiunea de baza, si niveluri de echipare de lux. Suspensia fata independenta includea arcuri elicoidale si amortizoare telescopice, iar puntea spate rigida continea doua brate longitudinale si o tija Panhard. Puterea era furnizata de un motor cu patru cilindri de 1,6 litri si 68 cp si o versiune S cu inalta compresie, de 80 cp. La fel ca motoarele cu patru cilindri mai mari ale modelului Rekord, sistemul de propulsie al modelului Ascona era echipat cu un arbore cu came „cih” (cam-in-head). In martie 1972, Opel a introdus o versiune de baza cu pret moderat, echipata cu un motor 1.2 OVH de 60 cp.
    O noutate foarte admirata din cadrul gamei de modele a fost Ascona Voyage. In loc de un station wagon clasic, varianta cu doua usi a modelului Caravan era un autovehicul de agrement cu spatiu pentru barca si bicicleta, un autovehicul pentru familii tinere si un precursor al modelelor station wagon populare in momentul de fata. Initial, Voyage a fost oferit doar in versiunea L: era in 1974, inainte ca o versiune mai putin luxoasa a modelului Caravan sa se alature gamei. In primavara anului 1971, gama de modele a fost extinsa cu Ascona 1.9S si Ascona SR. Modelul SR era propulsat de un motor de 1,6 litri, cu 80 cp, sau o unitate de 1,9 litri, cu 90 cp. Optiunea unei transmisii automate cu trei trepte de viteza produse de Opel a fost oferita pentru prima data pentru motoare mai puternice. Nivelul de echipare SR – o noutate pentru segmentul de piata al modelelor station wagon – era disponibil si pentru versiunea Voyage cu trei usi.
    Versiunea SR a modelului Ascona a avut ingredientele unui castigator. Walter Röhrl si Jochen Berger au concurat in Campionatul european de raliuri din 1974 cu o limuzina cu doua usi. La volanul modelului Ascona, prezentat de echipa Opel Euro Händler, Röhrl si Berger au castigat sase din cele opt runde cu un scor maxim inca neegalat de 120 de puncte. In 1975, cu putin timp inainte ca modelul Ascona A sa fie inlocuit cu generatia B, Röhrl si Berger au obtinut victoria la Raliul Acropole, prima victorie inregistrata de Opel in Campionatul mondial de raliuri.

    Vizualizari: 6819
    Peugeot 308

    Peugeot 308

    Pret: 8.500 EUR, An: 2016, Kilometri: 203.500 detalii »

    Toate anunturile »