rss

Piata auto a inregistrat o crestere in primele 7 luni din 2014

  1. 19/08/2014
    Vezi toate fotografiile (1)

    Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule (autoturisme si vehicule comerciale) inregistreaza, dupa 7 luni din 2014, o crestere de 30,9% fata de aceeasi perioada a anului trecut, potrivit unui comunicat APIA. In interiorul acestei cresteri, avem autoturismele cu +32,7%.

     

    Acelasi trend ascendent se remarca si pe plan european, principalele tari europene inregistrand cresteri ce consolideaza un trend ascendent pentru 2014 (datele dupa 7 luni sunt: Franta +1,9%, Germania +3%, Italia +3,6%, Spania +16,6%, UK +10,1%).

     

    Vanzarile din Romania sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (71% din volumul total inregistrat pe primele 7 luni din 2014), desi in luna iulie raportul persoane fizice/persoane juridice este mai echilibrat (36% vs. 64%).

     

    In primele 7 luni ale anului, inmatricularile de autoturisme rulate au scazut cu circa 7% (9.300 unitati) comparative cu aceeasi perioada din 2013. Cu toate acestea, volumul lor (119.200 unitati in 2014) ramane ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (cca. 3 ori mai mare), desi in scadere fata de 2013 (cand raportul a fost de 4,3 rulate la unul nou).

     

    In ceea ce priveste productia nationala, comunicatul APIA mentioneaza ca in primele 7 luni ale anului 2014 s-a realizat o productie de 246.227 de autovehicule, cu 8,8% mai putine decat in perioada similara a anului anterior. Dintre acestea, 209.701 unitati (85%) sunt produse de catre Dacia, 36.521unitati (14,8%) de catre Ford si 5 unitati de catre Roman Brasov. Volumele cele mai mari le-au inregistrat Dacia Duster (99.485 unitati), urmata de Dacia Logan (54.795 unitati), Ford B-Max (36.521 unitati), Dacia Sandero  (29.681 unitati) si Dacia Logan MCV (25.740 unitati).

     

    In aceasta perioada au fost exportate un numar total de 227.867 unitati, inregistrandu-se o crestere de 1,1% fata de perioada similara din 2013. In luna iulie 2014, APIA consemneaza un numar de 34.327 unitati exportate.

     

    Cel mai exportat model in primele 7 luni a fost Dacia Duster (95.564 unitati), urmat de Logan (45.582 unitati) si Ford B-MAX (36.521 unitati).

     

    In ceea ce priveste volumul vanzarilor in primele 7 luni ale anului, comunicatul APIA mentioneaza un total de 57.019 unitati, in crestere cu 30,9% fata de perioada similara din 2013, situatie datorata in special autoturismelor, care au inregistrat +32,7% (+47% cele autohtone si +27% cele din import). Cu toate acestea, luna iulie a inregistrat o scadere de cca. 5% a vanzarilor fata de luna iunie.

     

    La autoturisme, top-ul pe marci dupa 7 luni din 2014 este condus de catre Dacia, cu 16.302 unitati vandute (34,1% din total), urmata de Volkswagen (4.723 unitati / 9,9%), Skoda (4.374 unitati / 9,1%), Ford (3.313 unitati / 6,9%), Renault (3.175 unitati / 6,6%) si Opel (2.161 unitati / 4,5%).

     

    Pe modele, situatia ramane neschimbata, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in luna iulie (dar si dupa sapte luni din 2014), urmat de Dacia Sandero, Dacia Duster, Skoda Octavia si Volkswagen Golf).


    APIA observa faptul ca la jumatatea anului majoritatea segmentelor inregistreaza cresteri importante, in special pe segmentele de volum (B +54,3%, C +35% si SUV +18,9%), scaderi consemnandu-se pe segmentele cu volume reduse, precum Executive (13,5%), Monovolum (13.1%) si Sport (36%).

     

    In functie de tipul de combustibil, APIA consemneaza dupa sapte luni din 2014 o pondere de 54,6% pentru motoarele diesel, in usoara crestere fata de 2013, cand acestea erau in proportie de 53,6%.

     

    Per total, cu datele inregistrate in luna iulie 2014, se consemneaza un numar de 13 luni consecutive de crestere fata de lunile similar din anul precedent, ceea ce indica, la prima vedere, o consolidare a evolutiei pozitive din ultima perioada, remarcata inclusive la nivel European.

     

    Totusi, APIA trage un semnal de alarma, remarcand faptul ca aceste volume cuprind si unitati ce fac obiectul comertului intracomunitar. In acest context, datele communicate de catre INS si cele privind inmatricularile efective in Romania, arata o situatia a pietei mai putin optimista, deoarece cifra de afaceri din comertul cu autovehicule inregistreaza la 6 luni o crestere de doar 4,7% in timp ce numarul de autoturisme noi si inmatriculate in Romania (in sapte luni) este cu cca. 17% mai mic decat vanzarile realizate. Desi datele sunt pozitive, in piata exista un optimism moderat fata de continuarea acestei evolutii, in conditiile in care cresterea volumelor nu se datoreaza, in principal, derularii in aceasta perioada a programului “Rabla”, pe fondul unei evolutii in scadere a interesului pentru acest program.

     

    In acest context, continua sa actioneze in piata masuri cu caracter negativ precum limitarea deductibilitatii TVA si cea a amortizarii pentru achizitia de autoturisme de catre persoane juridice, dar si nefiscalizarea comertului cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite etc.), acestea favorizand importul de autovehicule rulate in detrimental celor noi.

     

    APIA subliniaza nevoia unui cadrul legal care sa stimuleze achizitia de autovehicule care incorporeaza tehnologii avansate, orientate catre eficienta si protectia mediului deoarece acestea polueaza mai putin sau deloc, contribuind, totodata si la cresterea gradului de siguranta rutiera precum si de masuri eficiente de limitare a evaziunii fiscal din domeniul comertului cu autovehicule rulate.

    Vizualizari: 2123