rss

10 ani de Porsche Panamera: automobil sport, berlina de lux, pioner hibrid

  1. 02/05/2019
    Vezi toate fotografiile (13)

    Acum zece ani, Porsche lansa un nou segment de piata. Cu Panamera, producatorul de masini sport prezenta primul sau Gran Turismo in aprilie 2009.
    Ca nici o alta masina din clasa de lux, acest model imbina performanta pe care o asteptati din partea unui automobil sport cu luxul si versatilitatea unei berline. Cu toate ca Porsche planificase initial o productie de 20.000 de unitati pe an, Panamera a depasit cu mult asteptarile: peste 235.000 de masini au fost livrate pana acum.
    "Ca o platforma tehnologica pentru inovatii care au fost transferate ulterior pe alte modele, Panamera a jucat un rol semnificativ in modelarea ultimilor zece ani ai istoriei marcii", explica Michael Steiner, primul vicepresedinte al liniei de produse, astazi membru al Comitetul Executiv de Cercetare si Dezvoltare. "Cu variantele sale hibride de inalta performanta, Panamera este acum mai presus de orice un pionier pentru electromobilitate la Porsche". Cea de-a doua generatie de modele este fabricata in intregime in uzina Porsche din Leipzig si vine in trei variante de caroserie diferite. Thomas Friemuth a fost vicepresedinte al liniei de produse din mai 2018.

    Primul prototip Porsche cu patru locuri, bazat pe modelul 356
    Un Porsche pentru patru persoane - pe parcursul a mai bine de 70 de ani de istorie a companiei, inginerii Porsche au continuat sa revina la aceasta idee. În anii ‘50, ei au dezvoltat un model confortabil, cu patru locuri, pe baza celebrului 356. Type 530 avea un ampatament prelungit, portiere mai mari si un acoperis mai ridicat in spate. Alte modele au urmat, inclusiv un prototip cu patru usi bazat pe modelul 911 iar, in anii ‘80, variante prelungite ale modelului 928. Ferry Porsche a folosit una dintre acestea ca masina privata. În 1988, Porsche a facut o noua incercare cu modelul 989: coupé-ul cu patru usi a oferit spatiu pentru doua locuri in spate. Puterea de propulsie a fost furnizata de un motor frontal V8. Elemente de design de la 989 au fost ulterior incorporate in modelul 911 din generatia 993. La fel ca toate conceptele similare, insa, si 989 a ramas un prototip. Din motive economice, dezvoltarea sa a fost intrerupta la inceputul anului 1992.

    Mirage, Meteor si Phantom: unda verde pentru Panamera
    La inceputul noului mileniu, Porsche a efectuat studii de piata, a analizat concurenta si a decis sa dezvolte un hatchback cu patru usi. Trecerea la clasa de lux a fost, nu in mica masura, dorinta Presedintelui Comitetului Executiv, din acea vreme, Wendelin Wiedeking. Printre specificatii s-au numarat dinamica de condus remarcabila, conditiile generoase de spatiu si un aspect esential pentru Porsche. Michael Mauer, Vicepresedinte Style Porsche, adauga: "Am vrut sa construim o masina sport cu patru locuri, cu o linie aerodinamica accentuata a plafonului si hatchback". În timpul procesului de proiectare, au prins contur cele trei concepte "Mirage", "Meteor" si Phantom". Modelul de productie de mai tarziu avea cel mai mult in comun cu Mirage, conceptul cu aspect musculos. În final, s-au fost folosite elemente din toate cele trei variante - si s-a ales o noua denumire: Panamera, inspirata de cursa mexicana de anduranta "Carrera Panamericana".

    La inaltime in Shanghai: premiera mondiala intr-un lift
    Prima aparitie oficiala a modelului Panamera pe 19 aprilie 2009 a fost spectaculoasa: Porsche a invitat mass-media din intreaga lume la o conferinta de presa la etajul 94 al World Financial Center din Shanghai. Panamera a fost manevrata in pozitie verticala intr-un ascensor de marfa, cu ajutorul unui carucior construit special. 60 de persoane au trebuit sa ajute la incarcarea masinii, timp de cateva ore, in timp ce pentru ascensor a fost nevoie de un singur minut ca sa o urce la 400 de metri.

    Primul model Panamera - cunoscut intern sub numele de G1 - a stabilit noi standarde in clasa sa, datorita echilibrului intre sportivitate si confort. Si a fost incarcat cu inovatii: pentru prima data, un model de serie, de clasa lux, venea cu un sistem start stop. Modelul de top Panamera Turbo a introdus, de asemenea, suspensia pneumatica cu volum suplimentar de aer la cerere, precum si un spoiler spate reglabil si multidimensional. Gran Turismo a stabilit si directia pentru toate celelalte linii de modele Porsche, cu conceptul nou de afisare si de operare.

    Gama de versiuni a crescut rapid si constant, culminand cu o gama de motoare care ajungea de la 250 la 550 CP pe benzina, diesel si hibride, precum si cu tractiune spate si tractiune integrala. La inceput, motoarele V6 si V8 cu aspiratie naturala erau disponibile cu o transmisie manuala cu sase trepte. Majoritatea clientilor au optat pentru transmisia cu dublu ambreiaj Porsche (PDK), cu sapte trepte. Motoarele diesel si hibride au fost disponibile in combinatie cu o transmisie automata cu opt trepte.

    Varianta Executive cu ampatament extins - in special pentru clientii chinezi - a aparut ca parte a faceliftului din 2013. Motoarele au devenit mai puternice, dezvoltand pana la 570 CP. Panamera a fost extrem de importanta pentru Porsche: Gran Turismo a consacrat marca intr-un nou segment de piata - si a ajutat-o sa se ancoreze ferm pe piata chineza, aflata in crestere puternica.

    Cu totul noua: a doua generatie de modele incepand cu anul 2016
    Dezvoltarea celei de-a doua generatii Panamera (G2) a implicat mai multe fluxuri: in plus fata de un Gran Turismo cu ampatament standard si unul extins, o a treia varianta a fost dezvoltata pe aceeasi platforma: Sport Turismo. Începand cu anul 2017, conceptul de caroserie a adus mai multa versatilitate la clasa de automobile de lux. "Concept Sport Turismo" a fost prezentat pentru prima data la Salonul Auto de la Paris, in 2012. Foarte admirat la vremea respectiva, a fost un precursor al celei de-a doua generatii Panamera, care si-a sarbatorit premiera mondiala la 28 iunie 2016.

    G2 a fost chiar si mai sportiv si mai elegant, dar cu acelasi spatiu generos: linia acoperisului a fost si mai abrupta, spatele a avut o usoara contra curba, luminile din spate, orizontale, au accentuat identitatea marcii. Caroseria sportiva a inglobat o noua serie de inovatii, inclusiv un nou concept digital de afisare si de operare. Datorita sistemelor de sasiu, cum ar fi suspensia pneumatica cu trei camere, directia pe puntea spate si sistemul de stabilizare electromecanica PDCC Sport, Panamera s-a simtit la fel de bine pe strazi, ca si pe pista. Acest lucru a fost confirmat de un timp de 7:38 minute pe Nürburgring-Nordschleife - stabilit de pilotul Porsche Lars Kern intr-un Panamera Turbo standard. Autonomia motorului a fost optimizata constant, in timp ce puterea a crescut: noi motoare au fost introduse in intreaga gama, iar transmisia a devenit PDK, cu opt trepte. Puterea motoarelor incepea de la 330 CP, astazi modelul de top fiind un hibrid plug-in de 680 CP.

    Modele hibride cu strategie de supercar
    Porsche a stabilit cadrul pentru electromobilitate cu Panamera in 2011. Fiind primul hibrid integral, produs in paralel in clasa de lux, Panamera S Hybrid a fost cel mai economic model Porsche pana in prezent, in ciuda unei puteri de 380 CP. Doi ani mai tarziu, Panamera S E-Hybrid a deschis noi drumuri in segment, fiind primul hibrid plug-in din lume - cu 416 CP si o autonomie electrica de 36 de kilometri. În cea de-a doua generatie de Panamera, Porsche a imbratisat performanta electrica in toate variantele modelului: strategia de propulsie, adaptata de la modelul Spyder 918 era de tipul celor asociate in mod obisnuit cu automobilele sportive, dar era combinata cu o eficienta ridicata - atat in modelul 462 PS Panamera 4 E- Hybrid, cat si in varful de gama Panamera Turbo S E-Hybrid, cu o putere totala de 680 CP.

    "Cu G2, am reusit sa transferam strategia referitoare la hibridele de performanta din segmentul 918 Spyder in segmentul de lux", spune Gernot Döllner, vicepresedinte Product Line Panamera din 2011 pana in 2018 si responsabil de dezvoltarea conceptelor la Porsche. Aceasta strategie a fost bine primita de catre clienti: in 2018, 67% din modelele Panamera livrate in Europa au avut un sistem de propulsie hibrid.”

    Vizualizari: 1516
    Skoda Octavia

    Skoda Octavia

    Pret: 9.200 EUR, An: 2016, Kilometri: 225.000 detalii »

    Ford Transit

    Ford Transit

    Pret: 10.850 EUR, An: 2012, Kilometri: 217.500 detalii »

    Toate anunturile »