rss

Viteza la volan

  1. 24/02/2010
  2. Tags: viteza
    Vezi toate fotografiile (1)

    Sofatul la o viteza mai mare decat cea admisa sporeste riscul accidentelor in doua moduri: limiteaza timpul de reactie si “sporeste” energia dezvoltata de masina (care poate fi disipata apoi intr-o coliziune). Ar trebui sa iei in considerare cazul in care merita sa risti.

     

    Acest lucru este demonstrat de matematica si fizica. Fiecare crestere a vitezei scade capacitatea de a reactiona la timp in fata pericolelor, pentru ca s-ar putea sa acoperi distanta pana la impact in mai putin timp decat iti este necesar pentru a reactiona. Timpul normal de reactie este, in medie, cuprins intre 0,75 secunde si 1,5 secunde.

    La o viteza de 50 km/h, parcurgi in 1,5 s - 20,82 m. iar la 90 km/h parcurgi 37,5 m. Atentie! Nu este vorba de distanta de franare, ci doar de viteza de reactie. Deci, la o viteza de 90 km/h, pana reactionam la aparitia unui pericol, masina parcurge o distanta de 37 m. Adica peste 8 lungimi de masina.

    Bineinteles, nu trebuie uitat faptul ca viteza de reactie se poate modifica, in sensul scaderii ei, in functie de dispozitia soferului (oboseala, consum de bauturi alcoolice, medicamente, varsta..) si in functie de ora la care conduci. Mai ales noaptea, cand acuitatea vizuala scade iar perceptia distantelor este puternic influentata de faruri si luminile ambientale.

    Majoritatea expertilor sunt de parere ca o viteza de 60 km/h, pe un drum neiluminat, este o viteza mult prea mare pentru a conduce in siguranta.

     

    O viteza crescuta inseamna, pe de alta parte, si o energie acumulata crescuta. Si pentru a intelege mai bine, iata un exemplu. Un vehicul cu o viteza de 50km/h, dezvolta la un impact, 75.000 kgf/cmp. La 90 km/h energia ajunge la 135.000 kgf/cmp. La impactul cu un copac, de exemplu, corpul uman loveste parbrizul cu cca 4000 kgf/cmp. (la 50 km/h). Daca ai putea alege viteza cu care sa lovesti un zid de caramida, presupunand ca acest lucru nu mai poate fi evitat, ai alege sa-l izbesti cu 10 km/h sau cu 100 km/h? Nu este greu sa te hotarasti, nu? Vitezele mai mari aduc, de asemenea, energie suplimentara. Mai multa energie stocata inseamna forte de lovire mai mari in cazul in care te izbesti de ceva.

     

    Daca te bazezi exclusiv pe franare, orice risc ai intalni pe distanta de reactie acesta devine deja o problema; nu poti reacţiona suficient de rapid pentru a-l ocoli. Acest lucru complica situatia mai ales pe timp de noapte, cand intunericul iti limiteaza vizibilitatea. Cand lumina farurilor intalneste in sfarsit eventualul risc, de obicei este mult prea tarziu pentru a-l evita.

     

    Un sofer care conduce preventiv ar alege o viteza de deplasare in trafic cat mai apropiata de limita admisa, fara a o depasi. In cazul in care in trafic ceilalti ruleaza la viteze mai mari poti merge pe partea dreapta si te poti da din calea lor. De asemenea, nu neglija sa mentii distanta regulamentara fata de masina din fata. Conducand cu viteza mare nu castigi mult timp. Nici macar pe autostrada. Diferenta de timp intre 100km/h si 130 km/h, pe distanta de 50 km, este de 7 minute. Oare merita?

     

     

    Vizualizari: 3339