rss

Cum sa interpretam rezultatele testelor de siguranta in cazul coliziunii laterale

  1. 18/09/2009
  2. Tags: cum sa...
    Vezi toate fotografiile (1)

    Cand vine vorba de teste de siguranta, exista doua organizatii care tin scorul: National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), care loveste vehiculele de un corp solid static si Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), care realizeaza teste cu ajutorul unui corp deformabil care se retracteaza in momentul coliziunii. Ambele organizatii au inceput sa se intereseze de siguranta automobilelor inca din anii 1960, atunci cand publicul a devenit mai constient de acest aspect, ca reactie la aparitia cărţii “Unsafe at Any Speed” (Lipsit de siguranta indiferent de viteza), in care autorul Ralph Nader a dezbatut problemele de securitate asociate cu Corvair Chevrolet.

     

    Aceste teste sunt cunoscute sub denumirea New Car Assessment Program sau NCAP. IIHS, care este susţinut de catre societatile de asigurari auto, nu a inceput seria de testari pentru consumatori, pana in 1995.

     

    In prezent, NHTSA si IIHS realizeza atat teste de siguranta frontale, cat si laterale, cu toate ca fiecare isi desfasoara testele oarecum diferit.

     

    Ca si in cazul testelor frontale, testele laterale de impact pe care cele doua grupuri le realizeaza sunt, de asemenea, destul de diferite. Ambele teste simuleaza tipul de coliziune laterala care ar avea loc de obicei intr-o intersectie, prin izbirea unei bariere care se poate deforma de vehiculul testat.

     

    In testul NHTSA, doua manechine care reprezinta doi barbati de statura medie, sunt plasate pe scaunul soferului si respectiv in spatele acestuia. O bariera de 1367,5 kg este apoi izbita de vehicul, cu viteza de aproximativ 62 km/h. Este masurata apoi forta impactului asupra capului, gatului, pieptului si pelvisului manechinilor. Dar numarul de stele indica in acest caz doar sansa de vatamare grava a pieptului. Traumatismele craniene, care nu sunt incluse in aceasta evaluare, sunt analizate separat, in cadrul a ceea ce NHTSA numeste “interes pentru siguranta" in cazul in care riscul de leziuni ale capului este considerat foarte mare.

     

    Ratingurile NHTSA in cazul impactului lateral se interpreteaza astfel:

    5 Stele = 5% sau mai putine sanse de vatamare
    4 Stele = 6-10% sanse de vatamare
    3 Stele = 11-20% şanse de vatamare
    2 Stele = 21-25% şanse de vatamare
    1 Stea = 26% sau mai mult sanse de vatamare grava

    Testul IIHS difera de testul realizat de guvern prin tipul de bariera care este utilizata, dimensiunea manechinilor plasati in vehicul si prin ceea ce masoara acesta. Folosind un sistem de evaluare de tipul “Bine” si “Slab”, grupul masoara potentialul de ranire a capului, gatului, pieptului, abdomenului, pelvisului si femurului si ofera un rating bazat pe toate aceste aspecte. IIHS foloseste doua manechine, care reprezinta femei de talie mica sau copii de 12 de ani si le plaseaza in scaunul soferului, respectiv pe scaunul din spatele acestuia. "Ocupantii care sunt cei mai vizati in a fi loviti intr-un impact lateral tind sa fie persoanele de statura mica, asa ca am vrut ca testul nostru sa evalueze consecintele impactului lateral la acest tip de oameni", a declarat IIHS.

    In plus, bariera IIHS are o forma diferita si cantareste mai mult. Grupul foloseste o bariera de 1.497 kg deformabila, care este mai inalta si are forma asemanatoare partii din fata a unui pickup sau SUV, care este propulsat in partea laterala a vehiculului testat cu viteza de 50 km/h. Acest test este atat de dur incat este putin probabil ca oamenii care ar experimenta un astfel de accident in lumea reala ar scapa fara leziuni.

     

    Vizualizari: 2277