rss

Motorul Wankel: cum functioneaza un motor rotativ care nu are pistoane?

  1. 16/02/2018
  2. Tags: Mazda, rotativ, Wankel
    Vezi toate fotografiile (4)

    Motorul rotativ este unul destul de rar intalnit la automobile. Numai brandul Mazda a mai folosit asa ceva in ultima perioada pe unele modele sportive. Chiar si asa, exista destui sustinatori ai motorului Wankel ce afirma ca este un design pe cat de destept, pe atat de eficient in materie de performanta.

    Poveste motorului rotativ incepe in 1957, cand Felix Wankel a inventat un design special, o evolutie a motorului rotativ gandit in urma cu aproape 80 de ani. Designul sau folosea un rotor in forma de triunghi ce se invarte intr-o carcasa ovala. Singurul constructor auto care a reusit sa modifice cu succes designul initial si sa-l integreze intr-o masina de serie a fost Mazda.

    In 1967, japonezii au lansat modelul Cosmo Sport 110S care ascundea sub capota primul motor rotativ cu doua rotoare pe o masina de serie, cu o capacitate de 491 cc, capabil de 110 cai putere la 7.000 de rotatii pe minut.

    Cum functioneaza?

    Un motor rotativ este practic un ansamblu de roti dintate ce duc la rotatia unui rotor intr-un corp de forma ovala cu laturi neregulate (VEZI FOTO). Designul original al lui Wankel avea roata dintata mica cu 20 de dinti, iar cea mare cu 30. Asadar, era un raport de invartire de 1:3, intre rotor si ax. Pentru a intelege mai usor, gandeste-te ca atunci cand axul central face 3.000 de rotatii pe minut, rotorul triunghiular face doar 1.000. Asta se traduce printr-un mers mai fin al motorului, dar si prin atingerea unor rotatii mult mai mari.

    Motorul Wankel foloseste aceleasi principii de a converti presiunea in miscare de rotatie si merge in 4 timpi, la fel ca si motorul cu pistoane. Singura diferenta este ca rotorul central realizeaza toate cele 4 cicluri in interiorul camerei ovale.

    Ce avantaje are un motor de tip Wankel?

    Este foarte compact, ceea ce inseamna ca are o greutate mica. In plus, are putine parti in miscare: nu avem supape, pistoane, segmenti, biele si asa mai departe, asta insemnand, teoretic, o fiabilitate crescuta in timp. Ultimul avantaj, dar nu cel din urma, este cuplul mare pe care il produce un asemenea motor. Adica un motor rotativ cu doua rotoare, adica doua triunghiuri, are acelasi cuplu cu un motor V6, in timp ce unul cu 3 rotoare are cuplul unui motor V8 de capacitate uriasa.

    Dezavantajele motorului rotativ

    Dar, ca orice lucru care are avantaje, motorul Wankel are si unele dezavantaje. Primul dintre acestea este proasta etanseizare a camerelor atunci cand rotorul se invarte, ceea ce se traduce prin multa benzina nearsa, si implicit printr-un consum mai mare de combustibil.

    O alta parte mai putin buna a acestui propulsor este ca diferite cantitati de ulei ajung in camerele de ardere, obligandu-i astfel pe proprietarii de masini cu astfel de motoare sub capota sa adauge permanent ulei de motor.

    Mai adaugam si faptul ca nu este un motor foarte silentios si nici foarte echilibrat, producand multe trepidatii, asa ca incepem sa intelegem de ce acest tip de motor cu rotoare rotative nu a reusit inca sa-l detroneze pe clasicul motor pe pistoane.

    Vizualizari: 13894